یک‌شنبه 8 مهر 1403

بندر خرمشهر ظرفیت پذیرش 10 میلیون تن کالا در سال را دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بندر خرمشهر ظرفیت پذیرش 10 میلیون تن کالا در سال را دارد

آبادان - ایرنا - مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از بررسی مطالعات طرح جامع این بندر و ارائه نقطه نظرات اصلاحی خبر داد و گفت: بندر خرمشهر ظرفیت پذیرش 10 میلیون تن کالا در سال را دارد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر نوراله اسعدی سه‌شنبه اظهار داشت: قبل از جنگ تحمیلی ظرفیت واقعی بندر خرمشهر پنج میلیون تن در سال بدون عملکرد پسکرانه‌ها که بعدها ایجاد شده و بدون ظرفیت ترمینال کانتینری و ترمینال کالای فله بود که اکنون با افزایش تقاضا بندرخرمشهر قابلیت پذیرش 10 میلیون تن کالا در سال را دارد.

وی در ادامه افزود: عملکرد کالای فله خشک بندر خرمشهر در سال گذشته2 میلیون و 800 هزار تن بود و پیش‌بینی می‌شود عملکرد تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر در سال جاری به چهار میلیون تن برسد و برای رسیدن به این مهم باید ظرفیت تجهیزات، لنگرگاه بیرونی و داخلی برای این بندر در نظر گرفته شود.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در خصوص تامین تجهیزات اسکله این بندر نیز اظهار داشت: با توجه به روند رو به رشد صادرات کالای فله خشک از بندر خرمشهر تجهیز اسکله این بندر یکی از ضرورت ها برای بارگیری به مقصد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است.

اسعدی در خصوص مشکلات ترافیکی در گیت‌های بندر خرمشهر اظهار داشت: با وجو بار ترافیکی سنگین گیت‌های بندرخرمشهر مناسب این نوع بار ترافیکی نیست.

وی اشاره کرد در بارانداز و سایر زیر ساخت‌ها بجز اسکله مشکلی در بندر خرمشهر وجود ندارد اما در ورود و خروج گیت ها مشکل بار ترافیکی وجود دارد که با احداث گیت اختصاصی کامیون این مشکل برطرف می‌شود.

بندرخرمشهر با برخورداری از 20 پست اسکله، 230 هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی (ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می شود و به دلیل موقعیت استراتژیک و نزدیکی به بازار پر مصرف کشورهای عراق و کویت به عنوان یکی ازمهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.

*س_برچسب‌ها_س*