چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه تابناک

اقتصادی وب‌گاه تابناک

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

رییس اتحادیه قالیشویان تهران اظهار داشت: نسبت به مدت مشابه قبل از کرونا حدود 50 درصد کاهش تقاضا داشته‌ایم. علاوه بر این حدود 25 درصد از واحد‌های قالیشویی به علت نبود تقاضا، مشکلات مالی و هزینه‌های بالای کار مجبور به تعطیلی شده‌اند.

با وجود اعلام کمبود آب برای تامین نیاز شلتوک‌کاری در فصل تابستان، تاکنون بیش از 120 هزار هکتار زمین قابل کشت خوزستان برای کشت برنج توسط افرادی از سایر استان‌های کشور اجاره شده است.

المانیتور گزارش داد، دولت امارات درخواست آمریکا برای افزایش عرضه نفت به بازار جهانی را رد کرده و گفته به توافق اوپک پلاس پای‌بند خواهد بود.

قیمت نفت خام در معاملات امروز بازار جهانی انرژی پس از چند روز، مثبت شد و بازار با رشد 4 دلاری قیمت نفت برنت همراه شد.

قیمت طلا در معاملات امروز بازارهای جهانی فلزات گرانبها 23 دلار عقب نشینی کرد.

«دویچه بانک» یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان خدمات مالی در جهان اعلام کرد: تعطیلی کسب و کار این بانک در روسیه «عملی» نیست.

از ابتدای اسفندماه که معاملات مسکن در شهر تهران افت کرد، خرید و فروش در اطراف تهران نیز کساد شده و قیمت‌ها به ثبات رسیده است. برخی افراد واحدهای خود را زیر قیمت می‌فروشند و بازار در حالت کلی به ثبات رسیده است. مشاوران املاک در پردیس، پرند و هشتگرد بر اساس تجارب گذشته می‌گویند که در مرحله اول نرخ‌ها ثابت می‌شود و احتمال افت قیمت در مرحله دوم وجود دارد.

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد، «بلک راک» ابرشرکت خدمات مالی آمریکایی 17 میلیارد دلار از دارایی‌های اوراق بهادار روسی خود را از دست داده است.

سازمان امور مالیاتی در پیامکی به صاحبان مشاغل اعلام کرده که برای مشاهده برگه مالیاتی مرتبط با فعالیت خود در کارتابل ابلاغ الکترونیک به درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان مراجعه و اقدام لازم را انجام دهند.

روسیه صادرات غلات به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تا 31 ماه اوت متوقف می کند.

یک مقام بلندپایه دولت روسیه اعلام کرد که این کشور حتی با وجود تحریمهای غربی، خریداران کافی برای نفت و گاز خود دارد.

روسیه اعلام کرد که صادرات بیش از 200 محصول شامل تجهیزات فناوری و پزشکی، خودرو و ماشین آلات کشاورزی را تا پایان سال میلادی جاری متوقف می کند اما نفت، گاز و زغال سنگ که منبع اصلی درآمد دولت هستند، در این لیست جای نگرفتند.