یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

بی‌خبری از اختتامیه جایزه ادبی جلال / مردم آیا برندگان گرانترین جایزه ادبی کشور را می‌شناسند؟

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
بی‌خبری از اختتامیه جایزه ادبی جلال / مردم آیا برندگان گرانترین جایزه ادبی کشور را می‌شناسند؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، جایزه ادبی جلال آل احمد که از سال 86 با هدف ارتقای زبان و ادبیات ملی دینی برگزار و تبدیل به مهم‌ترین رویداد ادبی در جمهوری اسلامی شد، امسال به 15 سالگی می‌رسد. در 15 دوره ای که این جایزه برگزار شده، دو نکته همیشه مورد توجه قرار می‌گرفت؛ یکی بحث زمان اختتامیه و دیگری رسانه‌ای شدن و جریان‌سازی این جایزه.

اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال

11 آذر ماه هرسال جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار شود

جایزه ادبی جلال براساس ماده 8 آئین نامه خود هرساله باید در ایام تولد این نویسنده توانا و صاحب سبک یعنی باید 11 آذر ماه هرسال برگزار شود. این در صورتی است که جایزه جلال سال پیش با تأخیری حدود 60 روزه در 12 بهمن برگزار شد و امسال هم با گذشت حدود 17 روز هنوز خبری از زمان اختتامیه و پایان داوری‌ها نیست.

وجیهه سامانی، دبیر علمی جایزه و خانه کتاب و ادبیات هم در این باره فعلاً اظهار نظری نکرده‌اند و سؤالات خبرنگار فارس را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

نمی‌توان کیفیت را فدای سرعت و زمان کرد

البته در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای که مسئولان پانزدهمین دوره جایزه با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس داشتند، در خصوص زمان اختتامیه و نحوه داوری‌ها گفته‌اند: باید داوری‌ها با دقت انجام شود و نمی‌توان کیفیت را فدای سرعت و زمان کرد. این حرف درست است، اما باید در زمان‌بندی‌ها هم توجه کرد تا مهم‌ترین جایزه ادبی کشور در زمان مقرر برگزار شود.

میثم امیری که روزی خودش مجری جایزه جلال بود در اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه گرفت

برای جلال هم برنامه ریزی کنیم!

همانطور که برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از سال قبل برنامه‌ریزی می‌شود تا با بهترین کیفیت و البته در زمان مقرر خود برگزار شود، خوب است در خصوص مهم‌ترین رویداد ادبی این پیوست زمانی را هم که در آئین نامه جایزه آمده است، رعایت کنیم تا هر ساله بر قوت این جایزه ادبی بیفزاییم.

جایزه جلال پیوست رسانه‌ای برای جریان سازی دارد یا ندارد؟

نکته دیگری که در خصوص جایزه ادبی جلال سال‌هاست رسانه‌ها به آن توجه می‌کنند، جریان‌سازی آثار برتری است که در این جایزه گرانقیمت دولتی به آن‌ها توجه می‌شود. بی‌اعتنایی به پیوست رسانه‌ای و ترویج و تبلیغ نشدن آثار برگزیده این جایزه در دوره‌های گوناگون باعث مغفول ماندن آثار برتر و شناخته نشدن در میان مخاطبان و مردم می‌شود؛ طوری که کتاب «بی‌کتابی» اثر محمدرضا شرفی خبوشان در دهمین دوره جایزه ادبی جلال (سال 1396) اثر برگزیده اعلام شد و تا امروز (بعد از گذشت 5 سال) این کتاب، فقط هفت چاپ خورده است. این در حالی است که «بی‌کتابی» یکی از آثار شاخص ادبیات داستانی کشورمان در قالب رمان است.

نکته جالب این‌که اگر یک کتاب ترجمه‌ای، فقط تگ (برچسب) پرفروش‌های نیویورک تایمز را داشته باشد در کشور خودمان به تعداد چاپ‌های بیش‌تری نسبت به جایزه جلال دست پیدا می‌کند و این تفاوت در شناخته شدن برند نیویورک تایمز نسب به جایزه ادبی جلال است. فلسفه برگزاری جوایز ادبی ایجاد یک جریان تأثیرگذار اجتماعی و رسانه‌ای بر روند ادبی جامعه است تا با شناساندن و ایجاد حس رقابت در کنار آموزش بتواند در رشد و بهبود آثار مؤثر باشد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید جایزه ادبی جلال پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال محمدرضا شرفی خبوشان این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
بی‌خبری از اختتامیه جایزه ادبی جلال / مردم آیا برندگان گرانترین جایزه ادبی کشور را می‌شناسند؟ 2
بی‌خبری از اختتامیه جایزه ادبی جلال / مردم آیا برندگان گرانترین جایزه ادبی کشور را می‌شناسند؟ 3