جمعه 10 فروردین 1403

برپایی"چادرهای بادیه‌نشین" راهکار قطر برای چالش بزرگ اسکان تماشاگران جام‌جهانی!/ قطر میزبان گران‌ترین جام‌جهانی برای مسافران! + تصاویر

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
برپایی"چادرهای بادیه‌نشین" راهکار قطر برای چالش بزرگ اسکان تماشاگران جام‌جهانی!/ قطر میزبان گران‌ترین جام‌جهانی برای مسافران! + تصاویر

جام‌جهانی فوتبال از 30 آبان تا 27 آذر 1401در کشور قطر برگزار می‌شود که با توجه به محدودیت ظرفیت اقامت در این کشور، برپایی "چادرهای بادیه‌نشین" با کرایه 350 پوند در هر شب، راهکار قطری‌ها برای جبران کمبود اقامتگاه در این کشور است!

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جام‌جهانی فوتبال 2022 از 21 نوامبر تا 18 دسامبر 2022 (30 آبان تا 27 آذر 1401) در کشور قطر در حالی برگزار می‌شود که پیش‌بینی شده حدود 1/2 میلیون بازدیدکننده برای تماشای فوتبال وارد این کشور شوند.

این کشور که وسعتی برابر با استان قم ایران را دارد، طبعاً زیرساخت‌های لازم و کافی خصوصاً در زمینه اقامت و اسکان تماشاگران جام‌جهانی را ندارد.

از این رو و با توجه به محدودیت ظرفیت اقامت در این کشور، فیفا در اقدامی خلاقانه با طراحی و ایجاد چادرهای لوکس بادیه‌نشین نسبت به جبران کمبود اتاق‌ها و هتل‌های موجود در این کشور پرداخت!

در همین راستا عمر الجابر؛ مسئول محل اقامت در سازمان قطری که بر برنامه‌ریزی برای این رویداد یک ماهه نظارت می‌کند، چندی پیش در این باره گفت: یک هزار "چادر بادیه‌نشین" در اطراف شهر دوحه جهت اسکان ارزان‌تر با صرف اقتصادی بالاتر برای تماشاگران جام‌جهانی تعبیه شده است.

این چادرها مجموعه‌ای از کابین‌ها و سازه‌های چادر‌مانند به اصطلاح «دهکده‌های هوادار» نام دارد که در اطراف و در حومه شهر دوحه جانمایی شده است و قیمت اسکان برای یک شب در آن مبلغی بیش از 200 دلار برای تماشاگران در نظر گرفته شده است.

عمر الجابر درباره کیفیت و امکانات چادرهای مذکور می‌گوید: چادرهای بادیه‌نشین ابتدایی دارای آب جاری و ژنراتور برق جهت تأمین برق و روشنایی چادر است اما از تهویه مناسب برخوردار نیست. با این حال با برگزاری جام‌جهانی در ماه نوامبر و به دنبال آن کاهش میانگین دما تا حداکثر 29 درجه سانتی‌گراد، هوای داخل چادرها نسبتاً مطلوب خواهد شد.

مطابق صحبت‌های وی، در این میان 20 درصد از چادرهای موجود در "دهکده‌های هواداران" اصطلاحاً چادرهای لوکس با امکانات خدمات و رفاهی بیشتر جهت پذیرایی از تماشاگرانی است که بر خلاف مشتریان چادرهای ابتدایی که صرفاً به دنبال مکانی برای خوابیدن با بودجه محدود هستند، برای کسانی که خواهان تجربه زیست در بیابان هستند، تعبیه شده است.

دهکده هواداران شامل تعدادی فروشگاه غذا است که طیف وسیعی از غذاها را ارائه می‌دهد. چادرها لوکس دارای تهویه مطبوع، یخچال، حمام اختصاصی، امکانات تهیه چای و قهوه، تلویزیون با کانال‌های پخش رایگان، سشوار، اتو و میز اتو، صندوق امانات و وای فای هستند.

فیفا، از چادرهای دونفره در دهکده ساحلی الخور به عنوان ارزان‌ترین محل اقامت رسمی طرفداران فوتبال یاد می‌کند که هزینه آن شبی 350 پوند (معادل 12 تا 13 میلیون تومان) است؛ اقامتگاه‌های کمپینگ که به سبک کابین ساخته شده‌اند و در حومه و 48 کیلومتری دوحه، پایتخت قطر، قرار دارند اما همچنان از طریق وسایل حمل و نقل عمومی قابل دسترسی هستند.

در کاتالوگ بازاریابی فیفا در توضیح این چادرها آمده است: روستای هواداران الخور تجربه منحصر به‌فردی از کمپینگ عربی ارائه می‌دهد که منعکس‌کننده و در برگیرنده سنت‌های قطر است.

