جمعه 10 فروردین 1403

بهبود سلامت عمومی جامعه با کاهش مصرف نمک

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بهبود سلامت عمومی جامعه با کاهش مصرف نمک

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه گریفیث واقع در استرالیا دریافتند کاهش عمومی مصرف نمک در جامعه یک استراتژی مقرون به صرفه برای مقابله با فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تحقیقات کارآیی و اثرگذاری سه استراتژی مختلف برای کاهش عمومی مصرف نمک شامل کمپین‌های تبلیغاتی، تدوین برنامه‌های آموزشی در مدارس و استفاده از نمک‌های کم سدیم به جای نمک های متداول در آشپزی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد هر سه استراتژی بسیار مقرون به صرفه هستند و به ویژه در کشورهای فقیر موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی می‌شوند.

بر اساس این تحقیقات حدود سه‌چهارم از نمک مصرفی شهروندان در کشورهای کم‌درآمد و فقیر، در زمان آشپزی و صرف وعده‌های اصلی غذایی به بدن وارد می‌شود.

نمک علاوه بر احتمال بروز بیماری‌هایی مانند سرطان معده، منجر به افزایش فشار خون می‌شود. فشار خون مهمترین عامل بروز بیماری‌های قلبی و بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. از هر سه فرد بزرگسال یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست.

سازمان جهانی بهداشت هدفی را برای کاهش مصرف نمک به میزان 30 درصد تا سال 2025 میلادی تعیین کرده است. غذاهای فرآوری‌شده و آماده منبع اصلی نمک هستند و از طرفی باید در مورد مصرف نمک هشدار و آگاهی عمومی را افزایش داد. بسیاری از کشورها اقداماتی را در جهت افزایش آگاهی عمومی در مورد مضرات نمک آغاز کرده‌اند که هشدار در فهرست غذایی رستوارن‌ها از جمله این موارد است.

این مطالعه نشان می‌دهد استفاده از علائم هشدار، مانند آنچه در بسته بندی دخانیات استفاده می‌شود، مانند تلنگری برای افراد در مورد استفاده از این ماده مضر است.

افرادی که بیش از 13.7 گرم نمک در روز مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از 6.8 گرم نمک در روز مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض نارسایی قلبی قرار دارند. سازمان جهانی بهداشت مصرف حداکثر دو گرم نمک را در روز پیشنهاد کرده است.

بدن به نمک نیاز دارد. یون‌های سدیم به حمل و انتقال آب در بدن کمک می‌کنند و نقش کنترل پالس‌های عصبی را برعهده دارند. با این وجود، مصرف بیش از اندازه نمک بدن را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

زمانی که نمک زیادی مصرف می‌شود، بدن به منظور شستن نمک، آب بیشتری در خود نگه می‌دارد که همین امر منجر به افزایش فشار خون می‌شود. دلیل تورم دست و پا و صورت نیز پس از مصرف نمک همین موضوع است.

مطالعات اخیر محققان دانشگاه جینان در گوانگجوی چین همچنین نشان می‌دهد مصرف بیش از اندازه نمک، یک عامل موثر در آسیب جدی کبدی در بزرگسالان است و علاوه بر آن، در رشد جنین اختلال وارد می‌کند.

این مطالعه حیوانی نشان می‌دهد نمک باعث تغییر نرخ تقسیم سلولی و افزایش مرگ و میر سلول‌های کبد می‌شود و از این طریق در بروز فیبروز کبدی نقش دارد. از طرفی، مصرف غذای شور در مادران باردار، بر رشد جنین تاثیر می‌گذارد.

محققان احتمال می‌دهند آسیب کبدی ناشی از مصرف بیش از اندازه نمک، به دلیل فرآیندی به نام استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو باعث می‌شود تعادل بین آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد بهم بخورد که این امر منجر به افزایش سلول‌های التهابی می‌شود و مرگ سلول‌های کبد و افزایش احتمال فیبروز کبدی را به دنبال دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه British Medical Journal Open منتشر شده است. منابع: پایگاه خبری ساینس‌دیلی پایگاه خبری سازمان جهانی بهداشت پایگاه خبری مدیکال نیوز

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*