شنبه 15 اردیبهشت 1403

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

اجتماعی خبرگزاری ایسنا

درست وقتی که مسافران برای گذراندن یک آخر هفته عالی در شهرهای ساحلی، از سمت اتوبان کرج - تهران وارد جاده چالوس می‌شوند، از کنار محله «خط چهار حصار» عبور می‌کنند. درست در کنار یکی از پرترددترین و زیباترین مسیرهای کشور و به فاصله تنها چند دقیقه از منطقه مرفه نشین عظیمیه کرج، محله‌ای وجود دارد که فقر و محرومیت از در و دیوارش می‌بارد. خیابان‌های کثیف و نامنظم، کوچه‌های باریک و بن‌بست، خانه‌های...

به گفته یک روانشناس، مطابق با پژوهش‌های انجام شده، اغلب زنان خانه‌دار، نگاه مثبت و تایید کننده‌ای نسبت به زحماتشان در خانه، دریافت نمی‌کنند به گونه‌ای که به تدریج محبت خانم خانه‌دار به وظیفه او تبدیل می‌شود و اینگونه علائم و مشکلات روحی و جسمی در آن‌ها افزایش می یابد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با ارسال نامه‌ای به معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور امکان ادامه فعالیت کارورزان در استان‌های قرمز را مجاز دانست.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا ضمن ارائه توضیحاتی درمورد بروز بیماری آندومتریوز در دختران جوان و تاکید بر جدی گرفتن دردهای قاعدگی، گفت: این بیماری در نهایت می‌تواند سبب چسبندگی شدید در لوله‌های رحمی شود که این موضوع عاملی برای ناباروری خواهد بود.

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت طی 24 ساعت گذشته و هم‌اکنون (14 ابان ماه) در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است و تداوم این شرایط تا فردا پیش‌بینی می‌شود. همچنین کاهش کیفیت هوا و برقراری شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها در اواخر وقت امشب نیز دور از انتظار نخواهد بود.

دکتر مینو محرز ضمن رد اظهاراتی ضد واکسن که در یک فایل صوتی به او منتسب شده، خطاب به مردم گفت: مراقب باشید تا دچار اینفودمی نشویم. اینفودمی یعنی اپیدمی ناشی از خبرها در فضای مجازی که بسیاری از آن ها ممکن است کذب باشد و نتوان درست و غلط آن را از نظر علمی از یکدیگر تشخیص داد.

از ساعت 12 روز دوشنبه 12 آبان 99 خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی که قصد مسافرت به بیرون از استان را دارند و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیر بومی به بوشهر ممنوع است. کنترل از طریق اسناد هویتی و سکونتی صورت می گیرد. این تصمیم بر اساس مصوبه ستاد ملی و ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اتخاذ شده و تا ساعت 24 روز جمعه 16 آبان 99 ادامه دارد. جریمه پیش‌بینی شده برای متخلفان توسط پلیس راهنمایی...

آمار جهانی مبتلایان به عفونت کووید 19 ناشی از کروناویروس جدید به 47 میلیون و 854 هزار و 43 نفر رسیده و تاکنون مرگ یک میلیون و 220 هزار و 535 نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

شاید اگر شبکه‌های اجتماعی و چیزی به نام «ترند» شدن یک خبر نبود، خودکشی‌های اخیر هم مثل تمام نمونه‌های پیشین در هاله‌ای از ظن و گمان و تابوهای فرهنگی گم و فراموش می‌شد. خودکشی برای جامعه سنتی ما نه تنها جنایتی در حق بازماندگان، بلکه به مثابه‌ی تابویی، ذیل آبروی خانواده تلقی می‌شود.

نخستین جشنواره ملی عکس با موضوع "فرهنگ زندگی با کرونا" با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: شعار هر خانه یک پایگاه بهدشتی و احساس مسئولیت همگانی و پیشگیری از انتقال خانگی ویروس، راه حل خاموش کردن موج جدید و سهمگین کرونا در جنوب استان کرمان است.

یک فوق تخصص گوارش و کبد بالغین گفت: مصرف غذاها با کالری کمتر و فیبر بیشتر به بیماران کبد چرب توصیه می‌شود.

یک روانشناس گفت: امروز بی‌اعتمادی برای یک جامعه بدترین درد است و پایه همه آسیب‌های اجتماعی است وقتی افراد کسی را قبول نداشته باشند زیرساخت همه آسیب‌ها را ایجاد کرده‌ایم.

یک روانشناس گفت: اختلال پانیک یا حمله هراس یک مشکل عمده در سلامتی و یکی از مهمترین اختلالات رایج در دنیاست.

در این شماره از بسته اخبار بین‌الملل ایسنا، خبرهایی از وقوع حمله مرگبار به دانشگاه کابل، رأی مردم الجزایر به محدود شدن دوره ریاست جمهوری در این کشور، افزایش آمار قربانیان زلزله اخیر در ازمیر ترکیه و چند خبر دیگر را مرور می‌کنیم. اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ویدئوهای جداگانه اطلاع‌رسانی و بررسی خواهد شد.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه متخصصان داخلی نیز می توانند بیماران کرونایی را ویزیت و درمان کنند، گفت: تجمع مردم در مطب پزشکان عفونی تهدیدی مبنی بر شیوع بیشتر کروناویروس است و چه بسا در اثر این تجمع و آلوده بودن محیط، بر شدت بیماری افزوده شود.