پنج‌شنبه 19 مهر 1403

بهره‌برداری از راه آهن خواف - هرات تحولی در شرق کشور ایجاد می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بهره‌برداری از راه آهن خواف - هرات تحولی در شرق کشور ایجاد می‌کند

گناباد - ایرنا - مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: بهره‌برداری از خط ریلی خواف به هرات به عنوان یکی از طرحهای مهم اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی در آینده نزدیک تحولی بزرگ در کشور و از جمله مناطق شرقی ایجاد می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی مجتمع سنگ آهن سنگان خواف علی همتی افزود: با تامین و تکمیل زیرساختهای این مجتمع نظیر آب، احداث جاده‌های دسترسی و اتصال راه آهن هرات - خواف، تحولی عظیم در شرق کشور ایجاد و ثمرات این طرح شامل حال مردم محروم منطقه می‌شود.

یکی از پروژه های جهش تولید در بخش ریلی، راه‌آهن خواف - هرات است که تا چند هفته دیگر با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و افغانستان به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح می‌شود.

قبل از بهره‌برداری رسمی این خط آهن یک مرحله آزمایش باری آن طی همین هفته انجام می شود و نخستین ارسال محموله ریلی به افغانستان به صورت آزمایشی تا چند روز آینده انجام خواهد شد.

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی پیش تر اعلام کرده بود این خط ریلی حدود 400 میلیارد تومان هزینه داشته که ارزش روز آن به حدود 1500 میلیارد تومان می‌رسد.

سال شروع ساخت این پروژه در دهه 80 است و به همین دلیل معادل نرخ روز تفاوت قیمت ساخت آن چشمگیر است.

78 کیلومتر این مسیر در خاک کشورمان و حدود 60 کیلومتر آن در خاک افغانستان است و با افتتاح این مسیر ریلی، افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی متصل می‌شود ضمن این که قرار است این خط ریلی پس از هرات به مزار شریف و در نهایت ازبکستان متصل شود که باعث می شود ارتباط راه آهن ایران از این طریق با ازبکستان و پس از آن چین برقرار شود.

استخراج هشت میلیون و 500 هزار تن سنگ آهن در مجتمع سنگ آهن خواف

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: شرکتهای معدنی مجتمع سنگ آهن سنگان خواف افزون بر هشت میلیون و 500 هزار تن سنگ آهن طی هشت ماهه امسال استخراج کردند.

خادمی افزود: با وجود بحران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با تلاش کارکنان این مجتمع اقدامات خوبی برای تامین سنگ آهن کارخانه‌های کنسانتره سنگان در دست انجام است و از ابتدای امسال با فعالیتهای 2 پیمانکار معدن تاکنون افزون بر هشت میلیون و 500 هزار تن سنگ آهن از معادن استخراج و تحویل کارخانه های کنسانتره فعال منطقه شده است.

همتی با اشاره به اشتغال به کار 800 نفر به صورت مستقیم و حدود 2 هزار و 500 نفر به صورت غیرمستقیم در این مجتمع افزود: با راه‌اندازی دیگر کارخانه‌های منطقه سنگان، میزان اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده از محل استخراج سنگ آهن و تولید کنسانتره و گندله افزایش می یابد و با جلوگیری از خام فروشی، بیش از پیش شاهد توسعه پایدار در این منطقه خواهیم بود.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با یک میلیارد تن ذخیره، یکی از 10 معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید 17.5 میلیون تن کنسانتره، 15 میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با 30 درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول 22 کیلومتر و عرض 10 کیلومتر در 300 کیلومتری جنوب شرقی مشهد، 40 کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و 18 کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن، امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول 12 ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

مرکز شهرستان 150 هزار نفری خواف با 123 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله 267 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*