شنبه 15 اردیبهشت 1403

برنامه های عشقی برای بهبود حال بورس / منفعت سهامداران تضمین می شود؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
برنامه های عشقی برای بهبود حال بورس / منفعت سهامداران تضمین می شود؟

در سال گذشته، بازار سرمایه تحت تأثیر افت و خیزهای متعدد قرار گرفت و سهامداران میلیونی نیز با شرایط سختی روبرو شدند. این موضوع باعث نارضایتی نسبی فعالان بازار سرمایه گردید. در همین زمان، مجید عشقی به عنوان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزیده شد و دوره فعالیت وی به مدت 30 ماه تمدید شد. با وجود اعتراض‌ها قبل و بعد از این انتصاب، وی با حضور در برنامه صف اول و توضیح درباره برنامه‌های...

در سال گذشته، بازار سرمایه با تغییرات قیمت و نوسانات متعدد روبرو شد و سهامداران میلیونی نیز تحت تأثیر قرار گرفتند. این اوضاع باعث نارضایتی نسبی فعالان بازار سرمایه شد. در همین زمان، مجید عشقی به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مجدداً انتخاب شد و دوره فعالیت او به مدت 30 ماه تمدید شد. با وجود اعتراضاتی که قبل و بعد از این انتصاب وجود داشت، وی با حضور در برنامه‌های مهم و توضیح درباره برنامه‌های آینده، به‌نوعی آغاز دوره مدیریت خود را تثبیت کرد و حضور خود را نهایی ساخت.

وی در ادامه فعالیت‌های خود برنامه‌های ویژه‌ای را برای سال 1403 تدارک دیده که در میان آنها، تمرکز بر اجرای صحیح حاکمیت شرکتی، تایید صلاحیت اعضای هیات مدیره ناشران، تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان، توسعه بازار نوآفرین، بازگشت اعتماد بین سهامداران، برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، ارتقای سهم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، تقویت بازارگردانی، جلوگیری از تخلفات و ممانعت از ایجاد پرونده‌های تخلفاتی، تطبیق فعالیت نهادهای مالی با مقررات، توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، توسعه کمی و کیفی نهادها و توسعه سامانه‌های نظارتی مهم‌ترین برنامه‌ای است که در اولویت کاری سکاندار ساختمان شیشه‌ای مطهری و ارکان زیر مجموعه آن قرار دارد. همزمان با اعلام برنامه های جدید رئیس سازمان برای سال 1403 دیگر مدیران ارکان بازار هم هرچند کوتاه اما به برخی وعده های سال پیش رو اشاره کردند.

حاکمیت شرکتی

رعایت منافع همه ذینفعان از جمله موارد مهمی است که در سال 1403 پیگیری و دنبال می‌شود. در واقع با توجه به این که سازمان بورس و اوراق بهادار در سال‌های گذشته با موضوعات پیچیده‌ای درخصوص ناشران، نحوه اداره و راهبری شرکت‌های بورسی مواجه بوده و این موضوع باعث تعرض منافع ذینفعان در بسیاری از شرکت‌ها می‌شد بنا به گفته‌های رئیس این نهاد ناظر، در ادبیات جدید حاکمیت شرکتی، قرار است منافع همه ذینفعان رعایت شود.

از این رو، برای تحقق این هدف مهم و با توجه به این که تمرکز بر اجرای صحیح حاکمیت شرکتی از جمله برنامه‌های مهم سازمان بورس است، بحث رتبه بندی ناشران از منظر اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی مدنظر قرار خواهد گرفت که دراین زمینه باید به همه ناشران در راستای رعایت میزان دستورالعمل حاکمیت شرکتی امتیاز داده شود. اداره شرکت توسط سهام تودلی از موضوعات مهم در مساله حاکمیت شرکتی است که بنا به گفته‌های عشقی، در دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای این اقدام زمانی تعیین شده تا در موعد مقرر سهام از شرکت مادر خارج شود و یا این که در برنامه‌هایی مانند مجمع دیگر حق رای نداشته باشند. به بیانی دیگر، آنطور که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است؛ با این اقدام زمینه اصلاح حاکمیت شرکتی از منظر دخالت شرکت‌های تابعه در شرکت مادر فراهم می‌شود و حاکمیت شرکتی درست در مجموعه مدیریت شرکت‌ها اجرایی خواهد شد.

