سه‌شنبه 10 مهر 1403

ترسیم واقعی جایگاه معلم و پرهیز از شعار

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ترسیم واقعی جایگاه معلم و پرهیز از شعار

تهران - ایرنا - روز شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان روز معلم در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شده است. آیت‌الله مطهری، ایدئولوگ و معلم انقلاب که هم در حوزه و هم در دانشگاه از سرآمدان روزگار خود بود، در حالی به‌دست گروه فرقان به شهادت رسید که بیش از هر زمانی، انقلاب و ایران پس از آن، به افکار مترقی و آرای نافذ و دقیق و مهم او نیاز داشت.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم تورج فرهادی شهردار منطقه 6 تهران آورده است: شهید مطهری چهره شاخص نحله و گرایشی از مجتهدان و مدرسان حوزه بود که با ورود تجدد به ایران فهمیده بودند راه مواجه‌شدن با سیطره تجدد وارداتی نه با انفعال و تسلیم که با ابتکار و تسلیح به علوم مختلف میسور و میسر می‌شود. اوج این تحلیل درست و تأثیرگذاری عمیق در مقابله فکری و نظری او با مارکسسیم نمایان شد و درنهایت هم به‌دست طرفداران همین اندیشه به شهادت رسید. واقعیت این است که مرتضی مطهری از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های جهان اسلام است که با اندیشه، قدرت تفکر، فهم درست از نیازهای زمان، مسئولیت‌شناسی و اخلاق‌مداری جایگاهی کم‌نظیر و رشک‌برانگیز در عرصه‌های فکری و اسلامی کسب کرده است و نقش بی‌بدیل او در تحولات فکری و سیاسی و اجتماعی او در تاریخ معاصر ما قابل تردید و تشکیک نیست. این استاد دانشگاه با نطق‌های آتشین، مستدل، روشنگرانه و روشنفکرانه خود آثار عمیق و قدرتمندی در سیاست، فلسفه، الهیات و اندیشه سیاسی اسلام بر جای گذاشته است، برخلاف سایر چهره‌های فکری در عرصه تفکر و اندیشه منحصر و متوقف نماند و در فعالیت‌ها و اقدامات سیاسی و سازمانی نیز در کنار روحانیون نزدیک به امام (ره) حضور جدی و تأثیرگذاری داشت؛ تا جایی که به‌همراه تعدادی از روحانیون همفکر خود توانست یک سال پیش از پیروزی انقلاب، جامعه روحانیت مبارز تهران را پایه‌گذاری کند و در سال‌های پایانی رژیم شاه و سال‌های ابتدایی انقلاب نقش مؤثری در پیروزی و تحکیم و تثبیت فکری انقلاب ایفا کند. هرچند سال‌ها پیش از تشکیل جامعه روحانیت، او در تشکیل و رونق حسینیه ارشاد به‌مثابه کانون اندیشه انقلاب، در کنار افراد دیگری ازجمله دکتر علی شریعتی هم نقش مؤثری برعهده داشت و در تحولات بعدی توانست در چالش فکری مارکسیسم و اسلام، هژمونی اندیشه اسلامی را با صلابت، صراحت و صداقت بی‌نظیری محقق کند و در مقابله با اندیشه‌های التقاطی و انحرافی کارنامه‌ای پربار ارائه دهد. آیت‌الله شهید فقط 80 روز در کنار انقلاب ماند، اما اندیشه‌ها و آرای او در نهضت اسلامی انقلابی ایران به‌مثابه منبع و میراثی مهم و ارزشمند می‌تواند در تحولات فکری و سیاسی ما کارگشا و کارساز باشد. اینک روز شهادت او که استوانه دین و دانش بود به عنوان روز معلم گرامی داشته می‌شود.

این پرسش مطرح می‌شود که به‌راستی چرا روز شهادت ایدئولوگ انقلاب که امام خمینی او را فرزندی عزیز برای خود، پشتوانه‌ای محکم برای حوزه‌های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشورمی‌دانست به عنوان روز معلم نام‌گذاری شده است؟ واقعیت این است که بنیادی‌ترین موضوع در هر جامعه‌ای تعلیم‌وتربیت و آموزش است که به‌عنوان یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه کشور جایگاهی بی‌بدیل به معلمان داده است. بدیهی است سنگ‌بنای توسعه، آموزش است و سرمایه‌گذاری در این عرصه علاوه‌بر جنبه‌های فرهنگی که به تقویت فرهنگ در جامعه منجر می‌شود، به‌منزله یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و زیربنایی و استراتریک برای پیشرفت و اعتلای کشور هم تلقی می‌شود. بر این اساس، پاسخ به چرایی این نام‌گذاری در کنار نقش تاریخی و عمیق استاد در پیش‌برد فکری جامعه، می‌تواند در ترسیم تکریم جایگاه معلم و نقش راهبردی او در بهبود شاخص‌های انسانی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ازسوی مسئولان کشور مورد تدقیق و مداقه بیشتر و عمیق‌تری قرار گیرد و فراتر از مناسک‌گرایی و شعارزدگی در تسهیل و بهبود شرایط جامعه فرهنگی کشور در حوزه‌های اقتصادی، سازمانی، اجتماعی و شهری گام‌های بلندتری برداشته شود.

منبع: روزنامه شرق *س_برچسب‌ها_س*