شنبه 15 اردیبهشت 1403

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

براساس لایحه پیشنهادی بودجه 1400 دولت برای نان و خرید تضمینی گندم 22 هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته است.

بررسی لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که درآمدهای پیش بینی شده از انواع مالیات‌ها افزایش یافته و مالیات بر درآمدها بیشترین افزایش را نسبت به باقی مالیات‌ها داشته است.

در حالی که مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده بارها از رکود بر فعالیت این صنف گلایه کرده و اند و تا پایان مرداد ماه امسال نیزو حدود 50 هزار گواهی اسقاط در این واحدها انباشت شده، بر اساس لایحه بودجه 1400 پیش بینی می‌شود درآمد حاصل از از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال آینده 150 درصد افزایش یابد.

سخنگوی گمرک گفت: در هشت ماهه امسال، حدود هفت میلیون و 800 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و 198میلیون دلار به صورت تجاری وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ تعداد بیش از 37 درصد رشد را نشان می دهد.

در لایحه بودجه سال 1400، دولت برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود 3810 میلیارد تومان در نظر گرفته که شامل 687 میلیارد تومان در بخش هزینه‌ای (جاری) و 3123 میلیارد تومان در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) می‌شود.

در لایحه بودجه سال آینده مشخص شده که حقوق سالانه 48 میلیون تومان یعنی ماهانه 4 میلیون تومان از مالیات معاف هستند.

بر اساس لایحه بودجه 1400 درآمد حاصل از افزایش 15 درصد به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی نسبت به سال جاری 60 درصد کاهش داشته است.

بر اساس لایحه بودجه 1400، دولت پیش‌بینی کرده که در سال آینده 70 هزار میلیارد تومان نفت را به شیوه ارزی و ریالی پیش فروش کند.

بر اساس لایحه بودجه 1400 که امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای برآورد شده برای فصل حمل و نقل حدود 2400 میلیارد تومان نسبت به امسال افزایش پیدا خواهد کرد.

در لایحه بودجه سال آینده به منظور حمایت از فرزندآوری، به خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم شده یا می‌شوند، وام ودیعه 70 میلیونی مسکن داده می‌شود.

وزیر نفت هند اعلام کرد کشورش خواهان متنوع کردن واردات نفت خود از جمله ازسرگیری واردات از ایران و ونزوئلا پس از روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکاست.

با وجود آنکه اواخر مهرماه و مطابق برآورد هزینه های تابستان امسال، قیمت هر متر مربع مسکن ملی 2.7 میلیون تومان از سوی وزارت راه و شهرسازی تخمین زده شده بود، بنیاد مسکن اعلام کرده که با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی نرخها به بیش از متری 3 میلیون تومان رسیده و البته این رقم نهایی نیست.

بر اساس لایحه بودجه 1400 درآمدهای پیش بینی شده حاصل از جرایم تخلفات صنفی برای سال 1400 بیش از 36 درصد نسبت به سال جاری افزایش داشته است.

لایحه بودجه سال آینده کل کشور 100 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبرسانی روستایی پیش‌بینی کرده است.

در لایحه بودجه سال 1400، مبلغ 1.5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی روستایی و پایان طرح‌های نیمه تمام گازرسانی پیش‌بینی شده است.

در متن لایحه بودجه 1400، فروش 176 هزار میلیارد ریال از اموال دولت پیش بینی شده است.