یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

وب‌گاه عصر ایران

پیشتر تنها مدرکی که به وجود شهر گمشده اشکانیان اشاره می‌کرد، چند سکه از قرن اول پیش از میلاد بودند. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، دانشمندان پیشتر سکه‌هایی را پیدا کرده بودند که به شهری به نام ناتونیا تعلق داشت.

وب‌گاه تابناک

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

وب‌گاه تابناک

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان از کشف یک گورستان تاریخی مریوط به دوره اشکانی حین عملیات حفاری در اهواز خبر داد.

وب‌گاه عصر ایران

مجسمه رامسس دوم سازه ای با 10 متر ارتفاع از یک فرعون مصری است که از گرانیت قرمز ساخته شده و بیش از 83 تن وزن دارد. حدود 3,200 سال پیش، این مجسمه به دستور فرعون زمان ساخته شد تا در معبد بزرگ پتاه نصب شود.

وب‌گاه 55 آنلاین

تصاویری که باستان شناسان از اولین موجود زمینی با قدمت 400 میلیون ساله منتشر کردند.

خبرگزاری دانا

این بنای تاریخی متعلق به عارف بنام آن زمان، شیخ براق بابا از خاصان دربار سلطان محمد خدابنده در دوره ایلخانی است. همچنین باستان شناسان و محققان، این مجموعه را به سلطان چلبی منسوب نموده و تاریخ احداث بنا را سال 728 هجری قمری بیان نموده اند. این بنا با نام مقبره چلپی اوغلی به عنوان یکی از آثار ملی ایران در استان زنجان به ثبت رسیده است

وب‌گاه اقتصاد نیوز

شهرستان شوش یکی از مهمترین تمدن‌های تاریخ باستان و پیش از تاریخ، در ایران و جهان است.

خبرگزاری مهر

صفحات طومار پرسش انسان از چیستی و هستی انسانی و معنا و معرفت و حقیقت انسان بودن خویش، دوره به دوره گشوده‌تر و قطورتر شده است. انسان هستنده‌ایست ناتمام. مرگ پایان تمامیت آدمی نیست.

خبرگزاری مهر

صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی درحالی خانه پدری جلال آل احمد را در اختیار سرمایه گذار قرار داده که نبود امکانات اولیه مانند آب و برق مانع از آغاز عملیات مرمت آن شده است.

خبرگزاری دانا

مرحله اول مرمت آرامگاه سلطان باباحاجی دزکی بدون اعتبار دولتی در سراوان به صورت جهادی آغاز شده است.

وب‌گاه 55 آنلاین

حظه کشف مومیایی‌های2500 ساله در سقاره مصر

وب‌گاه عصر ایران

باستان شناسان چند مومیایی 2500 ساله را در سقاره مصر کشف کردند. در ادامه فیلمی از لحظه کشف مومیایی های 2500 در سقاره مصر را ببینید.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - افسران نیروی دریایی کلمبیا در حوالی لاشه کشتی معروف سن خوزه در دریای کارائیب، لاشه دو کشتی تاریخی دیگر را نیز کشف کردند.

وب‌گاه 55 آنلاین

طرح «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها»، توسط 46 نماینده مجلس امضا شد.