شنبه 9 تیر 1403

تبادل اسرا میان روسیه و اوکراین / این کشور آسیایی میانجیگری کرد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تبادل اسرا میان روسیه و اوکراین / این کشور آسیایی میانجیگری کرد

اقتصادنیوز: مسکو و کی‌یف 180 اسیر جنگی را مبادله کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این وزارتخانه در پیامی در تلگرام نوشت که تبادل اسرا با میانجیگری امارات متحده عربی انجام شد.

وزارت دفاع روسیه گفت: در نتیجه مذاکرات، 90 اسیر روس که در اسارت در خطر مرگ بودند، از مناطق تحت کنترل کی‌یف باز گردانده شدند. در قبال آن، 90 نفر از اسرای نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده شدند. اسرای روس به مسکو منتقل شدند تا در آنجا تحت آزمایش‌های پزشکی قرار بگیرند.

روسیه و اوکراین در 28 ماهی که از جنگ سپری می‌شود، چند بار مبادله اسرا انجام داده‌اند. دو طرف آخرین بار در اواخر ماه می بیش از 150 اسیر را مبادله کردند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه 21 فوریه 2022 (دوم اسفند 1400) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه 24 فوریه (5 اسفند 1400) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید