یک‌شنبه 15 مهر 1403

بسیاری از مسئولان معتقدند باید دست به دامان خارج از کشور شویم / از تجربیات دفاع مقدس غافل ماندیم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع

بسیاری از مسئولان اعتقاد دارند که باید از خارجی‌ها کمک بگیریم و باید تسلیم شرایط آن‌ها شویم وگرنه چاره‌ای جز نابودی نداریم

روز گذشته بود که مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود به یک تجربه امید بخش اشاره کردند و فرمودند: «دفاع مقدس هشت ساله خیلی حادثه‌ی مهمی بود. خیلی از جوان‌های ما نمی‌دانند چه اتفاقی افتاد. هشت سال همه‌ی قدرت‌های دنیا یک طرف؛ ایران یک طرف. خب حالا مثلاً در بعضی از جا‌ها یک حوادثی هست، به یک کشوری حملاتی میشود مثلاً، اولاً به آن وسعت نیست که در ایران بود. ثانیاً بالاخره کسانی هستند به آن‌ها کمک می‌کنند.

آن زمان ناتو همراه صدام بود، آمریکا به خصوص همراه صدام بود، شوروی سابق همراه صدام بود، بعضی از کشور‌های اروپا که خیلی وابستگی به شوروی نداشتند وابستگی به آمریکا هم نداشتند آن‌ها هم همراه صدام بودند؛ مثل یوگسلاوی. یعنی همه‌ی دنیا یک طرف بود و جمهوری اسلامی یک طرف. خب در این جنگ با همین حرکت مردم و همین انگیزه‌های مردم آن هم با دست خالی ایران توانست پیروز بشود. ما در جنگ هشت ساله یک پیروزی کامل و درخشان پیدا کردیم.»

موضوعی که باعث شد تا به سراغ یک کارشناس مسائل سیاسی برویم و درباره تجربیات این رویداد و شناختی که جوانان ما از آن دارند بیشتر جویا شویم.

روایت تجربه‌ای تلخ با انبوه اتفاقات مثبت

محمد صادق کوشکی در این باره به ما گفت: یکی از اقداماتی که بشر در زمان همه تمدن‌ها انجام داده این بوده است که تجربیات خود را برای بهبود زمان حال و آینده خود استفاده کرده است. ما در طول 50 سال قبل یا حتی در طول صد سال گذشته در کشورمان حوادث بسیاری را شاهد بودیم که وقتی تجربیات آن را گرد آوری می‌کنیم شاهدیم که بخش عمده آن حوادث تلخ و حوادثی است که ما در جنبه منفی آن باید عبرت بگیریم و این تجربیات به ما این را می‌گوید که چه خطا‌هایی را نباید تکرار کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در همین زمان معاصر خودمان شاهد رخدادی هستیم که انبوهی از تجارب مثبت در آن وجود دارد؛ از جمله تجربه خداباوری، اعتماد به نفس، اعتماد به نیروی جوان داخلی، خود اتکایی، خلاقیت و حل مشکلات به وسیله اندیشه بومی و... دفاع مقدس همان عرصه‌ای است که همه این تجربه‌های مثبت را دارد.

کوشکی افزود: ما امروز در جامعه خودمان به ویژه در طی این سال‌های اخیر ما مشکلات انبوه اقتصادی فرهنگی و.. مواجه بودیم، در این میان بسیاری از مسئولان اعتقاد دارند که باید از خارجی‌ها کمک بگیریم و باید تسلیم شرایط آن‌ها شویم وگرنه چاره‌ای جز نابودی نداریم؛ این فضا برای بسیاری از نسل جوان ما نا امیدی ایجاد کرده است. درحالی که ما در تاریخ خود دفاع مقدسی را داریم که نسل جوان این مملکت با توکل به خدا و شناخت توانایی‌ها خود توانستند بزرگترین مشکل این کشور در صد سال اخیر را با دست خود حل کنند.

مسئولان ما ابتدا خودشان باید به نگاهی جامع درباره دفاع مقدس برسند

این استاد دانشگاه بیان کرد: شناخت دفاع مقدس و انتقال تجربیات آن به نسل جوان باعث می‌شود که نسل امروز از این بن بست بیرون بیاید و به آینده امیدوار شود و توانایی‌های خود را شناخته و از این توانایی‌ها برای حل مشکلات کشور استفاده کند.

کوشکی تصریح کرد: اگر در این زمینه موفق بودیم رهبری تذکر نمی‌دادند؛ بنابراین ما از این منبع مهم الهام بخش برای حل مشکلات کشور استفاده نکردیم و نگاهمان برای انتقال تجربیات دفاع مقدس ناقص بوده است و قاعدتا مسئولان ما باید یک نگاه جامع و فراگیر به دفاع مقدس داشته باشند. لازمه آن هم این است که ابتدا خود این نگاه را به دست بیاورند و سپس ببینند که در چه قالب‌هایی می‌شود این نگاه را به نسل جوان آموزش داد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها