پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

تحلیلگر یمنی: بایدن باید به نقش آمریکا در جنگ‌های منطقه پایان دهد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تحلیلگر یمنی: بایدن باید به نقش آمریکا در جنگ‌های منطقه پایان دهد

تهران - ایرنا - نویسنده و تحلیلگر یمنی مسائل خاورمیانه گفت: بایدن باید به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه متعهد شود و به نقش کشورش در دامن زدن به جنگ‌های منطقه و شعله‌ور کردن نزاع‌ها بویژه در یمن و سوریه پایان دهد.

«محمد الحجیلی - Mohammed Al Hojily» در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار گروه آفریقا و خاورمیانه خبرگزاری جمهوری اسلامی که به صورت اینترنتی انجام شد اظهار داشت: پیروزی بایدن به سمت ایجاد تغییرات قابل توجهی در سیاست خارجی بویژه در مورد مسائل خاورمیانه می‌رود.

این نویسنده یمنی می‌گوید: تاثیر پیروزی بایدن بر خاورمیانه در صورتی که او برای تحقق آنچه که در کارزار انتخاباتی خود قول داده است تلاش کند، چشمگیر خواهد بود. به عنوان نمونه، عربستان سعودی گام‌های خود برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را کاهش خواهد داد. او افزود: بایدن ممکن است طرح‌های مثبتی برای خاورمیانه داشته باشد که به راه‌حل سیاسی در یمن و توقف نقش ایالات متحده در جنگ علیه این کشور منجر شود. عربستان از فرودین 94 جنگی همه جانبه علیه مردم یمن به راه انداخته است که البته نه‌تنها به اهداف خود دست نیافته، بلکه هزینه‌های زیادی را به اقتصادش تحمیل کرده است.

از دو سال گذشته یمن توانسته در زمینه تولید سلاح‌های هوایی به پیشرفت قابل توجهی برسد که پیروزی‌های ارتش یمن و درماندگی دفاع هوایی عربستان را به دنبال داشته است.

نگاهی به افزایش توان موشکی و پهپادی یمن، نشان می‌دهد که یمنی‌ها از حدود سه سال پیش به تولید موشک‌های پیشرفته و نیز هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) پرداخته‌اند اقدامی که موجب برتری نظامی در مقابله با تجاوز سعودی‌ها شده است. بایدن به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت

رئیس جمهوری منتخب آمریکا به تازگی در گفت و گو با روزنامه نیویورک تایمز بار دیگر بر موضع قبلی خود مبنی بر بازگشت به توافق اتمی ایران تاکید کرد. او درباره بازگشت آمریکا به این توافق گفت: «سخت خواهد بود، اما بله». «جو بایدن» چندی پیش هم در یادداشتی که در «سی ان ان» منتشر شد گفته بود: «اگر ایران به تعهدات سختگیرانه برجام پایبند باشد، آمریکا نیز به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت».

الحجیلی درباره سیاست جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا و دولتش در مورد مساله ایران و توافق هسته‌ای هم تاکید کرد: رئیس جمهوری منتخب آمریکا به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت و کمک‌های سالانه آمریکا به فلسطینی‌ها را ازسر خواهد گرفت که در نهایت، این پیامی برای کل خاورمیانه خواهد فرستاد. بایدن خواهان جنگ نیست نویسنده و تحلیلگر یمنی همچنین معتقد است: بایدن خواهان جنگ نبوده و دوره ریاست جمهوری او به اندازه ترامپ شعله‌ور کننده جنگ نخواهد بود.

الحجیلی گفت: منتخب ریاست جمهوری آمریکا همچنین لازم است آنچه را که دولت پیشین آمریکا بوسیله آن باعث آشفتگی در منطقه شده است را ترمیم کند تا به حمایت از گسترش نفوذ اسرائیل در کرانه باختری پایان دهد.

او تاکید کرد: بایدن باید اقدام ترامپ برای انتقال سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس را متوقف کند. چنین دستور کاری به خاورمیانه در پیشبرد عملیات صلح کمک خواهد کرد.

*س_برچسب‌ها_س*