تحقق شعار سال از مسیر بازار سرمایه

بورس به دلیل ماهیتی که دارد، می‌تواند شعار سال را محقق کند. این موضوع سابقه تاریخی دارد و نزدیک به 12 میلیون نفر به صورت مستقیم و 50 میلیون نفر از طریق سهام عدالت در بورس ذی‌نفع هستند. این مشارکت نیازمند اعتمادسازی است که این اعتمادها در سال 99 و برخی اتفاقات در سال گذشته مخدوش شد. توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم یکی از مواردی بود که در دستور کار قرار گرفت و اکنون بیش از 50 درصد معاملات مربوط به صندوق‌هاست.

مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم کمتر دچار نوسانات می‌شوند، کارمزد این صندوق‌ها بسیار پایین است و مدیریت آنها توسط نهادهای حرفه‌ای انجام می‌شود. اگر از طریق این صندوق‌ها و سبدگردان‌ها، منابع را به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کنیم و منافع بین دارندگان صندوق‌ها تقسیم شود، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

غافلگیری سرمایه‌گذاران با ابلاغ بخشنامه‌های یکباره

تصمیمات اتخاذ شده در دستگاه‌های مختلف اقتصادی بدون در نظر گرفتن اثرات آن بر سایر بخش‌هاست، اثر سود بانکی 30 درصدی شدید است که سال گذشته آن را در بورس تجربه کردیم. ابلاغ یکباره بخش‌نامه‌ها سرمایه‌گذاران را غافلگیر می‌کند، مشارکت با غافلگیری محقق نمی‌شود. باید مفروضاتی داشته باشیم که تا انتهای سرمایه‌گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی‌آیند. وقتی سود بانکی روی 30 و 35 درصد باشد، سایر سرمایه‌گذاری‌ها کمتر خواهند بود. تغییر مدیران در بنگاه‌های اقتصادی ضربات جدی به شرکت می‌زند، این تغییرات به ضرر شرکت است.

نظارت بر ناشران و بازارها مهم‌ترین رسالت حوزه نظارت

نظارت بر ناشران و بازارها به عنوان مهم‌ترین رسالت بازار سرمایه در حوزه نظارت محسوب می‌شود، سال گذشته انرژی زیادی صرف کردیم تا صفوف مجوز صفر شود. همچنین نظارت را شدیدتر کردیم تا تمام سفارش‌ها به محض ورود به سامانه مورد بررسی قرار گیرند. برنامه پذیرش شرکت‌های تازه 200 شرکت در حال طی کردن مراحل ورود به بورس و فرابورس هستند، با توجه به شرایط موجود در نظام بانکی کشور به این جمع‌بندی رسیدیم تا شرکت‌های بزرگ به بازار سرمایه مراجعه کنند و سیستم سرمایه در گردش آنها نیز توسط بانک تامین شود.

تایید صلاحیت اعضای هیات مدیره ناشران

تایید صلاحیت اعضای هیات مدیره ناشران، برنامه دیگری است که از سوی رئیس ساختمان مطهری برنامه‌ریزی شده است. آنطور که مجید عشقی گفته است: در نهادهای مالی با تایید صلاحیت علمی روبرو هستیم، با توجه به حساسیت موجود در این نهادها تایید صلاحیت به شکل تخصصی‌تر انجام می‌شود اما برخوردها در حوزه ناشران براساس مفاد قانونی و آیین نامه‌ای صورت می‌گیرد که در هیات دولت تصویب شده است. بر اساس گفته‌های رئیس این نهاد ناظر، سازمان بورس در سال 1403، اعضای هیات مدیره ناشران را از منظر تجربه مورد بررسی قرار می‌دهد و همه اعضای هیات مدیره ملزم هستند تا از ویژگی‌های تعیین شده توسط قانون برخوردار باشند.

تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان

بحث تامین مالی دانش‌بنیان‌ها به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط یکی از چالش‌هایی است که همواره بر دوش این شرکت‌ها سنگینی می‌کرد. در واقع فرآیند طولانی برای تامین مالی، مشکلات زیادی را متوجه این شرکت‌ها کرده بود که با رویکرد جدید سازمان بورس در سال جاری، نه تنها چالش این شرکت‌ها برای تامین مالی برطرف می‌شود بلکه مسیر تامین مالی برای آنها نیز کوتاه‌تر خواهد شد. مشکل دیگر این شرکت‌ها که رئیس سازمان بورس نیز در مصاحبه نوروزی خود به آن اشاره کرده مربوط به مسیری است که این شرکت‌ها باید طی کنند. پیش از این و در سال‌های گذشته شرکت‌های کوچک ومتوسط برای تامین مالی با رقم‌های اندک باید همان مسیر شرکت‌های بزرگ برای تامین مالی چند هزار میلیاردی را طی می‌کردند در حالی که فعالیت این شرکت‌ها متفاوت است بنابراین باید تامین مالی آنها نیز متفاوت باشد. اهمیت این موضوع باعث شد تا بر اساس اظهارات عشقی، هم مسیر تامین مالی برای شرکت‌های دانش بنیان وهم شرکت های کوچک و متوسط کوتاه‌تر و روان‌تر شود و هم به دلیل تفاوت در فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط نوع برخورد با این شرکت‌ها نیز متفاوت باشد. جدای از این موضوع، قرار است بحث شناسایی دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مورد توجه قرار بگیرد.

توسعه بازار نوآفرین

توسعه بازار نوآفرین، که دستورالعمل آن در در سال گذشته تصویب شد، از دیگر برنامه‌هایی است که در سال پیش رو، پیگیری و دنبال می‌شود. بر این اساس و طبق گفته‌های سکاندار سازمان بورس و اوراق بهادار، با توسعه این بازار، شرکت‌های دانش بنیان، نوآور و خلاق بیشتری در این بازار وارد خواهند شد.

بازگشت اعتماد به سهامداران

با توجه به این که اعتماد سهامداران در سال‌های گذشته به‌واسطه تصمیمات نادرست از جمله نرخ حامل‌های انرژی و عوارض صادراتی خدشه‌دار شد و این موضوع یکی از چالش‌های اصلی سازمان بورس در سال گذشته بود، در سال 1403 قرار است با مدیریت درست سیاست گذاران و متولیان امر مانند سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارتخانه‌های نفت و صمت و سایر وزارتخانه‌های دیگر این اعتماد بار دیگر بازگردد. باید ابعاد سیاست‌های اتخاذ شده در بانک مرکزی یا در سازمان برنامه و بودجه را بر ابزارهای مالی و بازار سرمایه مورد سنجش قرار دهیم، این بخش‌ها مرتبط با یکدیگر هستند و مشکل ایجاد شده در بازار سرمایه به سایر بخش‌ها نیز سرایت خواهد کرد. اعتمادسازی مهم‌ترین موضوع در بازار سرمایه است و باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا با عدم اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و تصمیمات درست، این اعتماد به بازار سرمایه برگردد، جایی که مردم حضور داشته باشند، می‌توان کارهای بزرگی را رقم زد...

برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

چالش برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که سال‌ها متوقف مانده بود، سال گذشته برطرف و این مجامع به صورت آزمایشی در 2 استان خراسان رضوی و زنجان شد. با توجه به موفقیت در برگزاری این مجامع قرار است، مجامع سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز با سرعت در سال جاری برگزار شود. همچنین برخی شرکت‌ها در پایان سال نتوانستند سود سهام عدالت را پرداخت کنند که اکنون اقدامات مربوط به پرونده تخلفاتی آنها در حال پیگیری است و حتی برای پرداخت سود به دنبال دریافت وام هستند. مشکلات مالی در برخی شرکت‌ها وجود دارد اما این شرکت‌ها باید سود سهام عدالت را پرداخت کنند، امیدواریم تا خردادماه سودها را جمع‌آوری کنیم و باقی مانده آن را پرداخت کنیم.

ارتقای سهم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

در ادامه فعالیت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، برنامه‌هایی چون ارتقای نظارت هوشمند، تامین مالی و تشکیل سرمایه در بازار سرمایه، مجوز نهادهای مالی، ارتقای سهم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه که از مدت‌ها قبل در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته بود به صورت جدی در سال 1403 پیگیری خواهد شد.

