شنبه 15 اردیبهشت 1403

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

گذشته از آنکه وام 160 میلیون تومانی مسکن یکم، حالا فقط کفاف خرید 5 متر و 90 سانتیمتر خانه در تهران را می دهد، پرداخت اقساط ماهیانه یک میلیون و 700 هزار تومانی آن از عهده اقشار پایین برنمی آید.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در پی هشدارها و اولتیماتوم‌های صادر شده از سوی گمرک و دیگر مسئولان به نظر می‌رسد روند ترخیص کالاها از انبارهای بنادر سرعت گرفته و هم‌اکنون مشکلی در این زمینه نداریم.

بیتکوین در ادامه روند نزولی خود از کانال 19 هزار دلاری نیز عقب نشست.

کاهش دید افقی باعث شد که از عصر امروز پروازهای خارجی به جای فرودگاه امام خمینی (ره) در فرودگاه مهرآباد بنشیند که البته ممکن است به دلیل شرایط جوی این اتفاق فردا نیز ادامه پیدا کند.

در پی افزایش آمار مبتلایان و مرگ‌ومیرهای ناشی از شیوع ویروس کرونا در ایران، مسئولان ستاد ملی کرونا اجرای طرح محدودیت‌های دو هفته‌ای در سراسر کشور را تصویب کردند. اکنون پس از گذشت ده روز از تعطیلی برخی از مشاغل، فوتی‌های ناشی از کرونا روند کاهشی به خود گرفته است. البته صاحبان مشاغل نیز نگرانی‌هایی نسبت به ادامه تعطیلی و زیان مالی ناشی از آن را دارند.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی ضمن اعلام عوامل موثر بر افزایش رشد نقدینگی در سال‌های 1398 تا 1399، به بررسی حجم نقدینگی در دولت هفتم تا مهرماه سالجاری (دولت دوازدهم) پرداخت.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با کاشت گندم در چهار میلیون و 492 هزار هکتار اراضی کشاورزی تا هشتم آذر ماه، 75 درصد برنامه کشت این محصول تا کنون محقق شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی بر توسعه این شهرک‌ها تاکید کرد و گفت: تاکنون بیش از 45 هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی کشور برای احداث شهرک‌های کشاورزی اختصاص یافته است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، موتور رشد نقدینگی همچنان روشن است و برای مهار تورم باید خلق نقدینگی توسط بانک‌ها متوقف شود اما برای رسیدن به این هدف دولت، مجلس و بانک مرکزی با یکدیگر همکاری نمی‌کنند و با تصمیمات و تصویبات عجولانه و غیرکارشناسی به میزان تورم و نقدینگی دامن می‌زنند.

رییس صداوسیما امروز سه شنبه از 24 طرح و پروژه جدید رونمایی کرد که در جریان آن امنیت سایبر صداوسیما افزایش می یاید.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران می گوید بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره‌ی رفع تعهد ارزی وارد کنندگان موجب کشیده شدن ترمز فساد ایران می‌شود.

اتاق اصناف ایران اعلام کرده که سه رسته شامل «تامین کنندگان مواد شیمیایی جهت عرضه مواد ضد عفونی و نیاز کارخانجات دارویی، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و صنایع مختلف»، «عرضه کنندگان ابزار و یراق مشتمل بر تامین کنندگان مواد و مصالح ایزوگام، قطعات پمب و ابزار مورد نیاز صنایع» و «فروشندگان و عرضه کنندگان قطعات و لوازم یدکی کشاورزی» به گروه شغلی یک اضافه شده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: افزایش 25 درصدی صادرات ایران در ماه گذشته به عراق باعث شده این کشور به عنوان اصلی‌ترین وارد کننده کالاهای غیرنفتی از ایران شناخته شود.

یک فعال بخش خصوصی از متروکه شدن 1200 تن بذر ذرت دامی در گمرک خبر داد.

بعد از اخطارهای پی در پی گمرک ایران به صاحبان کالاهای دپو شده برای اقدام به ترخیص فوری، این بار طی بخشنامه ای به گمرکات اجرایی اعلام شده که در رابطه با صاحبان کالاهایی که در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص تعلل داشته و یا مایل به آن نیستند در چارچوب تعیین شده برخورد شود؛ به طوری که در صورت عدم اقدام به موقع کالا مشمول قوانین متروکه شده و به نوعی از مصادیق احتکار محسوب و با آن ها برخورد...

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تمام شرکت‌های بورسی می‌توانند مجامع خود را الکترونیکی برگزار کنند، از ایجاد خزانه داری الکترونیک خبر داد.