پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

تبلیغات ضد واکسن کرونا در فیسبوک، توئیتر و گوگل ممنوع شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تبلیغات ضد واکسن کرونا در فیسبوک، توئیتر و گوگل ممنوع شد

تهران - ایرنا - با نزدیک شدن به اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در کشورها، احتمالا مشکل مهم دیگری تحت عنوان «اطلاعات غلط» بروز خواهد کرد که برخی رسانه های اجتماعی را وادار کرده اقداماتی را برای حذف چنین محتواهایی اتخاذ کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، فیسبوک، توییتر و گوگل به همراه چندین سازمان بررسی‌کننده واقعیت، به تازگی اعلام کردند همکاری جدیدی را با یکدیگر آغاز می‌کنند تا با استفاده از رویکردهای بهینه، مانع اطلاع‌رسانی اشتباه درباره واکسن شوند.

این سه شرکت در حال حاضر نیز تدابیری را برای مقابله با محتوای ضد واکسن به کار گرفته‌اند. برای مثال شرکت فیسبوک در ماه اکتبر، نمایش تبلیغات ضد واکسن را ممنوع کرد. توییتر نیز از ماه مارس سال گذشته میلادی، هشدارهایی را در نتایج جستجوهای مرتبط با واکسن نمایش می‌دهد. یوتیوب نیز کانال‌ها و فایل‌های ویدیویی را که حاوی محتوای ضد واکسن هستند، بی‌اعتبار می‌کند.

ژوئیه سال گذشته و چندین ماه قبل از شیوع کووید - 19، بیش از 60 مقام مسئول سازمان‌های سلامت عمومی از سراسر جهان در یک درخواست عمومی از غول‌های اینترنتی خواستند ادعاهای اشتباه و تایید نشده درباره واکسن‌ها را تحت نظارت و کنترل قرار دهند تا مانع رشد جنبش های خطرناک ضد واکسن شوند.

به گفته این متخصصان، افزایش گروه‌های ضد واکسن موجب کاهش جدی نرخ واکسیناسیون عمومی شده و جان میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان در معرض خطر قرار داده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روز جمعه نوشت: تازه ترین تلاش فیس بوک برای مبارزه با «اطلاعات غلط» درست چند روز بعد از مجوز استفاده اضطراری از واکسن شرکت فایزر از سوی کمیته مشورتی اداره غذا و داروی آمریکا اعلام شد.

فیس بوک اکتبر (مهر) گذشته اعلام کرده بود که آگهی هایی را که علنا افراد را به خودداری از دریافت واکسن کرونا تشویق می کنند، منع خواهد کرد.

کیانگ شین جین رئیس بخش بهداشت فیس بوک و راب لدرن مسئول بخش مدیریت محصولات این رسانه اجتماعی گفت: هدف ما کمک به انتقال پیام ها درباره ایمنی و تاثیر مثبت واکسن به طیف گسترده ای از مردم و جلوگیری از انتشار آگهی های حاوی اطلاعات غلطی است که می تواند به تلاش های بهداشتی عمومی لطمه بزند.

این رسانه افزود؛ ممنوعیت این شرکت شامل آگهی هایی است که علنا از سوی سازمان بهداشت جهانی و مرکز پیشگیری از بیماری های آمریکا معرفی شده اند.

اداره غذا و داروی آمریکا روز 10 دسامبر درخواست بریتانیا برای استفاده اضطراری از واکسن شرکت فایزر با همکاری شرکت بایوتک آلمان را بررسی خواهد کرد. تحقیقات نشان می دهد این واکسن تا 95 درصد در رفع بیماری تنفسی مربوط به کووید موثر است.

همزمان با مراحل آزمایش‌های بالینی تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان جهان شایعات درباره پیامدهای مصرف این دارو در انگلیس مردم را دچار تردید کرد. مرکز مقابله با انتشار نفرت در فضای مجازی انگلیس در آن زمان گفت: این یافته‌ها حاصل بررسی 400 حساب کاربری در فیس‌بوک، توئیتر، اینستاگرام و یوتیوب بوده است

اقدام فیس بوک با حذف اطلاعات غلط درباره واکسن قبلا هم سابقه داشته است و این رسانه اجتماعی قبلا هم اطلاعات غلط درباره واکسن فلج اطفال در پاکستان و واکسن سرخک در ساموا بخشی از اقیانوس آرام را حذف کرده بود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*