یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

تراز تجاری منطقه آزاد قشم به 60 میلیون دلار رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تراز تجاری منطقه آزاد قشم به 60 میلیون دلار رسید

مدیر عامل منطقه آزاد قشم گفت: تراز تجاری منطقه آزاد قشم به 60 میلیون دلار رسیده و میزان صادرات در این منطقه 560 میلیون دلار ثبت شده است.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری در مناطق آزاد با حضور آقای افشار فتح الهی مدیرعامل منطقه آزاد قشم پرداخت.

سوال: میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در قشم چقدر است؟

فتح الهی: عدد سرمایه گذاری اعلام شده امروز در حوزه های زیر ساخت، صنعت، گردشگری، نفت، گاز و پتروشیمی 65 هزار میلیارد تومان که به زودی به بهره برداری می رسد.

2 برابر این عدد مجوز سرمایه گذاری صادر شده و پیشرفت فیزیکی متفاوت است و مربوط به پروژه هایی است که با اعتبارات دولتی و خصوصی شروع شده است.

سوال: سرمایه گذاری های صورت گرفته داخلی است یا خارجی؟

فتح الهی : سرمایه گذاری صورت گرفته داخلی است و بخشی هم که از کشورهای خارجی صورت گرفته مربوط به کشورهای جنوب شرق آسیا است که بخش زیادی از این سرمایه گذاری ها توسط بخش خصوصی و بانک های کشور کلید خورده است.

بیش از 80 درصد از پروژه ها بخش خصوصی و بانک ها است و 20 درصد از سرمایه گذاری را خود دولت بنگاه داری می کند برخی از پروژه ها از جمله آب، برق پل از طریق سرمایه گذاری دولتی صورت می گیرد.

سوال: وسعت جزیره قشم چقدر است و کدام بخش پیشرفت بیشتری دارد؟

فتح الهی: قشم 1500 کیلومتر وسعت دارد و 2ونیم برابر بحرین است و بخش شرقی این جزیره از پیشرفت زیادی برخوردار است اما از سال های گذشته توسعه و پیشرفت متوازن را فراهم کرده ایم.

سوال: در خصوص توسعه مسکن جوانان در این جزیره توضیح دهید؟

فتح الهی: مسکن جوانان در ضلع غربی قشم در مرحله دیوار کشی است سفت کاری بناها در حال تمام شدن است اولویت در این جزیره را بر مبنای توسعه متوازن گذاشتیم و عقب ماندگی را جبران کرده ایم.

سوال: درباره انحلال شرکت های صوری در قشم توضیح دهید

فتح الهی: معافیت مالیاتی در مناطق آزاد باعث ایجاد این شرکت های صوری شده و این معافیت ها باعث شد که یک سری شرکت ها تشکیل شود 50 هزار شرکت صوری در مناطق آزاد کل کشور بود اما با بازرسی خاصی که از ابتدای تشکیل دولت شروع کردیم حدود 100 شرکت صوری را در منطقه آزاد تعیین و تکلیف شد.

سوال: الان در فرآیند مجوز ها چگونه نظارت می شود؟

فتح الهی: وقتی مجوزها کاغذی باشد قابل رصد نیست اما در حال حاضر مجوزهای صدور شرکت ها در قشم از طریق سامانه صورت می گیرد. پیش از این در گذشته صدور مجوزها فیزیکی و دستی بود که خطا وجود داشت.

سوال: صدور معافیت مالیاتی چگونه انجام می شود؟

فتح الهی: صنعتگران در مناطق آزاد باید اظهار نامه مالیاتی ارائه کنند تا معافیت به آنها اختصاص یابد.

سوال: مولد سازی و تملک در اراضی قشم چگونه صورت می گیرد؟

فتح الهی: اراضی در مناطق آزاد جزء دارایی دولت است و 1500 کیلومتر زمین داریم که جزء املاک مردمی است 6تا شهر و 67 روستا داریم که بخشی از آنها مالکیت شخصی است اما مابقی تماما دارایی و املاک متعلق به جمهوری اسلامی است تاکنون 7 فقره سند صادر شده است.

سوال : فروش 5 ویلای رئیس جمهور در چه حوزه ای هزینه می شود؟

فتح الهی: ویلای رئیس جمهور 400 میلیارد تومان قیمت گذاری و کارشناسی شده و هزینه آن برای پل خلیج فارس صورت گیرد. هر کدام از دارایی مناطق آزاد به فروش برسد در زیر ساخت های این منطقه هزینه می شود.

سوال: آخرین آمار از واردات و صادرات را توضیح دهید؟

فتح الهی: امسال تراز تجاری قشم مثبت و به عدد مثبت 60 میلیون دلار رسید ایم.

560 میلیون دلار صادرات و 500 میلیون دلار واردات در منطقه آزاد قشم داشته ایم که صادرات بیشتر محصولات در حوزه صنایع نفت گاز و پتروشیمی و محصولات تولیدی دریا از جمله ماهی، میگو، صنایع دانش بنیان و عمده واردات به صورت پارچه مواد اولیه تولیدی در قشم، پوشاک و لوازم خانگی است.

سوال: پل خلیج فارس چرا تاکنون ساخته نشده است؟

فتح الهی: ساخت این پل از سال 91 به صورت جدی شروع شد و در سال 95 متوقف شد.

عمده دلیل توقف این پروژه منابع مالی است و این طرح شبکه جامع خلیج فارس است که شامل 4 پروژه است که یکی از این بخش ها مربوط به پل خلیج فارس است.

حدود 860 میلیون یورو برآورد مالی شده بود که به دلیل هزینه ساخت بالا متوقف شده است. ساخت پل خلیج فارس 460 میلیون یورو هزینه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی