یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

بودجه 46000 میلیارد تومانی پزشک خانواده و نظام ارجاع در لایحه 1402/ لزوم رفع نواقص برنامه پزشکی خانواده

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
بودجه 46000 میلیارد تومانی پزشک خانواده و نظام ارجاع در لایحه 1402/ لزوم رفع نواقص برنامه پزشکی خانواده

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 با بیان این‌که بودجه درنظر گرفته شده برای اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع کافی و به میزان 46 هزار میلیارد تومان است؛ بر ضرورت رفع نواقص اجرای این دو برنامه تأکید کرد.

- اخبار اجتماعی -

دکتر سید جلیل میرمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره بودجه اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اظهار کرد: بودجه اجرای برنامه‌های نظام ارجاع و پزشک خانواده در لایحه 1402 به میزان 46 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است که 18.5 هزار میلیارد تومان آن ذیل سازمان بیمه سلامت است.

وی افزود: به نظر من بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای این دو برنامه در سال آینده کفایت می‌کند مشروط بر اینکه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اجرای این دو برنامه توسط دولت فراهم شود.

آغاز و تکمیل طرح "پزشک خانواده" از دی ماه

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجارب حاصل از اجرای پایلوت این برنامه تصریح کرد: پزشک خانواده در دو استان مازندران و فارس به صورت ناقص اجرا شد و باید نقاط ضعف بررسی و برطرف و سپس اجرا در سطح کشوری آغاز شود. تجربه اجرای پزشک خانواده را در روستاها نیز داریم که به عقیده بنده موفق نبوده و با توجه به اجرای ناقص این برنامه در دو استان فارس و مازندان نیز باید آسیب‌شناسی جدی درباره این برنامه‌ها انجام و سپس نسبت به اجرای سراسری این طرح‌ها اقدام شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 تأکید کرد: در حوزه نیروی انسانی نیز باید به تأمین نیروی لازم برای اجرای این برنامه توجه کافی شود؛ باید برای پزشک عمومی انگیزه کافی جهت پیوستن به این برنامه ایجاد شود و در بخش خصوصی نیز باید سازوکارهای الزام عقد قرارداد بین پزشکان عمومی و سازمان‌های بیمه‌گر مهیا شود تا اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع که می‌تواند بخش قابل توجهی از معضلات سیستم بهداشتی و درمانی را حل کند، موفقیت‌آمیز باشد.