شنبه 8 اردیبهشت 1403

تحکیم تجارت در فضای تحریم، محور وبینار کارشناسان ایران و پاکستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تحکیم تجارت در فضای تحریم، محور وبینار کارشناسان ایران و پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با بررسی روش‌های توسعه روابط تجاری به رغم مسائل ناشی از تحریم‌های یکجانبه، بر استفاده از سازوکار تهاتر کالا، حذف موانع غیرتعرفه‌ای و گسترش تجارت مرزی و ترجیحی تاکید کردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، وبینار توسعه روابط تجاری با حضور «محمدرضا ناظری» سرکنسول ایران در «لاهور» مرکز ایالت پنجاب پاکستان، رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در تهران و همچنین فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد.

این وبینار که با هدف شبکه‌سازی میان بخش‌های خصوصی ایران و پاکستان برنامه‌ریزی شده بود، با استقبال تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برادر همراه شد.

در این نشست مجازی که توسط اتاق بازرگانی تهران و با همکاری اتاق بازرگانی لاهور برگزار شد، طرفین با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه آمریکا، بر استفاده از روش‌های تهاتر کالا، حذف موانع غیرتعرفه‌ای و گسترش تجارت مرزی و ترجیحی تاکید کردند.

آنان همچنین عدم تناسب حجم مبادلات ایران و پاکستان با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دو کشور را به نقد کشیده و توسعه مناسبات تجاری تا رقم پنج میلیارد دلار را مورد تاکید قرار دادند.

نقش‌آفرینی اتاق‌های بازرگانی در نظم‌دهی به تجارت

«محمدرضا ناظری» سرکنسول کشورمان در لاهور نیز در این وبینار گفت: ایران و پاکستان دارای امکانات فراوانی برای گسترش فعالیت‌های تجاری هستند و محصولاتی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی، مواد غذایی و خدمات از سوی ایران قابل عرضه به طرف پاکستانی است.

وی با اشاره به اینکه ایران از تجربه خوبی در زمینه تهاتر برخوردار است، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و توقف برخی مکانیزم‌ها، اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در خصوص انتظام‌بخشی به تجارت دو کشور، نقش‌آفرینی کنند.

توسعه تجارت مرزی

رایزن اقتصادی و سرمایه‌گذاری سفارت پاکستان در تهران نیز با اشاره اینکه روابط تجاری دوجانبه در سال‌های اخیر دچار نوسان بوده، افزایش پایدار مبادلات میان دو کشور را ضروری دانست.

«مسعود احمد» همچنین با تاکید بر حذف موانع غیرتعرفه‌ای، از وجود مشکلات سیستمی در روابط ایران و پاکستان سخن گفت. او افزود: با توجه به وجود تحریم‌ها و نبود کانال‌های بانکی، باید تجارت مرزی و تجارت ترجیحی گسترش پیدا کند.

«حسام‌الدین حلاج» معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران نیز طی سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه ایران و پاکستان برای توسعه مبادلات تجاری، به موانع بانکی اشاره و عنوان کرد که دو کشور می‌توانند از طریق تهاتر کالا، بر مشکلات بانکی فائق بیایند. او در ادامه از آمادگی اتاق بازرگانی تهران برای همکاری با اتاق لاهور در زمینه رفع موانع تجاری دو کشور و افزایش همکاری‌های اقتصادی سخن گفت.

لزوم برداشتن گام‌های واقعی برای افزایش حجم تجارت ایران و پاکستان

رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به اینکه ایران و پاکستان دو کشور همسایه با فرهنگ و پیشینه تاریخی مشترک هستند، ادامه داد: دو کشور از روابط اقتصادی و تجاری خوبی برخوردار هستند و در عین حال پتانسیل‌های بزرگ‌تری برای پیوند نزدیک‌تر میان طرفین، وجود دارد.

«مسعود خوانساری» با بیان اینکه پاکستان به یکی از شرکای تجاری مهم و قابل اعتماد ایران تبدیل شده است، افزود: با این وجود، حجم تجارت با در نظر گرفتن پتانسیل عظیم دو طرف رضایت‌بخش نیست در حالی که این قابلیت وجود دارد که ارزش مراودات تجاری دو کشور در سال‌های آینده به هدف 3 میلیارد دلار برسد و برگزاری این نوع رویدادها می‌تواند تحقق این هدف را ممکن سازد.

