جمعه 30 شهریور 1403

به صدا درآمدن زنگ خطر ناعدالتی در موفقیت کنکوری‌ها

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
به صدا درآمدن زنگ خطر ناعدالتی در موفقیت کنکوری‌ها

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نتایج کنکور سراسری اعلام شد و داوطلبان مزد تلاش‌های شبانه روزی خود را دریافت کردند که از میان شرکت کننده‌های کنکوری تنها 40 نفر از داوطلبان رتبه‌های تک رقمی را به خود اختصاص داده اند. نابرابری و نا عدالتی آموزشی نابرابری و ناعدالتی آموزشی این روز‌ها سرتیتر خبر‌های کنکوری شده است، این دغدغه برای داوطلبان و خانواده آنها نیز حائز اهمیت است؛ برای...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نتایج کنکور سراسری اعلام شد و داوطلبان مزد تلاش‌های شبانه روزی خود را دریافت کردند که از میان شرکت کننده‌های کنکوری تنها 40 نفر از داوطلبان رتبه‌های تک رقمی را به خود اختصاص داده اند.

نابرابری و نا عدالتی آموزشی

نابرابری و ناعدالتی آموزشی این روز‌ها سرتیتر خبر‌های کنکوری شده است، این دغدغه برای داوطلبان و خانواده آنها نیز حائز اهمیت است؛ برای پیگیری این مسئله به آمارامسال کنکوری‌ها نگاهی می‌اندازیم. در ابتدا اولین مقوله‌ای که به چشم می‌آید، سهم مدارس دولتی نسبت به مدارس غیرانتفاعی و سمپاد است. این در حالی است که افرادی که از مدارس غیردولتی وسمپاد فارغ التحصیل شدند سهم و شانس بیشتری در کنکور داشتند چرا که آنها 50 درصد از سهم کنکوررا به خود اختصاص داده اند.

سوالی که برای داوطلبان ایجاد می‌شود اینکه سهم مدارس دولتی در کنکورامسال چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال باید آمار کنکور امسال را مورد بررسی قرار دهیم، تمام رتبه‌های برتر کنکور در رشته تجربی از مدارس استعداد‌های درخشان (سمپاد) فارغ‌التحصیل شده‌اند و در میان 30 نفر برتر در سه رشته اصلی کنکور (ریاضی، تجربی و انسانی)، تنها 8 نفر از مدارس غیرسمپادی فارغ التحصیل شدند، در این میان تنها یک نفر از میان این 30 نفر از مدرسه دولتی عادی فارغ‌التحصیل شده است، سهم مدارس دولتی در کنکور امسال فقط 7 درصد بوده است.

تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری

یکی دیگراز مسائل مهمی که داوطلبان آن را مورد نقد قرار می‌دهند وریشه ناعدالتی‌های آموزشی می‌دانند، تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری است، این در حالی است که عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: شورا اصرار دارد که مصوبه ادامه پیدا کند چراکه پیش از این دانش‌آموزان در آستانه کنکور مدرسه را رها و تست‌زنی را شروع می‌کردند، اگر این مصوبه جایی ایراد داشته باشد اصلاح می‌کنیم، تعصب جاهلانه نداریم اگر اصرار داریم اصرار حکیمانه است.

از طرفی، احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش با انتشار مطلبی در صفحه شخص خود در شبکه اجتماعی ایکس از تلاش برای حذف تأثیر «قطعی» معدل در کنکور خبر داده و گفته منتظر خبر‌های خوب در این زمینه باشید.

وی در ادامه می‌افزاید: در آخرین کنکور سراسری برگزار شده، معدل سال دوازدهم در سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی تأثیر قطعی 50 درصدی و در دو گروه هنر و زبان‌های خارجی تأثیر قطعی 28 درصدی داشت.

تفاوت‌های جغرافیایی می‌تواند به نابرابری‌های آموزشی و اجتماعی دامن بزند

این موضوع در حالی مورد بررسی قرار داده می‌شود که بسیاری از داوطبان کنکوری که در روستا زندگی می‌کنند با دیگر داوطلبانی که در شهر‌های بزرگ فارغ التحصیل می‌شوند، قابل قیاس نیستند. چرا که داوطلبانی که در شهر سکونت دارند از امکانات بیشتری برخوردارند. امکاناتی اعم از کلاس‌های کنکور و معلم‌های مجرب در حوزه کنکوری در تضاد با این نکته داوطلبانی هستند که با کمبود امکانات و معلم دست و پنجه نرم می‌کنند. اشتغال داوطلبان روستایی یکی از موضوعاتی است که شاید کمتر مورد توجه قرار داده می‌شود.

اما با بررسی‌هایی که صورت گرفته است، ازمجموع 40 داوطلب برتر این دوره از کنکور، 11 نفرشان که معادل 27.5 درصد می‌شود در مدارس استان تهران تحصیل کرده‌اند. بعد از آن خراسان رضوی با 6 داوطلب سهم 15 درصدی در آزمون امسال داشته است. استان‌های تبریز و اصفهان نیز هر کدام 7.5 درصد از رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند.

عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش دررابطه با ناعدالتی‌های آموزشی می‌گوید: نتایج نشان می‌دهد رتبه‌های برتر بین همه کشور توزیع شده است و هیچ فردی در منطقه سه و دو با مناطق برخوردارتر رقابت نمی‌کند. وی در ادامه می‌افزاید: قانون‌گذار توانسته است عدالت آموزشی را بطور نسبی ایجاد کند.

نکته‌ای که در پایان برای داوطلبان کنکوری حائز اهمیت است، تاثیر قطعی معدل برای داوطلبان کنکوری است. امسال 50 درصد تاثیر قطعی معدل برای داوطلبان در نظر گرفته شده بود، اما این موضوع در حالی مورد نقد قرار می‌گیرد که داوطلبانی که در مدارس غیرانتفاعی و سمپاد شرکت کردند شانس بیشتری نسبت به داوطلبانی داشتند که در مدارس دولتی فارغ التحصیل شده اند، افرادی که در مدارس دولتی بودند با تلاش و زحمات خودشان توانستند نمرات و معدل خود را کسب کنند این در حالی است که فارغ التحصیلان مدارس غیر انتفاعی با تلاش کمتری می‌توانند معدل مورد نظر خود را کسب کنند.