یک‌شنبه 15 مهر 1403

تعاون روستایی گلستان سیب‌زمینی مازاد کشاورزان را می‌خرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تعاون روستایی گلستان سیب‌زمینی مازاد کشاورزان را می‌خرد

گرگان - ایرنا - مدیر تعاون روستایی گلستان گفت که سیب زمینی تولیدی کشاورزان استان با هدف جلوگیری از کاهش قیمت به واسطه افزایش عرضه مستقیم در بازار و کوتاه کردن دست واسطه ها از آنان خریده می‌شود.

نورمحمد کوچکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در این طرح، سیب زمینی تولیدی کشاورزان با نرخ روز از آن ها خریداری و به استان های متقاضی ارسال می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر اجرای این طرح حمایتی، برای فروش سیب زمینی به کارخانه های فرآوری این محصول نیز در حال مذاکره هستیم.

به گفته وی قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی با بسته بندی کیسه ای در بازار گلستان، بین 14 تا 15 هزار ریال است.

ارقام سیب زمینی کشت شده در گلستان بیشتر به صورت تازه خوری و دارای ماندگاری کم است که هرساله هنگام برداشت محصول با مشکل کاهش قیمت مواجهه شده و از این طریق کشاورزان دچار زیان می شوند.

مطابق گزارش معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان، در سال زراعی جاری 6 هزار و 500 هکتار از زمین های استان به زیر کشت سیب زمینی رفته که برآورد برداشت از این سطح 150 هزار تن است.

امسال برداشت سیب زمینی با توجه به مساعد بودن شرایط جوی از روزهای پایانی اردیبهشت آغاز شده و تا یک ماه ادامه دارد که کارشناسان حوزه زراعت میانگین برداشت سیب زمینی در هر هکتار را 25 تن اعلام کردند.

گلستان از قطب های مهم کشت سیب زمینی کشور به شمار می رود که هر ساله حدود 8 هزار هکتار از زمین های این استان در بهار و پاییز به زیرکشت این محصول می رود.

*س_برچسب‌ها_س*