جمعه 7 اردیبهشت 1403

تامین اعتبار 20 هزار میلیارد ریالی برای تکمیل سد نرماب مینودشت ضروری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تامین اعتبار 20 هزار میلیارد ریالی برای تکمیل سد نرماب مینودشت ضروری است

گنبدکاووس - ایرنا - فرماندار مینودشت درشرق گلستان با مهم دانستن تکمیل سد نرماب چهل‌چای این شهرستان گفت: تامین کامل اعتبار 20 هزار میلیارد ریالی این پروژه ملی که مزایا و محاسن زیادی برای اهالی منطقه شرق این استان دارد، ضروری است.

محمدتقی قزل‌سفلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون بدنه سد نرماب 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تکمیل بخش‌های باقی مانده آن از جمله جابجایی کامل پنج روستای واقع در کاسه سد با هزار و 100 خانوار و جمعیت پنج هزار نفری، احداث سدهای انحرافی، تملک اراضی، تاسیسات هیدرو مکانیکال و احداث تونل‌ها و راه دسترسی به 20 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: درجریان سفر 13 اسفند سال گذشته رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان 50 درصد اعتبار مورد نیاز تکمیل سد نرماب چهل چای برای دوره سه سال تصویب شد که کافی نیست و باید با اختصاص کامل اعتبارات مورد نیاز روند تکمیل و بهره برداری از این سد تسریع شود.

قزل‌سفلی به سفر 2 روز پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی به مینودشت اشاره کرد و گفت: در این سفر از وزیر اقتصاد خواسته شد تا اعتبار مورد نیاز تکمیل سد نرماب از محل ماده 56 یا تهاتر نفت تامین شود که مورد موافقت وی برای پیگیری موضوع از طریق وزارات نیرو قرار گرفت.

وی ادامه داد: سد نرماب چهل چای مینودشت از مهمترین پروژه‌های ملی وزارت نیرو در گلستان به شمار می‌رود که عملیات احداث آن در سال 1390 با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال (85 درصد فاینانس داخلی و سهم قرارگاه خاتم و 15 درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو این شهرستان آغاز شد و قرار بود تا سال 1395 به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات موردنیاز هم اکنون پیشرفت فیزیکی بدنه اصلی آن به 93 درصد رسیده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع 60 متر، عرض تاج سد 10 متر و طول تاج 807 متر یکی از طرح‌های مهم عمرانی و زیربنایی گلستان است و ظرفیت ذخیره 125 میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا 192 میلیون مترمکعب را دارد، علاوه بر رفع کمبود آب آشامیدنی افزون بر 550 هزار نفر جمعیت چهار شهر و 130 روستای شرق استان، تامین آب 18 تا 24 هزار هکتار اراضی زراعی منطقه و نیز کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد داشت.

فرماندار مینودشت همچنین پیگیری واریز ارزش افزوده معادن زغال سنگ این شهرستان توسط شرکت بهره‌بردار که در استان سمنان قرار دارد، را از دیگر مطالبات اهالی مینودشت دانست و گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص قول پیگیری داد که در صورت محقق شدن، تاثیر زیادی در توسعه منطقه و استان خواهد داشت.

قزل سفلی، پیگیری تخصیص اعتبارات ویژه برای انجام زهکشی اراضی کشاورزی مینودشت، کمک به احداث کارخانه ریسندگی نخ ابرایشم در این شهرستان که قطب برتر نوغانداری و تولید پیله ابرایشم در گلستان و رتبه سوم کشور در تولید این محصول را دارد، تسریع در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به 6 واحد نیمه فعال صنعتی و احداث یا تکمیل برخی واحدهای اقامتی و پذیرایی را از دیگر مطالبات مطرح شده در جریان سفر 2 روز گذشته وزیر اقتصاد به مینودشت برشمرد.

وی اضافه کرد: وزیر اقتصاد برای تحقق این درخواست‌ها قول مساعد داد که برخی از آنها توسط زیرمجموعه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی و برخی نیز از طریق 2 وزارتخانه صمت و نیرو پیگیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی یکشنبه شب هفته جاری (تاسوعای حسینی) در سفری غیررسمی به شرق استان گلستان با مدیران گنبدکاووس و مینودشت دیدار و گفت و گو و در مراسم عزاداری این دو شهرستان شرکت کرد.

برچسب‌ها