این اقامتگاه به گونه‌ای مبله شده که سپری کردن زمان در آن راحت باشد و مملو از وسایل معاصر است که تداعی‌کننده چادرهای سنتی قطری است.

به هر حال فراهم کردن محل اقامت کافی برای اسکان هواداران جام جهانی فوتبال، برای مسئولان امر و متولیان مربوطه این کشور به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

قطر کمتر از 30 هزار اتاق هتل دارد که طبق آخرین برآوردها 80 درصد از این اتاق‌ها در حال حاضر به مهمانان فیفا اختصاص داده شده است.

به علاوه کشور قطر برای پاسخگویی به تقاضای مورد انتظار به منظور اسکان غیرهتلی برای مسافران، دو کشتی تفریحی نیز در دسترس مسافران قرار دارد که در بندر دوحه لنگر انداخته‌اند و حداقل 69 هزار اتاق را در اختیار تماشاگران قرار می‌دهند!

این دو اقامتگاه دریایی و لاکچری عمدتاً توسط بزرگترین اپراتور هتل‌داری اروپا مدیریت خواهند شد.

افزون بر اقدامات فوق، مقامات قطری با ایجاد فرودگاه‌های منطقه‌ای پروازهای شاتلی را جهت ارسال سرریز مسافران جام‌جهانی و اسکان در سایر کشورها تعبیه کرده‌اند.

همچنین به منظور جبران کمبود ظرفیت‌های اسکان در این کشور، از مردم محلی و صاحبان خانه تقاضا شده است که املاک خود را به بازدیدکنندگان جام جهانی اجاره دهند!

در حال حاضر آپارتمان‌های دو خوابه در حومه دوحه با قیمت 390 دلار در هر شب و یک سوئیت در یک کشتی تفریحی پهلو گرفته با قیمت شبی 1650 دلار رزرو می‌شود که رقم بالایی است.

مطابق با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این دوره از جام‌جهانی، گران‌ترین جام‌جهانی برای مسافران خواهد بود! بر اساس محاسبات، هزینه اقامت برای 3 بازی مرحله گروهی، با افزایشی هزار دلاری نسبت به جام‌جهانی روسیه حدود 2770 یورو خواهد بود و در صورتی که فردی بخواهد تا پایان رقابت‌ها در قطر بماند، احتمالاً باید بیش از 6500 یورو هزینه کند.

علاوه بر بلیت‌های عمومی، همان بلیت‌هایی که توسط فیفا فروخته می‌شود، بلیت‌هایی تحت عنوان Match Hospitality با کف قیمتی برابر با بین 900 تا 950 دلار در ایران در حال عرضه شدن است که با در نظر گرفتن هزینه سایر خدمات نظیر اقامت در هتل، حمل‌ونقل و... برای تماشای حداقل دو دیدار از مجموع سه دیدار تیم ملی به صورت ریالی چیزی در حدود 250 تا 500 میلیون تومان خواهد شد که قاعدتاً مبلغ بسیار سنگینی است.

چالش‌های سریالی برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر به ایران لزوم جلوگیری از تکرار سناریو صندلی‌های خالی تماشاگران ایرانی در جام‌جهانی قطر فروش غیرمنطقی تورهای جام‌جهانی قطر تا 500 میلیون تومان! فرصت‌سوزی ایران در حاشیه میزبانی قطر از جام جهانی
برپایی"چادرهای بادیه‌نشین" راهکار قطر برای چالش بزرگ اسکان تماشاگران جام‌جهانی!/ قطر میزبان گران‌ترین جام‌جهانی برای مسافران! + تصاویر 2
برپایی"چادرهای بادیه‌نشین" راهکار قطر برای چالش بزرگ اسکان تماشاگران جام‌جهانی!/ قطر میزبان گران‌ترین جام‌جهانی برای مسافران! + تصاویر 3
برپایی"چادرهای بادیه‌نشین" راهکار قطر برای چالش بزرگ اسکان تماشاگران جام‌جهانی!/ قطر میزبان گران‌ترین جام‌جهانی برای مسافران! + تصاویر 4
برپایی"چادرهای بادیه‌نشین" راهکار قطر برای چالش بزرگ اسکان تماشاگران جام‌جهانی!/ قطر میزبان گران‌ترین جام‌جهانی برای مسافران! + تصاویر 5
برپایی"چادرهای بادیه‌نشین" راهکار قطر برای چالش بزرگ اسکان تماشاگران جام‌جهانی!/ قطر میزبان گران‌ترین جام‌جهانی برای مسافران! + تصاویر 6
برپایی"چادرهای بادیه‌نشین" راهکار قطر برای چالش بزرگ اسکان تماشاگران جام‌جهانی!/ قطر میزبان گران‌ترین جام‌جهانی برای مسافران! + تصاویر 7