سه‌شنبه 28 فروردین 1403

تهران در دوران احمدشاه قاجار / بزرگ‌ترین زلزله تاریخ در شیلی / تاریخچه خودروهای رهبران روسیه / بهترین روش سازماندهی فایل‌های کامپیوتری / پرواز بر فراز تاهیتی

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
تهران در دوران احمدشاه قاجار / بزرگ‌ترین زلزله تاریخ در شیلی / تاریخچه خودروهای رهبران روسیه / بهترین روش سازماندهی فایل‌های کامپیوتری / پرواز بر فراز تاهیتی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتا متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتا متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

تهران در دوران احمدشاه قاجار

تهران در دوران احمدشاه قاجار که از 1288 تا 1304 سلطنت کرد، دوران پرفراز و نشیبی را داشت. احمدشاه که زیر فشار انگلیسی‌ها بود، کابینه‌های متعددی تغییر داد و بخشی از این تغییرات برای کاهش فشار انگلیسی‌ها بود. او در نهایت رضا میرپنج که بعدها رضا پهلوی نام گرفت به عنوان نخست وزیر منصوب کرد و راهی سفر اروپا شد اما در جریان این سفر، رضاخان با هماهنگی مجلس شورای ملی برخلاف قانون اساسی، او را از سلطنت عزل و خاندان قاجار را منقرض اعلام کرد و رضاشاه را حاکم موقت اعلام کرد. سپس در شرایطی که رضاخان با عقبه نظامی و وزارت جنگ، قدرت نخست وزیری را در اختیار داشت، مجلس موسسان تشکیل جلسه داد و با فشار رضاخان او را به عنوان پادشاه معرفی کرد! تصاویر کم یابی که در این ویدیو می‌بینید، متعلق به تهران در سال 1293 هجری شمسی مصادف با 1914 میلادی است. این تصاویر به خوبی وضعیت تهران را در آن دوران به تصویر میکشد.

بزرگ‌ترین زلزله تاریخ در شیلی

زمین‌لرزه عظیم شیلی یا زمین‌لرزه 1960 والدیویا قدرتمندترین زمین‌لرزه ثبت شده در تاریخ است. این زمین لرزه به وقت محلی در روز یک شنبه 22 مه 1960 ساعت 3 بعد از ظهر در منطقه والدیویا رخ داد و به حدی شدت این زمین‌لرزه بالا بود که موج ایجاد شده از آن به استرالیا، نیوزیلند و ژاپن نیز رسید. تصاویری از خرابی‌های این زمین لرزه را در ویدیو تابناک ببینید.

تاریخچه خودروهای رهبران روسیه

در این ویدیو تاریخچه خودروهای حفاظتی شوروی سابق و روسیه کنونی را خواهید دید. از اولین خودروی زرهی و حفاظتی که به دستور استالین ساخته شد، تا آخرین خودروهای حفاظتی که در روسیه طراحی و تولید می‌شوند و ولادیمیر پوتین نیز استفاده می‌کند.

بهترین روش سازماندهی فایل‌های کامپیوتری

دسکتاپ کامپیوتر برخی از مردم آن‌قدر به هم ریخته است، آن‌قدر پوشه و فایل روی آن است که گاهی مجبورند برای پیدا کردن چیزی اسکرول کنند. آنها مرتب به خودشان قول می‌دهند که دیگر از فردا همه چیز را مرتب می‌کنند اما این فرداها می‌آیند و می‌روند و هیچ چیز تغییر نمی کند. واقعیت این است که هیچ‌وقت به ما آموزش داده نشده که چطور فایل‌های کامپیوتری را سازماندهی و مرتب کنیم. در این ویدیو روش‌های ساده و کاربردی برای سازماندهی فایل‌های کامپیوتری، محافظت و بک آپ‌گیری از آن‌ها ارائه می‌شود. بعد از دیدن این ویدیو دیگر هرگز فایلی از دست نمی‌دهید و دسکتاپ شما از آن وضعیت به هم ریخته برای همیشه خارج می‌شود.

پرواز بر فراز تاهیتی

«تاهیتی / Tahiti» بزرگ‌ترین جزیره در گروه جزیره پلی‌نزی فرانسه از «کشور فرادریایی / Overseas Country / pays d'outre-mer» است که در جزایر سوسایتی در اقیانوس آرام قرار دارد. تاهیتی بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی ایجاد شده و جزیره‌ای مرتفع و کوهستانی است که تپه‌های مرجانی آن را فرا گرفته‌اند. نخستین آدمیان ساکن این جزیره پولینزیایی‌ها هستند که بین سال‌های 216 تا 759 میلادی از فیجی، ساموآ یا تونگا به آن وارد شدند. تاهیتی از سال 1880 مستعمره فرانسه شد و در 1946 بخشی از کشور فرانسه گردید و بومیان آن شهروندان قانونی فرانسه شدند. در پی جنبش‌های استقلال‌طلبانه‌ای در پولینزیای فرانسه در سال 2004، فرانسه وضعیت پولینزیای فرانسه را از «سرزمین فرادریایی فرانسه / French Overseas Territory» به کشور فرادریایی تغییر داد. پایتخت تاهیتی و پولینزی فرانسه شهر پاپیته در ساحل شمال غربی جزیره است که تنها فرودگاه بین‌المللی منطقه در آن جای دارد. طبیعت تاهیتی بسیار جذاب است و اکنون می‌توانید این طبیعت زیبا را با کیفیت 4K از فراز این جزیره در تابناک تماشا کنید.