شنبه 15 اردیبهشت 1403

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

اتاق بازرگانی ایران در فراخوانی از فعالان بخش خصوصی خواست پیشنهادات خود برای اصلاح لایحه بودجه را برای این اتاق ارسال کنند.

بررسی لایحه بودجه سال آینده حاکی از آن است که مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل و شماره گذاری خودرو به ترتیب معادل 45‌.4 و 1.76 درصد افزایش یافته است‌.

هزینه جاری 637 هزار میلیارد تومانی دولت که عمده آن حقوق و دستمزد است فقط امکان تامین حدود نیمی از آن از محل درآمدها وجود دارد و مابقی باید از محل درآمد نفت و واگذاری سهام و اوراق تامین شود که در نهایت به کسری 319 هزار میلیارد تومانی تراز عملیاتی بودجه منتهی شده است.

بر اساس لایحه بودجه سال آینده، وزارت راه‌و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های تابعه در حوزه حمل‌ونقل حدود 14 هزار میلیارد تومان بودجه دارند.

در لایحه بودجه سال1400، دولت برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود 677 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است که نسبت به بودجه سال قبل رشد داشته است.

طبق لایحه بودجه 1400، وزارت نفت می تواند تا سقف 3 میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی به منظور تسویه بدهی های خود منتشر کند.

به منظور اجرای پروژه های زیر نظر وزارت راه و شهرسازی شامل مسکن مهر، بازآفرینی شهری، مصلی تهران و طرح اقدام ملی مسکن 2000 میلیارد تومان برای سال 1400 اختصاص یافته که این رقم در سال گذشته 1500 میلیارد تومان بود.

آنطور که در سال جاری و بر اساس قانون بودجه هر گونه پرداخت مستقیم و مستمر به کلیه کارکنان دستگاه های اجرایی مشروط به ثبت اطلاعات آنها در سامانه کارمند ایران بود، برای سال بعد نیز این شرط پابرجاست.

استاندار کردستان گفت: در راستای حل معضل آب شرب استان کردستان از سال گذشته پیگیری‌های بسیاری صورت گرفت و ماحصل این پیگیری‌ها جذب 100 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مدیریت بحران وزارت کشور برای حل مشکل آب در استان بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: برای بهبود طعم و کیفیت آب شرب سنندج جدای از بحث انتقال آب از سد آزاد به قشلاق لازم است از ورود فاضلاب روستای سراب قامیش به مخزن سد جلوگیری شود.

رقم پیش‌بینی شده حقوق دولتی معادن در لایحه بودجه 1400 با رشد 29.4 درصدی نسبت به سال 1399، از رقم 2824 میلیارد تومان به 4000 میلیارد تومان افزایش یافته است.

طبق لایحه بودجه 1400، دولت درآمد حاصل از شماره‌گذاری و نقل‌وانتقالات خودرو را در لایحه بودجه سال 1400، به ترتیب 687 میلیارد و 673 میلیون تومان برای نقل‌و انتقالات و 2433 میلیارد و 268 میلیون تومان برای شماره‌گذاری خودروها در سال 1400 در نظر گرفته است.

با پیش بینی های صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده با افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان و بازنشسته ها حداقل دریافتی آنها به سه میلیون و 500 هزار تومان خواهد رسید.

بر اساس لایحه بودجه سال 1400، هر مشترک خانگی گاز طبیعی در مناطق شهری ماهانه 200 تومان و مشترکان خانگی مناطق روستایی 100 تومان را به عنوان حق بیمه پرداخت خواهند کرد.

تبصره 6 لایحه بودجه سال آینده کشور به وزارت نیرو اجازه می‌دهد علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تعیین شده توسط هیأت وزیران مبلغ 200 ریال از مشترکان آب، دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

بعد از اجرای مصوبه مربوط به ترخیص فوری کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید با تمرکز بر رفع موانع ارزی و انتقاداتی که بانک مرکزی در این رابطه داشت، اخیرا اعلام کرده که با وجود حذف کد رهگیری، تغییر محسوسی در فرآیند ترخیص کالا ایجاد نشده است، اما واکنش گمرک ایران از این حکایت دارد که در مدت اخیر حدود چهار میلیون تن کالا ترخیص شده و البته با افزایش ورود کالا به گمرک و بنادر حجم دپو به بیش...