تقویت بازارگردانی

تقویت بازارگردانی، جلوگیری از تخلفات و ممانعت از ایجاد پرونده‌های تخلفاتی از دیگر برنامه‌های سازمان بورس در سال جاری است. آنطور که رضا عیوضلو، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده، بازارگردانی از جمله اقداماتی است که باید تقویت شود. علاوه براین، تمرکز بر پیشگیری از دیگر مواردی است که این مقام مسئول به آن اشاره کرده و تاکید دارد، تا حد ممکن از بروز تخلفات در بازار و ایجاد پرونده تخلفاتی در بازار جلوگیری خواهد شد. وی با بیان این که این موضوع از کانال ایجاد لایه‌های نظارتی مختلف رخ می‌دهد، بیان کرده است: لایحه‌های نظارتی در حوزه ناشران از کانال کمیته‌های هیات مدیره مانند کمیته حسابرسی و کمیته مدیریت ریسک اتفاق می‌افتد که این کمیته‌ها می‌توانند لایه نظارتی باشند و از رخداد تخلف در حوزه ناشران‌جلوگیری شود.

تطبیق فعالیت نهادهای مالی با مقررات

یکی دیگر از برنامه‌های جدی سال جاری سازمان بورس، تطبیق فعالیت نهادهای مالی با مقررات است. به بیانی دیگر، بر اساس گفته‌های عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با تمرکز بر این حوزه، نهاد مالی و فعال بازار که در کارگزاری حضور دارند باید فعالیت خود را با مقررات تطبیق دهند تا دیگر نیازی به حوزه نظارتی وجود نداشته باشد تا از این طریق بتوان از وقوع تخلفات در بازار جلوگیری کرد.

فرهنگسازی در مدارس و آموزش سواد پایه‌ای

مساله آموزش در حوزه بازار و ناشران برنامه دیگری است که در اولویت کاری سازمان بورس قرار دارد تا ذینفعان، آشنایی بیشتری را با مقررات حاکم بر بازار داشته باشند تا به این واسطه تا حد ممکن از وقوع رخدادهای نامناسب در بازار جلوگیری کرد. کلیدواژه‌ها در ذهن بچه‌ها ایجاد و دیدگاه سرمایه‌گذاری توسط آنها شکل می‌گیرد. در حوزه آموزش مدارس نیز این اقدام را انجام می دهیم تا به صورت همزمان در شهرهای مختلف آن را پیاده‌سازی کنیم، فرهنگسازی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را نیز پیگیری می‌کنیم تا مشارکت مردم از طریق صندوق‌ها باشد.

توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال 1403 توسعه یابند. درهمین حال علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که به دنبال این هستیم تا بتوانیم در سال 1403 شاهد رشد قابل توجهی در حوزه صندوق‌های سهامی باشیم، گفته است: علاوه بر این، توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات و صندوق بازنشستگی تکمیلی از جمله برنامه‌های حوزه نظارت در سال جاری است. بنا به اعلام وی، توسعه صندوق سهامی دیگر برنامه مهم سازمان بورس و اوراق بهادار است که به صورت خاص تمرکز خود را بر روی صندوق بخشی، اهرمی و بازنشستگی تکمیلی قرار خواهد داد.

توسعه کمی و کیفی نهادها

حوزه نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، در حوزه نهادهای مالی نیز ورود خواهد کرد و توسعه کمی و کیفی برخی نهادها مانند شرکت مدیریت دارایی و شرکت‌های کارگزاری را ادامه خواهد داد.

توسعه سامانه‌های نظارتی

بحث توسعه سامانه‌های نظارتی و انجام اقداماتی درحوزه‌هایی که نیازمند توسعه سامانه نظارتی هستند، بهره‌برداری برخی از سامانه‌های جدید مانند «ستان» و «سمین» نیز از دیگر برنامه‌هایی است که از سوی حوزه معاونت نظارت برنهادهای مالی دنبال خواهد شد تا بنا به اظهارات ناصرپور، مشکلات موجود در فرآیند رسیدگی‌ها برطرف شود.

کوتاه شدن فرآیند افزایش سرمایه

هدف اصلی مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 1403، کوتاه شدن فرآیند افزایش سرمایه است که در افزایش سرمایه از محل سود انباشته این امر محقق شده و بر اساس اظهارات وحید روشن‌قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، در خصوص فرآیند انجام افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات، بخشی از برنامه‌ها که مربوط به الکترونیکی شدن فرآیند بود در سال 1402 انجام شد و در سال 1403 قرار است فرآیند افزایش سرمایه کوتاه شود. البته، پیشنهادهای مربوط به اصلاح قوانین و مقررات به مجلس ارایه شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. طرح تامین مالی تولید نیز به تصویب مجلس رسیده و در صورت تصویب نهایی این طرح به نظر می‌رسد فرآیند انجام افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات نسبت به سنوات قبل حدود 2 ماه کوتاه‌تر شود و شرکت‌ها از این طریق در زمان کوتاهتری اقدام به تامین مالی از محل افزایش سرمایه آورده نقدی و مطالبات کنند.

