شنبه 15 اردیبهشت 1403

بوق هشدار قرمز رنگ برای پایتخت نشینان / مسئولان فکری برای اجرای هوای پاک کنند!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بوق هشدار قرمز رنگ برای پایتخت نشینان / مسئولان فکری برای اجرای هوای پاک کنند!

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، شاخص آلودگی هوای پایتخت در وضعیت قرمز قرار دارد و بهتر است مسئولان هشدارها را جدی بگیرند و فکری برای اجرای هوای پاک کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، کیفیت هوا امروز در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم به خصوص برای گروه‌های حساس قرار دارد.

با حاکمیت جو آرام و پایدار در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها محدود خواهد شد. عدم وزش باد مؤثر تا اواخر وقت شنبه همزمان با افزایش ترافیک شامگاهی سبب افزایش غلظت ذرات معلق می‌شود و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

همچنین تداوم این شرایط جوی تا صبح فردا (20 آذرماه) و افزایش ترافیک صبحگاهی سبب افزایش غلظت ذرات معلق خواهد شد و برقراری وضعیت ناسالم در بیشتر مناطق دور از انتظار نخواهد بود. عدم وزش باد مؤثر در طول روز از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد.

شرایط پایدار جوی و کاهش تندی باد تا اواخر وقت یکشنبه ادامه خواهد یافت و با افزایش ترافیک شامگاهی بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» روی عدد 146 یعنی شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی 24 ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» با میانگین 154 بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه قرار داشت.

تداوم آلودگی هوا تا سه شنبه

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، گفت: در حال حاضر کیفیت هوای تهران برای تمامی گروه‌ها ناسالم و خطرناک است.

شاهسونی با اعلام اینکه آلودگی هوا تا سه شنبه تداوم خواهد داشت، اظهار داشت: برای تعطیلی تهران، کمیته اضطرار تصمیم می‌گیرد که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نماینده وزارت بهداشت در این کمیته است.

وی افزود: کمیته اضطرار دارای هشت عضو اصلی است که شامل استانداری، آموزش و پرورش، شهرداری، محیط زیست و... است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، تاکید کرد: تعطیلی بدون تصمیم کمیته اضطرار، فقط زمانی اتفاق می‌افتد که وضعیت آلودگی هوا بسیار ناسالم برای تمامی گروه‌ها باشد.

ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای شنبه و یکشنبه

روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای از ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای شنبه و یکشنبه، نوزدهم و بیستم آذر خبر داد و اعلام کرد: امروز و فردا طرح ترافیک فروخته نمی‌شود. بر اساس این اطلاعیه، با توجه به وقوع پدیده وارونگی دما و تشدید آلودگی هوای پایتخت، مجموعه تصمیماتی از سوی کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران، اتخاذ شده که از جمله این تصمیمات، عدم عرضه طرح ترافیک برای روزهای شنبه و یکشنبه است.

روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از عموم شهروندان درخواست کرده است که امروز و فردا تا جای ممکن، حضور و تردد در سطح شهر را به حداقل میزان ممکن کاهش داده و در صورت ضرورت به خروج از منزل از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه مترو استفاده کنند.

تعیین تکلیف پرونده ترک فعل قانون هوای پاک مدیران در دستگاه قضا

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد عدم اجرای قانون هوای پاک در کشور معتقد است: 23 دستگاه در اجرای قانون هوای پاک از سازمان محیط زیست گرفته تا وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور نقش دارند که بالاترین نرخ ترک فعل‌ها نیز در مورد این دستگاه‌ها به ثبت رسیده است.

رفیعی به عدم اجرای قانون هوای پاک تعطیلی‌های مکرر را اشاره کرد و گفت: عدم اجرای قانون هوای پاک که به نوعی نقش تعیین کننده‌ای در کاهش تولید و کنترل آلایندگی داشته و جزو قوانین مترقی است، در صورت اجرای کامل باعث جلوگیری از تعطیلی‌های مکرر و تبعات اقتصادی طولانی خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: اجرای این قانون می‌تواند در جهت سلامت محیط زیست و امنیت بهداشتی آحاد جامعه موثر و راهگشا باشد، قطعاً هزینه‌هایی که عدم اجرای این قانون بر دولت‌ها تحمیل می‌کند قابل چشم پوشی نیست، ترک فعل‌ها در دستگاه‌های متولی اجرای قانون هوای پاک باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر پیکره سلامت جامعه و محیط زیست شده است که قابل جبران نیست.

رئیس فراکسیون محیط زیست خاطر نشان کرد: با توجه به اقدامات شاخصی که محیط زیست در راستای تصویب و اجرای قانون هوای پاک داشته، پرونده قانون هوای پاک از مجلس خارج شده و به دستگاه قضایی ارسال شده است و طبق آخرین اخبار دستگاه قضایی در شعبه یک دادسرای دولت برای رسیدگی به این مسئله تعیین تکلیف کرده است، اخیرا طی جلسه‌ای که با دادستان محترم کل کشور داشتیم از ایشان درخواست داشتم، هر چه سریعتر مراتب رسیدگی به پرونده ترک فعل مدیران در پرونده آلودگی هوا در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش دانا؛ به راستی عدم توجه به اجرای قانون هوای پاک سبب شده تا پایتخت نشینان از ابتدای سال تاکنون 144 روز هوای قابل قبول، 103 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، 11 روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، دو روز هوای بسیار ناسالم، دو روز هوای خطرناک و تنها 2 روز هوای پاک را تجربه کنند، حالا باید دید آلودگی هوا چه زمانی از مرز هشدار خارج خواهد شد و مسئولان در این راستا چه تدابیری را اندیشیده‌اند.

بیشتر بخوانید:

عدم اراده جدی برای مقابله با آلودگی هوا / تهران جان نفس کشیدن ندارد

آلودگی هوا در پیچ و خم بی تدبیری مسئولان / چه کسی پاسخگوست؟!