جمعه 31 فروردین 1403

بلیط فروشی "گران" برای جشنواره‌ای که از حمایت‌های رایگان دولتی بهره‌مند است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
بلیط فروشی "گران" برای جشنواره‌ای که از حمایت‌های رایگان دولتی بهره‌مند است

جشنواره‌ای با عنوان «جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی» در شیراز برگزار می‌شود که هم حمایت‌های دولتی را دارد و هم تمام اجراهایش بلیت‌فروشی می‌شود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اوایل اردیبهشت سال جاری خبری مبنی بر برگزاری رویدادی با عنوانِ «دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی» منتشر شد. عنوان این رویداد آنقدر فاخر است که گویی قرار است با رویدادی برنامه‌ریزی شده، دقیق و البته بزرگ مواجه شویم. رویدادی که پیشوند «ملی» بودن را هم بر ادعاهای خود افزوده است.

شیراز میزبان «دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی» است. اجراهای جشنواره از امروز در شیراز آغاز می‌شود.

اما...

تا همین امروز 25 اردیبهشت که این گزارش نوشته می‌شود، هنوز بسیاری از مسائل مربوط به این جشنواره بلاتکلیف است. اطلاع‌رسانی برای این رویداد ملی به هیچ وجه به درستی انجام نشده است. گویا برخی از ارگان‌هایی که قول همکاری با این رویداد را داده بودند، از همکاری با این جشنواره سرباززده‌اند. شهرداری شیراز هم همکاریش با این رویداد را محدود کرده است.

شاید علتِ عدم همکاریِ ارگان‌های مختلف با این رویداد، عدم شفافیت در چگونگیِ برگزاری آن است. رویدادی که عنوانِ «جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی» را یدک می‌کشد، ولی اولویت اصلی‌اش درآمدزایی برای برگزارکنندگان است. گویا مسئولان این جشنواره تا همین چند روز پیش هم به شدت در پیِ یافتنِ اسپانسری برای این جشنواره بوده‌اند. در عین حال برگزارکنندگان این رویداد حمایتِ همه جانبه ارگان‌های مختلف را هم خواستار بوده‌اند! جالب است بدانید این جشنواره بلیت فروشی هم دارد و دیدن این اجراها برای مردم رایگان نیست.

در عرصه موسیقی رسم براین است که وقتی رویدادی بلیت فروشی دارد و خودش درآمد کسب می‌کند؛ معمولا دیگر به دنبال جذب حمایت‌های دولتی و ارگانی نیست. اما این رویداد هم سودِ حاصل از بلیت‌فروشی را می‌خواهد و هم حمایتِ همه جانبه‌ی ارگان‌های دولتی و شهری و هم حمایتِ اسپانسرها را...

داشتن اسپانسر هیچ ایراد ندارد، بلکه شاید موهبتی هم برای هر رویداد باشد. اما چرا مسئولان برگزاری این رویداد به دنبالِ داشتنِ همه‌ی امتیازها هستند!

سایت بلیت فروشی این جشنواره نشان می‌دهد که مسئولان برگزاری «جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی» قیمت بلیت‌ها را از 100 تا 165 هزار تومان تعیین کرده‌اند. چنین عددی برای بلیت کنسرت‌های موسیقی نواحی آن هم در شهر شیراز به شدت گران به نظر می‌رسد. همین رویکرد ثابت می‌کند که برگزارکنندگان این رویداد مهم‌ترین دغدغه‌شان کسب درآمد است، نه فرهنگ‌سازی و خدمت به موسیقی نواحی ایران...

حمایت همه جانبه ارشاد از جشنواره موسیقی اقوام ایرانی / سالن رایگان و تبلیغات شهری وسیع هدیه ارشاد به جشنواره

حمیدرضا قانعی مدیرکل ارشاد استان فارس به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ما در اداره ارشاد استان فارس با پشتیبانی کامل در خدمت برگزاری این رویداد هستیم. تالار مرکزی اداره ارشاد - تالار حافظ برای برگزاری این اجراها در نظر گرفته شده است که آن را به صورت رایگان در اختیار برگزارکنندگان قرار داده‌ایم. همچنین تبلیغات شهری گسترده‌ای هم برای این رویداد انجام داده‌ایم.

قانعی تاکید می‌کند: تمام اجراها بلیت فروشی دارد و عواید فروش این اجراها هم به مؤسسه مجری این رویداد اختصاص خواهد داشت. هر روز دو سانس برنامه روی صحنه می‌رود و یک کارگاه علمی هم برگزار خواهد شد.

مدیرکل ارشاد استان فارس می‌گوید: اداره ارشاد همکاری و حمایت همه جانبه‌ای از این جشنواره دارد اما بودجه‌ای به آن اختصاص داده نشده است. شهرداری شیراز هم قرار بود همکاری گسترده‌ای برای برگزاری این رویداد داشته باشد که این همکاری به شکلی که ایده‌آل ما بود انجام نشد. انتظار ما برای همکاریِ شهرداری برای برگزاری این جشنواره زیاد بود، اما در نهایت آنچه هم اکنون انجام شده رضایت بخش است.

به گفته مدیرکل ارشاد استان فارس، تا کنون 50 درصد از بلیت‌های این اجراها به فروش رفته است.

دامون شیش بلوکی دبیر علمی و موسسه آوای مهر مجری طرحِ «جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی» هستند.

به این ترتیب تمام اجراهای این جشنواره با بلیت‌هایی با قیمت بالا به مردم فروخته می‌شوند و در عین حال تمام امکاناتِ سخت‌افزاریِ اداره ارشاد را هم در اختیار خواهند داشت. تبلیغات محیطی را هم اداره ارشاد برایشان به صورت رایگان انجام می‌دهد. البته مسئولان شهرداری خیلی زود گویا متوجهِ پشت پرده‌ها شده‌اند و حمایت‌هایشان از این رویداد را به حداقلِ ممکن رسانده‌اند.

حال مهم‌ترین پرسش این است که عواید مالی این رویداد در جیب چه کسی یا چه کسانی خواهد رفت!

گفت‌وگو با چهره سال هنر انقلاب در عرصه موسیقی اله‌یاری در دفتر موسیقی ماند پرونده ویژه چالش‌های موسیقی ایرانی در عصر مدرن / موسیقیدانان کشور چگونه اصالت را با مدرنیته پیش می‌برند؟ همایون شجریان: آماده برگزاری کنسرت رایگان هستم / گاه فراموشی؛ از موسیقی تنبور تا جَز
بلیط فروشی "گران" برای جشنواره‌ای که از حمایت‌های رایگان دولتی بهره‌مند است 2