شنبه 8 اردیبهشت 1403

اینجا «خانه ملت» است؛ لطفا مردم را فراموش نکنید!

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اینجا «خانه ملت» است؛ لطفا مردم را فراموش نکنید!

طبق اصول 71 تا 90 قانون اساسی مهمترین وظیفه یک نماینده مجلس نظارت و قانون گذاری است؛ اما وظایف دیگری نیز بر دوش نمایندگان قرار دارد.

ده روز از انتخابات مجلس گذشته است؛ مردم به وظیفه خود عمل کرده‌اند و پای صندوق‌های رای حاضر شدند و اکنون سرنوشت خانه ملت دوازدهم تقریبا شفاف شده است. اما سوال اینجاست که مجلسی که در سال حدود 90 جلسه دارد و هزینه هر جلسه اش تقریبا دو میلیارد از بودجه کشور و مردم است چه اولویت‌هایی را باید مد نظر قرار دهد تا بتواند به مسئولیت‌های خود تمام و کمال عمل کند؟

طبق اصول 71 تا 90 قانون اساسی مهمترین وظیفه یک نماینده مجلس نظارت و قانون گذاری است؛ اما با این حال این تمام ماجرا نیست چرا که مجلس حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد، همچنین عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد.

علاوه بر این نمایندگان مجلس حق پرسش سوال از وزرا و رئیس جمهور را نیز دارند؛ همچنین در مواقع لزوم می‌توانند یک وزیر را استیضاح کنند که این نشان دهنده وظیفه خطیر یک نماینده مجلس است که می‌تواند وزیری را از عرش به فرش بکشد!

لطفا یارانه‌های پنهان را مدیریت کنید

روح الله عباسپور نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه مردم علیرغم تمام مشکلات و مطالبات به حقی که دارند در انتخابات 11 اسفند ماه خوش درخشیدند گفت: در خصوص اولویت‌های مجلس دوازدهم گفته شده است، عملکرد مجلس یازدهم را موفق می‌دانم و به عنوان مثال در حوزه معیشت مجلس 30 هزار میلیارد تومان تخصیص داد همچنین در زمینه رتبه بندی معلمان، افزایش حقوق بازنشستگان، ساماندهی قانون کار، ساماندهی قرارداد‌های کارگری و کارمندی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار اقدامات خوبی صورت گرفت.

وی استقرار عدالت اجتماعی را یکی دیگر از اولویت‌های مجلس دوازدهم برشمرد و خاطرنشان کرد: باید ثروت و امکانات کشور طوری مدیریت و توزیع شود که دهک‌های پایین جامعه از آن به درستی بهره‌مند شوند و در روند زندگی آن‌ها تاثیر گذار باشد. عدالت در پرداخت یارانه‌ها نیست، زیرا در اقتصاد پنهان یارانه پنهان به نفع ثروتمندان و صاحبان سرمایه است، برای مثال در حال حاضر همه مردم به ویژه دهک‌های پایین دارای خودرو نیستند، اما حاکمیت سالانه چند میلیارد دلار یارانه برای سوخت پرداخت می‌کند.

وی افزود: به تعبیر آقای قالیباف رئیس مجلس، نمایندگان باید برای مدیریت یارانه پنهان در بخش‌های مختلف از جمله انرژی تصمیم شجاعانه و سخت گیرانه بگیرند. اگر یارانه‌های پنهان مدیریت شود قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند و اگر یارانه‌های پنهان در بخش‌های مختلف مدیریت و ساماندهی شوند، فساد از بین می‌رود و عدالت در جامعه برقرار می‌شود و فاصله طبقاتی کاهش پیدا خواهد کرد.

دعوا و جدل ممنوع!

صالح جوکار، نماینده مجلس یازدهم و منتخب مردم یزد در مجلس دوازدهم درباره وجود اختلافات در مجلس دوازدهم گفت: تذکر اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر عدم ایجاد دعوا‌های سیاسی خطاب به منتخبین مردم در مجلس دوازدهم بوده است. ایشان همچنین اشاره‌ای به برخی جریانات داشتند که متاسفانه در دوران تبلیغات انتتخابات نیز برخی تخریب گری‌ها شکل گرفته بود که اتفاق نامبارکی بود. اما اگر قرار باشد این جنجال‌ها به صحن مجلس دوازدهم نیز راه پیدا کند قطعا این مجلس غیر از حاشیه دستاورد دیگری به همراه نخواهد داشت. در حقیقت نمایندگان مردم باید منافع شخصی را کنار بگذارند و فقط منفعت مردم برایشان حائز اهمیت باشد. چرا که وظیفه اصلی یک نماینده نیز همین است. پس این که منتخبین مردم در مجلس دوازدهم از الان به فکر کرسی ریاست و یا سایر کرسی‌ها باشند، مجلسی را تشکیل می‌دهند که در آن حل موضوعات کشور اهمیتی ندارد و هر کس به فکر منفعت خود است.

وی ادامه داد: اولویت نمایندگان باید پاسخگویی به مطالبات مردم باشد، تا با در پیش گرفتن ادامه نقشه راه مجلس یازدهم، مجلسی خوب و قوی برای کشور فراهم کنند.

