شنبه 29 اردیبهشت 1403

بازگشت به ریگانیسم؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

ویلیام جی لوتی، دستیار سابق جرج بوش پسر در وال‌استریت ژورنال با مثبت خواندن تشکیل ائتلاف دریایی در دریای سرخ و خلیج‌فارس خواستار بازگشت آمریکا به ریگانیسم برای مهار ایران در منطقه شد. او با یادآوری حمله آمریکا به دو سکوی نفتی ایران در اواخر دوران جنگ 8ساله بر اهمیت اتخاذ رویکرد تهاجمی برای تکمیل ائتلاف دریایی چندجانبه و تحقق بازدارندگی تاکید کرد.

پس از آنکه یک مین شناور ایرانی به کشتی آمریکایی اصابت کرد، رونالد ریگان رئیس‌جمهور اسبق آمریکا هزینه‌ها را برای تهران افزایش داد. اکنون تاریخ تکرار می‌شود. گروه ضربت دریایی چندملیتی که برای اسکورت کشتی ها در دریای سرخ مستقر شده است، گامی رو به جلو محسوب می‌شود. ویلیام جی لوتی کاپیتان بازنشسته، معاون اجرایی موسسه هادسون و دستیار سابق بوش پسر 25 دسامبر 2023 در روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت: سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون اخیرا تاکید کرد: ما با ارتش یمن درگیری مسلحانه نداریم و بخشی از دلیل حضور ما در منطقه تقویت بازدارندگی است.

چنین سخنانی برای کشتی های نیروی دریایی ما در دریای سرخ که در چند ماه گذشته در حال دفاع از موشک ها و پهپادهای تهاجمی شلیک شده توسط گروه‌های یمنی مورد حمایت ایران بوده اند، اطمینان بخش نیست. بله، نمایش نیروی دریایی در برابر آتش ارتش یمن چشمگیر است و گواهی بر مهارت خدمه نیروی دریایی ما به شمار می‌رود. اما آمریکایی ها باید بدانند که چرا ایران از ضربه به نیروی دریایی ما منصرف نشده و چرا ملوانان ما مجروح یا کشته می‌شوند. در واقع تقویت بازدارندگی مستلزم اراده سیاسی برای تحمیل هزینه‌ای است که بسیار بیشتر از هر دستاوردی است که یمنی‌ها می‌توانند به آن امیدوار باشند. هر چیز دیگری غیر از این، حالتی است که ملوانان ما را در حالت دفاعی و در مسیر آسیب قرار می‌دهد. خوشبختانه، ما می‌دانیم که چگونه بازدارندگی را دوباره برقرار کنیم. ما قبلا اینجا بوده‌ایم.

در 14 آوریل 1988، ناو یو اس اس ساموئل بی‌رابرتز هنگام اسکورت نفتکش‌های کویتی در خلیج فارس مورد اصابت مین ایرانی قرار گرفت. انفجار، کشتی را از مسیر خارج و یک حفره 30 فوتی در زیر خط آب ایجاد کرد که منجر به مجروحیت شدید 10 ملوان شد. همان‌طور که در گزارش جالب بردلی پنیستون، با عنوان «هیچ افتخاری بالاتراز این نیست: نجات ناو یو اس اس ساموئل بی‌رابرتز در خلیج فارس» ذکر شده است؛ خدمه کشتی، صفحات فولادی و کابل ها را جوش دادند تا از آسیب جدی به دماغه کشتی جلوگیری شود.

چهار روز بعد، به دستور رئیس‌جمهور ریگان، نیروی دریایی ایالات متحده در حملات ترکیبی، نیروی دریایی ایران را در یک نبرد یک‌روزه درگیر کرد. هنگامی که خدمه برای پرتاب اولیه از ناو هواپیمابر هسته‌ای یو اس اس اینترپرایز آماده شدند، نمی‌دانستند که نبرد بعدی به بزرگ‌ترین نبرد دریایی و هوایی از زمان جنگ جهانی دوم تبدیل خواهد شد. پیروزی ما نیروی دریایی ایران را برای بیش از دو دهه دور نگه داشت و به تغییر مسیر جنگ ایران و عراق کمک کرد، جنگی که برای هشت سال منطقه را به هم ریخته بود. ایران دیگر در خلیج فارس مین‌گذاری نکرد. حمله تلافی جویانه ما سریع و خشن بود. ماموریت ما مستلزم انهدام دو سکوی نفتی ایران بود که به عنوان پایگاهی برای حمله به کشتی‌ها در خلیج فارس عمل می‌کرد. اسکادرانان از هواپیماهای تهاجمی الکترونیکی EA-6B Prowler وظیفه داشتند رادارهای کنترل آتش و ارتباطات ایرانی را خاموش کنند تا خدمه هواپیمایی ما بتوانند با خیال راحت به اهداف خود برسند. ایران با فرستادن دو هواپیمای جنگنده F-4 فانتوم، یک قایق گشتی مجهز به موشک‌های هدایت شونده و گروهی از قایق‌های تندرو مسلح بوگامر، به جنگ در حال توسعه پاسخ داد.

ایالات متحده این تهدیدها را بی‌امان پاسخ داد. در حالی که سایر هواپیماهای بال هوایی اینترپرایز عملیات بمباران خود را آغاز کردند، ریگان پس از اینکه ویلیام کرو، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: «ما به اندازه کافی برای یک روز خون ریخته‌ایم،‌» حمله را متوقف کرد. پیشروی‌های زمینی عراق در ماه آوریل مصادف شد با سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرانی توسط ناو یو اس اس وینسنس در ماه ژوئیه. این اثر ترکیبی، تهران را متقاعد کرد که خطر برای ادامه مبارزه بسیار زیاد است. در ماه اوت جنگ ایران و عراق به پایان رسید. اکنون تاریخ تکرار می‌شود. گروه ضربت دریایی چندملیتی که برای اسکورت کشتی های دریایی در دریای سرخ در میان افزایش حملات به‌آنهامستقر شده است، گامی رو به جلو محسوب می‌شود. اما اگر دولت بایدن می خواهد یمنی‌ها متوقف شوند، باید به خاطر داشته باشد که ارتش یمن نمی‌تواند موشک ها و پهپادهایی را که دیگر در اختیار ندارد، شلیک کند.

--> اخبار مرتبط