پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر اعلام شد /2227 برنامه به مناسبت حماسه سوم خردادماه

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر اعلام شد /2227 برنامه به مناسبت حماسه سوم خردادماه

دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس گفت: 2227 برنامه برای سالروز سوم خرداد آزادسازی خرمشهر و چهارم خرداد در سراسر کشور برگزار می‌شود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی‌اصغر جعفری معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس، صبح امروز در نشست خبری ضمن گرامیداشت سالروز سوم خردادماه، روز آزادسازی خرمشهر و یاد و نام شهدای والامقام با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد این واقعه مهم هستیم؛ تصریح کرد: عملیات الی بیت‌المقدس که به عملیات بیت المقدس مشهور شده، یکی از افتخارآمیز‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس است که با همدلی و مشارکت تمام نیروهای مسلح و مردمی در نیمه شب دهم اردیبهشت ماه سال 61 با رمز «یاعلی‌بن‌ابیطالب» شروع و پس از 25 روز جنگ تمام عیار با دشمن در ساعت 14 سوم خرداد ماه با آزادسازی بخش قابل توجهی از خاک کشورمان، انهدام بخش قابل توجهی از پیکره دشمن، به اسارت درآوردن 19170 بعثی، انهدام 60 هواپیما، به غنیمت گرفتن 120 تانک به پایان رسید. که به همین دلیل این عملیات یکی از بی‌نظیرترین و گسترده‌ترین عملیات در طول دفاع مقدس است.

همسنگر | احیای صنعت «موشکی» با عنایت مقام معظم رهبری / حکایت نامه‌های شهید طهرانی‌مقدم به امام خامنه‌ای + فیلم

وی با تاکید بر اینکه دشمن خیلی تلاش کرد تا خرمشهر را برای خود حفظ کند؛ یادآور شد: رژیم بعث عراق خرمشهر را به یک دژ مستحکم تبدیل و شرایطی را ایجاد کرده بود که حتی امکان هلی‌برن نیز وجود نداشت. صدام آنقدر و به این استحکامات خود اطمینان داشت که اعلام کرده بود: اگر خرمشهر را ایران باز پس گیری کند، کلید بصره را به آنها خواهم داد.

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به سخنان مسئولان کشورهای غربی نسبت به عدم باز پس‌گیری خرمشهر توسط جمهوری اسلامی ایران افزود: کشورهایی نظیر آمریکا، جماهیر شوروی، رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی اعلام کرده بودند که بازپس‌گیری خرمشهر محال است و به هیچ وجه امکان پس‌گیری آن وجود ندارد. اما خداوند لطف کرد و با همت ارتش اسلام و فرماندهی مشترک، این عملیات بزرگ رقم خورد و بعد از آن رفتار ابرقدرت‌ها نیز نسبت با جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد.

دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس ادامه داد: شورای امنیت بعد از تاریخ ششم مهرماه سال 59 به مدت 21 ماه و 15 روز سکوت کرد و نسبت به حملات رژیم بعث واکنشی نشان نداد؛ اما بلافاصله پس از آزادسازی خرمشهر در تاریخ 21 تیر ماه سال 61، قطعنامه 514 را صادر و برای اولین بار درخواست آتش بس کرد.

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه آزادسازی خرمشهر نشان داد شاید دشمن شروع کننده جنگ باشد، اما پایان دهنده آن نیست؛ تصریح کرد: این عملیات نقش حضرت امام رحمت الله و فرماندهی کل قوا را بیش از پیش نشان داد چرا که رزمندگان با اشتیاق به قلب دشمن زدند و از هیچ مانعی نهراسیدند.

جعفری آزادسازی خرمشهر را باعث ایجاد قدرت بازدارندگی برای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و با تاکید بر اینکه پس از این واقعه مهم موضع دشمن تغییر کرد و صدام در سراشیبی افتاد؛ اظهار داشت: یادآوری روزهای حماسه فتح خرمشهر برای نسل جوان بسیار مهم است؛ چراکه آنها باید بدانند این قدرت جمهوری اسلامی ایران چگونه به دست آمده‌است. به همین دلیل برنامه‌های متعددی توسط ستاد مرکزی مناسبت‌های ملی دفاع مقدس در سطح کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 500 ستاد در کل کشور این برنامه های مهم را بر عهده دارند؛ افزود: 2227 برنامه برای سالروز سوم خرداد آزادسازی خرمشهر و چهارم خرداد، روز مقاومت دزفول در سراسر کشور توسط مجموعه‌های لشکری کشوری استانی و مردمی برگزار خواهد شد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: 244 برنامه در حوزه کتاب، 892 عنوان برنامه در زمینه تجلیل از خانواده شهدا، 564 همایش و یادواره بزرگداشت شهدا، 146 برنامه در بخش هنری، 172 نشست تخصصی با محوریت جهاد تبیین، 103 برنامه شعر و ادبیات و نقد ادبی، 73 برنامه در زمینه نمایش فیلم و تئاتر و همچنین 12 پروژه عمرانی و مهندسی نیز در همین ایام افتتاح خواهد شد.

جعفری در ادامه سخنان خود به اهم برنامه‌های سازمان‌های مختلف از جمله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها و نیروهای مردمی اشاره کرد و گفت: اختتامیه یازدهمین جشنواره ادبی یوسف، رونمایی از کتب صوتی و تجلیل از عوامل رادیو ایران، تجلیل از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس، غبارروبی مزار شهدا در سراسر کشور در این ایام برگزار می‌شود.

جانشین ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خاتمه از حضور خودجوش مردم برای گرامیداشت سوم خرداد خبر داد و گفت: در سالروز آزادسازی خرمشهر دستگاه‌ها از اجرای برنامه‌های جدیدی رونمایی کرده و در فضای مجازی اقدامات خوبی را انجام داده‌اند. همچنین که از برنامه‌های کم اثر و پرهزینه نیز خودداری شده است.

جعفری با بیان اینکه دشمن تلاش خواهد کرد این روز را تخریب و تحریف کند، ابراز کرد: دشمن به دلیل ارزشمند بودن این روز می‌خواهد شبهاتی را ایجاد کند برای همین جلساتی برای پاسخ به این شبهات نیز برگزار می‌شود.

در ادامه بخشی از برنامه‌های دستگاه‌های مخلف را ببینید:

برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر اعلام شد /2227 برنامه به مناسبت حماسه سوم خردادماه 2
برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر اعلام شد /2227 برنامه به مناسبت حماسه سوم خردادماه 3