کنترل قیمت‌ها و اصلاح ساختار بودجه را فراموش نکنید

آلبرت بغزیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره مهمترین اولویت‌های اقتصادی مجلس دوازدهم گفت: انتظار مردم از مجلس جدید حول محور قیمت‌هاست. به عبارت بهتر بحث اشتغال یا رشد اقتصادی فعلاً در اولویت اول مردم قرار ندارد. چه فایده‌ای دارد وقتی رشد اقتصادی بالا داشته باشیم، اما قیمت‌ها خارج از قدرت خرید باشد؟! مردم انتظار دارند ثمرات رشد اقتصادی در سفره‌های آن‌ها قابل لمس و حس باشد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: از سوی دیگر نمایندگان مجلس آینده باید وزرای اقتصادی را به مجلس مدام فرابخوانند و از آن‌ها بخواهند در رابطه با کنترل قیمت‌ها گزارش ارائه دهند و اگر ضعف‌هایی وجود دارد این ضعف‌ها را با همفکری و همکاری متقابل مرتفع سازند و یا اگر لازم است قوانینی که به سد راه دولت در امر کنترل قیمت‌ها تبدیل شده، اصلاح کنند. همچنین نمایندگان نباید وزرا و مجموعه دولت را تهدید کنند، چون اگر وزرا احساس کنند نمایندگان با استیضاح و برکناری دست به تهدید او می‌زنند قطعاً وزیر هم از در دیگر وارد خواهد شد.

بغزیان درباره اولویت سوم که باید در دستورکار مجلس جدید قرار بگیرد، گفت: ساختار بودجه باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که رشد و توسعه متوازن را برای کشور به ارمغان آورد، کسری نداشته باشد، محدودیت‌های ارزی در آن گنجانده شود و به طور کلی با دخل و خرج دولت کاملاً همخوانی داشته باشد و لذا اگر قرار باشد سقف بودجه در مجلس افزایش پیدا کند قطعاً دولت با کسری مواجه خواهد شد و کسری بودجه هم یعنی چاپ بی‌پشتوانه پول و در نهایت تشدید تورم. نمایندگان مجلس نباید منطقه‌ای فکر کنند بلکه لازم است نگاه ملی به موضوعات مختلف به ویژه بودجه داشته باشند.

ما «شُما» را میخواهیم!

حسین کنعانی مقدم نائب رئیس خانه احزاب نیز درباره وظایف مجلس جدید گفت: اولین اقدام این است که باید در زمینه اجرایی کردن برنامه 5 ساله هفتم تمام تلاش خود را به کار بگیرند و در زمینه مسائل اقتصادی و معیشتی مردم، دولت را ملزم کنند به اینکه کنترل قیمت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد و یک نظارت جدی در زمینه اقدامات اقتصادی دولت انجام دهند. هرکجا که نیاز به قانون گذاری دارد وارد شوند و هرکجا هم که نیاز به نظارت وجود دارد برخورد کنند.

وی ادامه داد: نمایندگانی که جدید هستند و سابقه نمایندگی ندارند حدود یک سال باید کارآموزی کنند و خودشان را با قوانین مجلس در زمینه نظارت تطبیق دهند. افرادی هم که سابقه مدیریت مجلس را دارند باید بکوشند و موانعی را که بر سر راه اشتغال وجود دارد بردارند. در جلسه‌ای که با جوانان داشتیم وقتی که از آن‌ها پرسیده شد خواسته تان از مجلس بعدی چیست گفتند ما «شُما» را میخواهیم؛ منظورشان این بود: شغل، مسکن و ازدواج و این سه مطالبه حداقلی رای اولی هاست؛ بنابراین مجلس باید این موانع را بردارد تا دولت بتواند این سه خواسته را برآورده کند. همچنین هشدار مقام معظم رهبری حکایت از این دارد که برخی به دنبال این هستند که مجلس را میدان کارزار‌ها و رقابت‌های سیاسی کنند تا از کار اصلی خود که حل مشکلات مردم است باز بماند. در حالی که مرد با هزار امید و آرزو پای صندوق‌های رای آمدند و این حرکت انقلابی و جهادی را انجام دادند.

مردم آمدند؛ حالا این شما و این هم «خانه ملت» 

و در پایان باید گفت همانطور که معمار کبیر انقلاب فرمودند: مجلس در راس امور است و این نشان از اهمیت خانه‌ای دارد که امروز متعلق به تمام مردم ایران است. خانه‌ای که مردم با هزار امید و آرزو آن را ساختند و حالا این نمایندگان هستند که باید هرلحظه این را به خود یادآوری کنند و بدانند هر لحظه سپری شده در بهارستان را باید بار امانت مردم بدانند و به مشکلات اصلی آن‌ها بپردازنند نه رقابت‌های سیاسی بلکه رقابتی برای خدمت هرچه بیشتر به مردم این آب و خاک...

فاطمه تورانلو

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس
اینجا «خانه ملت» است؛ لطفا مردم را فراموش نکنید! 2
اینجا «خانه ملت» است؛ لطفا مردم را فراموش نکنید! 3
اینجا «خانه ملت» است؛ لطفا مردم را فراموش نکنید! 4
اینجا «خانه ملت» است؛ لطفا مردم را فراموش نکنید! 5