پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

دبیر هفتمین جشنواره اسباب‌بازی کانون گفت: به امید خدا و با حمایت مدیرعامل کانون به زودی نمایشگاه اسباب‌بازی مناسب نوجوانان و جوانان را خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حساب کاربری خود در توئیتر از جلسه شورای عالی حج و افطار رئیس‌جمهور با هنرمندان نوشت.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از راه‌اندازی نمایشگاه دائمی کودک و نوجوان همزمان با برگزاری نمایشگاه اسباب‌بازی خبر داد.

نقاره‌نوازان حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان، هر بامداد دو ساعت مانده به اذان صبح به‌مدت نیم‌ساعت شروع به نواختن می‌کنند تا مردمی که صدای آن را می‌شنوند متوجه شده و برای اعمال سحرگاهی آماده شوند.

6 فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک در پلتفرم داکیونایت به نمایش درمی‌آیند.

سیامک صفری که چند سالی است علاوه بر بازیگری به کارگردانی هم می‌پردازد، این روزها مشغول آماده‌سازی دو نمایش تازه است.

محمدعلی کشاورز، از مهمترین بازیگران نسل اول تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، 26 فروردین به دنیا آمد. او تا قبل از سال 1343 در تئاتر به عنوان کارگردان و بازیگر فعالیت داشت و برای نخستین‌بار با فیلم شب قوزی، ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را تجربه کرد. از فیلم‌های مهمی که کشاورز در آن‌ها ایفای نقش کرده می‌توان به آثار ماندگاری مثل رگبار، خشت و آینه، کمال‌الملک، مادر، ناصرالدین‌شاه آکتور...

در این شماره از بسته اخبار فرهنگ و هنر ایسنا، خبرهایی از خاکسپاری رضا براهنی در کانادا، بحث درباره محل برپایی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و چند خبر دیگر را مرور می‌کنیم.

در دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان آمده است: «غذاهای حلال در استجابت دعا تأثیرگذار است. در طول سال انواع غذاهای حرام و شبهه‌ناک را خورده‌ایم و «ماه رمضان» فرصتی برای شست‌وشوی باطنی است.»

محسن حنیف با بررسی جنگ در ادبیات اروپا و امریکا از اهل قلمی می‌گوید که گاه جز خوبی در جنگ نمی‌دیدند و در عین حال به نویسندگانی که سیمایی تاریک و تلخ از سنگرهای جنگ، حمله‌های شیمیایی و کشته شدن سربازان در جبهه‌های نبرد می‌دهند، اشاره می‌کند.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران ضمن ارائه توضیحاتی درباره تأثیرات کرونا بر ارتباط معماران و شهرسازان با جامعه، از احتمال برگزاری ششمین دوره دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی (جایزه دکتر منوچهر مزینی) خبر داد.

در بین گنج استردادشده از سوئیس به ایران، آجرهایی لعابدار منقوش به «شیرزن» آثاری شاخص و درخور توجه است. نمایش این آجرها که قدمتی در حدود 2800 سال دارند تا پایان فرودین‌ماه ادامه دارد.

یک کارشناس رسانه با ذکر محاسن و معایب برنامه های نوروز 1401 تلویزیون بر این نکته تاکید کرد: با وجود تدارکات خوب، صداوسیما یک مشکل اساسی در زمینه محتوای برنامه‌هایش داشت که به تناسب نداشتن ظرف و مظروف برمی‌گردد. صداوسیما برای ایام نوروز ظرف خوبی را فراهم کرد اما مظروفی که در آن ریخت، مظروف مناسبی نبود؛ یعنی محتوای مناسبی که باید در دل برنامه‌های متنوع و دکورهای زیبایش قرار می داد را...

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: حرکت در مسیر آرمان‌های شهدا، مهم‌ترین وظیفه هنرمندان انقلاب است.

شب بزرگداشت چهره‌های سال هنر انقلاب در هنرهای تجسمی، عکس و معماری در هفته هنر برگزار شد و منتخبین این بخش نیز معرفی شدند.

اولین تصاویر رسمی از فیلم «برادران لیلا» ساخته جدید سعید روستایی منتشر شد.