یک‌شنبه 8 مهر 1403

تاریخ مازندران در حاشیه رودخانه تجن ساری روایت می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تاریخ مازندران در حاشیه رودخانه تجن ساری روایت می‌شود

ساری - ایرنا - ساخت پارک پایداری مازندران که قرار است در آن نمادهای فرهنگی و المان‌های تاریخی استان به صورت یکجا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد، از امروز شنبه در حاشیه رودخانه تجن ساری آغاز شد.

به گزرش ایرنا، کلنگ ساخت این پارک که 6 هکتار مساحت دارد، با حضور مدیرکل امور شهری استانداری، سرپرست شهرداری ساری و مدیر کل حفظ آثار و نشر ارش های دفاع مقدس مازندران به زمین زده شد.

این پارک قرار است با همکاری شهرداری های بزرگ 22 شهرستان و مدیریت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان در 2 فاز بستری سازی فضای عمومی و ایجاد 22 المان تاریخی و فرهنگی ساخته شود.

پارک پایداری مازندران در گذر تاریخ از زیر مجموعه طرح های عمرانی مرکز موزه فرهنگی دفاع مقدس استان است که مقرر شد شهرداری ساری ساخت فضای عمومی آن را آماده کند و سپس شهرداری های 22 شهرستان استان نیز هر کدام یکی از مهم ترین آثار تاریخی را در قالب ابنیه و یا المان در این پارک با بودجه خودشان بسازند.

طبق طراحی های اولیه، قرار است نمادهای فرهنگی و تاریخی مانند میدان ساعت ساری، سه خط طلا راه آهن سوادکوه، غار هوتو بهشهر، برج رسکت دودانگه ساری، قلعه های مهم تاریخی و دیگر نمادها و المان های تاریخی و فرهنگی مازندران در این پارک شبیه سازی شود.

طبق نقشه، غار «هوتو» به عنوان مهم ترین نماد تاریخی مازندران در ورودی این پارک در قالب تونل 40 متری شبیه سازی می شود تا جذابیت ویژه ای برای بازدیدکنندگان خلق کند.

غار هوتو از مهم ترین غارهای باستانی کشور است که در شرق مازندران و در حاشیه غربیشهر بهشهر در کنار جاده اصلی قرار دارد. باستان شناسان پس از حفاری و مطالعاتی که بر روی این غار انجام دادند، اعلام کردند که هوتو یکی از اولین مکان ها و مامن انسان های اولیه بود.

مجموعه این غار که به فاصله 100 متر از یکدیگر قرار دارند، در سال 1949 و 1951میلادی به سرپرستی «کارلتون کوون» استاد باستان شناسی دانشگاه فیلادلفیای آمریکا مورد حفاری و بررسی قرار گرفت. کشف سه اسکلت متعلق به یک مرد و دو زن از دوره "نئاندرتال" نشان می دهد که قدمت این مکان دست کم به 75 هزار سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد.

آثارمکشوفه از غارهای هوتو نشان می دهد که این اماکن در دوران باران، سرپناه انسان های اولیه بود و آثار متعددی از چهار دوره مربوط به پیش از تاریخ را در خود جای داده است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران در مراسم آغاز ساخت پارک پایداری مازندران، گفت که این پارک به یکی از نمادهای بی نظیر تاریخی و فرهنگی استان تبدیل خواهد شد.

سردار عبدالله ملکی افزود: بیش از یک سال با همکاری هشت نفر از تاریخ شناسان برجسته استان و با برگزاری جلسات تخصصی 800 صفحه از تاریخ 1200 ساله مازندران از زمان شکل گیری حکومت علویان در این خطه جمع آوری شده است.

وی با ذکر این نکته که این پروژه در ادامه تکمیل پارک موزه دفاع مقدس مازندران است و از اهمیت خاصی قبل از نقش مردم استان در هشت سال دفاع مقدس دارد، گفت: امیدوارم شهرداران 22 شهرستان نسبت به اجرای المان های تاریخی خود در پارک پایداری به صورت جدی عمل کنند.

ملکی گفت: استانداری مازندران و فرماندران شهرستان ها به صورت جدی پیگیری این موضوع از طریق شهرداری ها هستند تا این پارک در سریع ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

ساخت پارک موزه دفاع مقدس مازندران در مساحتی حدود 60 هکتار در حاشیه رودخانه تجن ساری در قالب 24 طرح و در سه فاز از سال 86 آغاز شد. یکی از مشخصات این پارک موزه احداث ساختمان‌های تانک فارم است که با الگوگیری از مخازن نفتی در شهر فاو با کاربری فرهنگی طراحی شده است. احداث مسجد فاطمه الزهرا (س)، یادمان فاو با بنای یکهزارمترمربع در ضلع غربی، از دیگر ویژگی‌های این پارک است. دهکده یادمان هفت تپه هم با شبیه سازی اردوگاه هفت تپه در این محل طراحی و اجرایی شده که شامل سنگرهای بتنی، چادر، ایستگاه صلواتی، میدان، تپه ماهورها، المان‌ها و تندیس شهداست. مرکز بهداری و طرح ساماندهی، احداث دیوار ساحلی رودخانه تجن و احداث سد لاستیکی به منظور شبیه سازی عملیات والفجر 8 و عبور رزمندگان اسلام از اروندرود در حد فاصل سدانحرافی تا پل کمربندی جدید هم از دیگر بخش‌های این مرکز فرهنگی است.

مازندران 10 هزارو 400 شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*