سه‌شنبه 3 مهر 1403

باید از فرصت حضور در سازمان ملل به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
باید از فرصت حضور در سازمان ملل به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با سفر رئیس جمهور به سازمان ملل اظهار کرد: سفر‌های رئیس جمهور کشورمان به نیویورک در درجه اول فرصتی است که در مجمع عمومی سازمان ملل مواضع جمهوری اسلامی ایران را به شکلی درست تشریح کنیم و دیگر روسای جمهور در ارتباط با سیاست‌های بین المللی کشورمان صحبت کنند.

وی گفت: در آنجا فرصت خوبی وجود دارد تا با کمترین هزینه ملاقات‌هایی با عالی‌ترین مقامات کشور‌های مختلف که به نیویورک می‌آیند انجام شود. به هر حال دیدار با روسای جمهور و نخست وزیر‌ها پروتکل‌های فراوانی دارد، اما در آن جا زمینه به خوبی فراهم است که در چند روزی که رئیس جمهور آن جا حضور دارد با کمترین هزینه با مقامات عالی کشور‌های مختلف دیدار داشته باشند.

وی ادامه داد: در سازمان ملل کشور‌ها می‌توانند در قبال مسائل دوجانبه منطقه‌ای و یا سایر موضوعات بحث و گفتگو کنند چرا که فضای این اقدام در آن جا به خوبی فراهم شده است.

بهشتی پور گفت: مسئله بعدی آن است که برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل فرصت خوبی برای خبرنگاران و تشکیل کنفرانس‌های مطبوعاتی است. اکثر روسای جمهور و نخست وزیران نشست خبری برگزار می کنند. حضور در آن جا تریبونی است که پزشکیان می‌تواند نقطه نظر‌های ایران را تعریف و تشریح کند و امیدواریم که تیم رسانه‌ای دولت چهاردهم بتواند از این فرصت به بهترین شکل استفاده کند.

وی تاکید کرد: نکته بعدی هم دیداری است که معمولا با ایرانی‌های مقیم آمریکا انجام می‌شود. برگزاری جلسات مشترک و پاسخ دادن به سوالات آن‌ها می‌تواند باعث جلب همکاری آن‌ها برای سرمایه‌گذاری کردن در ایران و همکاری با داخل کشور شود.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: در آخر هم مصاحبه‌های اختصاصی است که شبکه‌های مشهور جهان می‌توانند با رئیس جمهور داشته باشند. خصوصا آقای پزشکیان که به تازگی رئیس جمهور ما شده است و تمایل رسانه‌ها نیز بیشتر است که با ایشان مصاحبه‌های اختصاصی بگیرند. در تمامی این محور‌ها فرصت خوبی وجود دارد که رئیس جمهور باید از آن استفاده کند. منتهی برای بهره برداری بهتر از این فرصت‌ها تیم رسانه‌ای و کارشناسانی که مشاوره می‌دهند نقش مهمی دارند.

وی گفت: به عنوان مثال صحبت‌های رئیس جمهور در این زمینه که عنوان می‌کنند کشور‌های اسلامی بهتر است مرز‌های خود را با یکدیگر بردارند، در ظاهر بسیار خوب و مناسب است، اما باید از نظر اجرایی بررسی‌های زیادی شود.

بهشتی پور تاکید کرد: مثلا اتحادیه اروپا که از اول اتحادیه نبوده است، ابتدا کشور‌هایی در 1956 اتحادیه‌ای تشکیل دادند و بعد آن را توسعه دادند و اسمش را بازار مشترک اروپا گذاشتند و همکاری‌های اقتصادی را بین یکدیگر تقویت کردند، تازه پس از 30 سال توانستند مرز‌ها را بردارند و توافق کردند که پول واحدی را برای خود ایجاد کنند. و بر اساس این موضوع بازار کالا، بازار پول و بازار نیروی انسانی نیز با یکدیگر یکی شدند و هر سه این موارد و هماهنگی آنها با هم باعث شد که مرز‌ها را بردارند و تشکیل اتحادیه اروپا را بدهند.

وی در انتها گفت: این موضوع ابتدا باید تبیین و بعد عملی شود. همین سازمان همکاری اسلامی که 57 کشور عضو آن هستند هنوز در انجام کار اقتصادی مشترک توانایی ندارد و نتوانسته واحد پول مشخصی را ایجاد کند.

خبرنگار: محمدحسین نیک خوی متین