دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

بیشتر شاخص های مهم بورسی در جهان ریزش کردند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که در سال 1960 تأسیس شد، سابقه مناقشات میان کشورهای عضو را دارد که از جر و بحث بر سر سهمیه تولید تا منازعات گسترده تری مانند جنگ ایران و عراق در دهه 1980 و تهاجم عراق به کویت در سال 1990 را در بر می‌گیرد.

پژوهش‌های دهه‌های اخیر نشان می‌دهد، پدیده‌های سطحی همچون فرونشست زمین، آبگیری دریاچه سدها در اطراف گسل‌های لرزه‌زا، برداشت سریع نفت و گاز طبیعی از مخازن طبیعی نفتی توان بر هم زدن میدان‌های تنش برای ایجاد زمینلرزه‌ها را دارند که نمونه آن زلزله 2011 لورکا اسپانیا با بزرگای 5.1 است.

برای سومین روز متوالی، بیشتر ارزهای دیجیتالی از ثبت یک صعود خوب باز ماندند.

پنتاگون قرارداد رایانش ابری 10 میلیارد دلاری را که در سال 2019 به مایکروسافت اعطا کرده بود پس از سالها کشمکش میان دولت و بعضی از بزرگترین شرکتهای فناوری آمریکایی بر سر این قرارداد، لغو و اعلام کرد قصد دارد این پروژه را بین مایکروسافت و آمازون تقسیم کند.

در شرایطی که سازمان هواپیمایی و شورای عالی هواپیمایی مسئولیت بررسی و تعیین دامنه نرخی بلیت پروازهای داخلی را بر عهده دارند که به مردم اجحافی نشود، قانون دست این سازمان را با تاکید بر آزادسازی کامل نرخ در این زمینه بسته است.

ارزش دلار به ویژه مقابل یورو و پوند تقویت شد.

ملبورن بهترین شهر جهان برای دورکاری معرفی شد.

نرخ تورم گرجستان به اوج 10 ساله رسید.

عربستان سعودی پس از این که مذاکرات اوپک پلاس درباره افزایش تولید نفت بدون نتیجه ماند، قیمت فروش نفت در ماه اوت برای خریداران از آسیا گرفته تا آمریکا را افزایش داد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: پیشنهادی برای راه‌اندازی صندوقی با اعتبار 200 میلیارد تومانی برای الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی داده‌ایم که اگر این اتفاق بیافتد، مسلما سرمایه‌گذاران آزادراه‌های کشور از این طرح استقبال می‌کنند.

فرماندار شوش گفت: انفجار خط لوله انتقال نفت و گاز در بخش فتح المبین شوش باعث کشته شدن سه نفر و زخمی شدن چهار تن دیگر شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از وقوع حادثه در خط لوله 20 اینچ نفت چشمه خوش اهواز هنگام عملیات تعمیر و توپکرانی خبر داد و گفت: این حادثه منجر به جان باختن سه نفر و مصدوم شدن چهار نفر دیگر شد.

صبح امروز کارگران خط مترو هشتگرد در اعتراض به عدم دریافت حقوق از فروردین ماه تاکنون، تجمع کردند که مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد علت آن را مطالبات کارکنان از شرکت مترو تهران و حومه عنوان و اعلام کرد شرکت مترو قول مساعد برای پرداخت حقوق این افراد داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی تا پایان امسال خبر داد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مجموع ارزش صادرات کل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمیایی 2.7 میلیارد دلار بوده که در حقیقت 3 هزار دلار در تن ایجاد ارزش افزوده کرده است که در مقابل 790 یا حداکثر 1000 دلار در تن فروش محصولات نیمه خام یا صنایع میان دستی نشان می‌دهد، در این صنایع، 3 برابر ارزش افزوده ایجاد شده است.