بازنگری دستورالعمل انتشار اوراق بدهی

در کنار انجام اقدامات حوزه نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار برای سال آینده، دستورالعمل انتشار اوراق بدهی نیز قرار است به صورت کامل بازنگری شود تا ضمن ساده‌سازی، همه دستورالعمل‌ها تجمیع شوند تا اشخاصی که به دنبال انتشار این اوراق هستند بتوانند به راحتی این فرآیند را طی کنند.

تدوین مقررات صندوق‌های پرریسک

حوزه نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار، برای سال جاری 2 اقدام جدی را در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار داده است. علی اکبر ایرانشاهی، رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار، تدوین مقررات صندوق‌های پرریسک را نخستین برنامه این حوزه برای سال 1403 معرفی کرده و گفته است: این صندوق‌ها نوعی از صندوق‌های سهامی هستند که آزادی عمل بیشتری به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری در بازار ابزارهای مشتقه و نیز نصاب‌های سرمایه‌گذاری می‌دهد.

بازنگری در برخی از مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بازنگری در برخی از مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات، صندوق پروژه و صندوق جسوارنه خصوصی برنامه دیگر مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس است. ایرانشاهی با اشاره به این موضوع، اضافه کرده است: مقرراتی که در آن مقطع برای برخی از صندوق‌ها تدوین شد نیازمند بازنگری جدی است.

الکترونیکی کردن قراردادهای پشتوانه انتشار اوراق

الکترونیکی کردن قراردادهای پشتوانه انتشار اوراق از طریق سامانه ناب، تجمیع کلیه دستورالعمل‌های انتشار اوراق بدهی در قالب یک دستورالعمل و عملیاتی کردن اوراق قابل تعویض و تبدیل به سهام از جمله برنامه‌های در دستور کار اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بدهی در سال 1403 است. به گفته مرتضی چشان، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بدهی، برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف به منظور آشنایی صنایع با انواع ابزارهای تامین مالی و پیگیری رفع چالش‌های مالیاتی اوراق وکالت را از دیگر برنامه‌های این اداره در سال جدید برشمرد.

عرضه اولیه شرکت‌ها

افزایش پذیرش و عرضه اولیه شرکت‌ها یکی از برنامه‌ها و استراتژی بورس تهران در سال جاری است. بر اساس گفته‌های محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران، در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌ها آماده عرضه به بازار در سال 1403 هستند. این شرکت‌ها طیف وسیعی از صنایع گوناگون را شامل می‌شوند و حضور آنها در بورس تهران تنوع و عمق بیشتری به بازار سرمایه می‌بخشد. در واقع، با توجه به تغییر رویکرد بورس تهران در زمینه پذیرش شرکت‌ها و توجه بیشتر آن به شرکت‌های کوچک و متوسط، آنطور که وعده داده شده قرار است تعداد عرضه‌های اولیه در سال 1403 به بیش از 15 شرکت برسد. اصلاح، تجمیع، تطبیق و یا حذف فرم‌ها، مدارک و مستندات پذیرش در راستای تسریع و بهبود فرآیند پذیرش شرکت‌ها از سوی بورس تهران انجام شده و این موضوع، از جمله دلایلی است که باعث شده بورس تهران بتواند درخواست پذیرش شرکت‌های بیشتری را مورد بررسی قرار دهد.

افزایش گزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهبود عملکرد بازار

تلاش‌ها برای افزایش گزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهبود عملکرد بازار سرمایه نیز برنامه دیگری است که از سوی بورس تهران در سال 1403 دنبال می‌شود.

راه‌اندازی فروش تعهدی

راه‌اندازی فروش تعهدی، از دیگر برنامه‌های بورس تهران است که بر اساس اظهارات مدیر عامل این شرکت، در صورت فراهم شدن امکانات لازم این موضوع نیز عملیاتی می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند از استراتژی‌های جدید برای دریافت سود از بازار منفی بهره‌مند شوند.

توسعه و عمق‌بخشی به بازار ابزارهای نوین مالی

توسعه و عمق‌بخشی به بازار ابزارهای نوین مالی از طریق پیاده‌سازی فنی برخی استراتژی‌های معاملاتی در بازار اختیار معامله، فراهم کردن امکان اخذ استراتژی‌ها بین سررسیدهای مختلف آتی و بین قراردادهای آتی و اختیار معامله و سایر اقدامات مربوطه است.