وی به سفر هیات اتاق تهران به پاکستان و شهر لاهور در اوایل سال 2020 اشاره کرد و گفت: این یک سفر تجاری مثمر ثمر و مثبت بود که امیدوارم با غلبه بر بحران کووید19 در آینده نزدیک ادامه یابد. لاهور دومین قطب مالی پاکستان است و به عنوان یک پایگاه گسترده صنعتی می‌تواند نقش مهمی در گسترش روابط دو جانبه داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه باید ابتکاراتی برای غلبه بر «مشکلات ناشی از تعرفه‌های بالا» و همچنین «عدم وجود کانال‌های بانکی» در نظر گرفته شود، ادامه داد: علاوه بر این، اتصال زیرساخت باید بهبود یابد تا دستیابی کامل به پتانسیل‌های تجاری دو طرف میسر شود. هم‌چنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک، توسعه شهرهای صنعتی نزدیک به مرزها و انتقال فناوری می‌تواند کلید موفقیت در توسعه مراودات باشد.

خوانساری ادامه داد: از یک سو، عوارض ناشی از فقدان کانال‌های مالی و بانکی را می‌توان با مکانیسم‌های تجاری دیگر مانند تجارت تهاتری کاهش داد. در واقع این نوع مبادله می‌تواند شامل صادرات محصولاتی مانند آهن، فولاد، میوه‌های تازه و خشک، برق، نفت خام‌، محصولات پتروشیمی‌، ترانسفورماتور، پوست خام‌، فرش و غیره از ایران در ازای کالاهایی نظیر برنج و گوشت، انبه، موز، دارو، منسوجات‌، محصولات چرمی و ماشین‌آلات مکانیکی از پاکستان باشد. از سوی دیگر، هر دو کشور باید ساز و کارهای پرداخت به طرق دیگر مانند استفاده از ارزهای ملی و کمک به ایجاد یک بانک مشترک را که می‌تواند معاملات مالی دو طرفه را تسهیل کند، ایجاد کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه اتصال بنادر چابهار و گوادر زمینه همکاری منطقه‌ای بین دو کشور همسایه را فراهم می‌کند، گفت: به ویژه با سرمایه‌گذاری مشترک در چابهار، محصولات هر دو کشور می‌توانند از طریق اتصال کریدور حمل و نقل شمال به جنوب به آسیای میانه و بازار اوراسیا صادر شوند.

او گفت: توافق‌نامه تعرفه‌های ترجیحی (PTA) نیز می‌تواند به توافق‌نامه تجارت آزاد (FTA) ارتقا یابد. این اقدام می‌تواند به افزایش حجم تجارت میان دو کشور و همچنین کنترل و جلوگیری از قاچاق از طریق مرزها کمک کند. اتاق بازرگانی تهران آماده حمایت و پشتیبانی از فعالان اقتصادی دو کشور برای توسعه و تسهیل تجارت و حل مشکلات موجود است.

«سهیل لاشاری» رئیس اتاق مشترک پاکستان - ایران، هم دو مانع اصلی افزایش مراودات تجاری دو کشور را تحریم‌ها و انسداد کانال‌های بانکی برشمرد و گفت: بیشتر محدودیت‌ها از طریق انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد، قابل حل است. وی عنوان کرد که هم ایران و هم پاکستان از توانایی کافی برای گسترش حجم تجارت دوجانبه برخوردار هستند.

ایجاد خط کشتیرانی چابهار - کراچی

«امان‌الله شهنوازی» نایب‌رئیس اتاق زاهدان و نایب رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان نیز به اهمیت اتصال راه‌آهن پاکستان به شبکه ریلی ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی معاف از تحریم‌هاست، ایجاد خط کشتیرانی میان بندر چابهار و کراچی و فعالیت مستمر این خط کشتیرانی در توسعه مراودات تجاری دو کشور کمک‌کننده خواهد بود.

*س_برچسب‌ها_س*