توسعه بازار اختیار معامله

توسعه بازار اختیار معامله و آغاز معاملات ثانویه بازار نوآفرین از مهم‌ترین برنامه‌های فرابورس در سال پیش رو است. محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس با تاکید بر این که توسعه بازار اختیار معامله یکی از برنامه‌های اصلی فرابورس برای سال 1403 است، بیان کرد: با توجه به توسعه تامین مالی جمعی و اعطای مجوز به سکوهای جدید، عملیاتی کردن رویه‌های اجرایی نظارت و بازرسی از سکوها نیز در دستور کار فرابورس قرار دارد.

تامین مالی جمعی ارزی

برنامه دیگر فرابورس راه‌اندازی «تأمین مالی جمعی ارزی» به عنوان یک ابزار جدید در سال جاری است. علاوه بر این، توسعه بازار آتی اوراق بدهی به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک اوراق مالی اسلامی و بازطراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری FOF (صندوق در صندوق) نیز بر اساس اعلام شیرازی، دیگر برنامه‌های مورد نظر فرابورس در سال پیش رو است.

معامله‌پذیری بازار پساب و راه‌اندازی بازار کربن

علی نقوی می‌گوید بورس انرژی در تلاش است در سال 1403 با طراحی ابزارهای متنوع، فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری را پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار دهد و با شفاف‌شدن معاملات حامل‌های انرژی نیز موجب پیش‌بینی‌پذیری و شفافیت در بخش انرژی کشور شود. افزایش سهم معاملات فرآورده‌ها در بورس انرژی ایران، معامله‌پذیرشدن کالاهایی همچون هیدروژن و پساب، معامله‌پذیرشدن گواهی صرفه‌جویی و عمق‌بخشی به بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست، انتشار گواهی برق تجدیدپذیر، راه‌اندازی معاملات برق نیروگاه‌های تولید پراکنده و مولدهای مقیاس کوچک، توسعه ابزارهای مشتقه، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده گاز طبیعی و پیگیری راه اندازی بازار کربن از مهم‌ترین برنامه‌های بورس انرژی در سال 1403 است که مدیر عامل بورس انرژی از آن نام برده است.

فاصله گیری از قیمت گذاری دستوری

همه تجربیات گذشته و به خصوص تجربه تلخ تثبیت و قیمت‌گذاری در سال 97 به وضوح نشان می دهد قیمت‌گذاری دستوری، هیچ کمکی به اقتصاد و تولید نخواهد کرد و به معنای آب در هاون کوبیدن است. سید جواد جهرمی، مدیرعامل بورس‌کالا گفت: در این حوزه ضروری است برای تحقق شعار سال از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیریم. قیمت گذاری دستوری، تولید را مختل، عرضه را کم و نیاز به واردات را بیش‌تر می کند. اوضاع بازار پت بطری در سال 97 مثال واضحی است که تجربه شده است. سیاست‌های سال 97 جلوی چشم ماست که ضرر آن را دیدیم و نباید تکرار شود و همه ما به عنوان فعال اقتصادی، وظیفه جهاد تبیین را داریم. بورس کالا در مسیری که طی کرده نیازمند مراقبت و اصلاح است و در این راه از همه پیشنهادها و رهنمودها استقبال می کند؛ در همین زمینه اصلاحاتی در دستورالعمل رینگ صادراتی نیاز داریم که در این زمینه به شورای عالی بورس مراجعه می کنیم. در حوزه ایجاد زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات سال قبل ثبت سفارش برخط و اخذ کد معاملاتی به صورت آنلاین را داشتیم و امسال نیز بررسی سیستم برخط عرضه و کاهش ضمانت های بانکی با استفاده از عضویت بانک ها در اتاق پایاپای در حوزه تسویه و پایاپای را در دستور کار داریم. جهرمی گفت: وظیفه ما در بورس کالا نیز اخذ تصمیم‌های کارشناسی شده برای تسهیل مبادلات کالاها در میان تولیدکنندگان بالادست و پایین دست است؛ مسیر اصلی بورس کالا حرکت در جهت مقابله با رانت و فساد است و در این مسیر برای رشد تولید کشور، یک قدم هم عقب نمی‌نشینیم.