جمعه 10 فروردین 1403

توصیه‌های سومین ثروتمند جهان به معامله گران ارز‌های دیجیتالی / روز منفی بورس؛ شاخص قرمز شد / توصیه یک کارشناس به سهامداران: صبوری کنید / نرخ دلار در بازار امروز

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ تغییر ناچیز نرخ سکه و طلا در بازار، عقبگرد مجدد دلار در بازار جهانی، روز‌های رویایی اتریوم ادامه دارد، وام اجاره 1400 به ستاد کرونا پیشنهاد شد و توافق هند و اروپا برای احیای مذاکرات تجاری را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، تغییر ناچیز نرخ سکه و طلا در بازار، عقب گرد مجدد دلار در بازار جهانی، روز‌های رویایی اتریوم ادامه دارد، وام اجاره 1400 به ستاد کرونا پیشنهاد شد و توافق هند و اروپا برای احیای مذاکرات تجاری را در بر دارد.

*س_روز منفی بورس؛ شاخص قرمز شد_س*

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش 4 هزار و 759 واحدی معادل 0.41 درصد به یک میلیون و 167هزار و 502 واحد رسید، امروز در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت 14655 واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

توصیه یک کارشناس به سهامداران: صبوری کنید

صفاری کارشناس بازار سرمایه گفت: با جمع بندی همه مسایل موجود در بازار مانند ابهام مسایل سیاسی که معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار داده است، به نظر می رسد که روند اصلی بازار در هفته نخست خرداد ماه مشخص و نیز اثر اجرایی مصوبات سران قوا در بازار منعکس شود که می توان با توجه به وجود چنین اتفاقی در بازار تا حدودی شاهد کاهش هیجان های ایجاد شده در معاملات باشیم. در صورتی که کاندیداها موضع خود را در بازار مشخص و شفاف سازی کنند، روند بازار بسیار بهتر از وضعیت فعلی می شود و دیگر شاهد وجود چنین هیجان و روند نزولی در بازار نخواهیم بود. وی با اشاره به سهامداران گفت: سهامداران باید در در وضعیت فعلی بازار صبوری کنند، اکنون اکثر سهام حاضر در بازار به قیمت های ارزان و تاریخی رسیده اند و سهامداران می توانند با استفاده از این موقعیت اقدام به خرید و سرمایه گذاری در سهام بنیادی کنند و به هیچ عنوان بدون تحلیل سرمایه های خود را وارد این بازار نکنند.

*س_ارزش سهام عدالت چقدر شد؟_س*

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به 7 میلیون و 635 هزار و 523 تومان رسید که نسبت به روز قبل تر 0.3 درصد معادل 28 هزار و 451 تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش 60 درصد قابل فروش سبد 532 هزار تومانی سهام عدالت به 4 میلیون و 581 هزار و 313 تومان رسیده است.

*س_نرخ دلار در بازار امروز_س*

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز به نرخ 20314 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با افزایش نسبت به روز قبل، به قیمت 20725 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود.

*س_تغییر ناچیز نرخ سکه و طلا در بازار_س*

امروز قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به 9 میلیون و 500 هزار تومان رسید، نیم سکه 5 میلیون و 400 هزار تومان، ربع سکه 3 میلیون و 300 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون تومان است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و 831 دلار رسید و هر گرم طلای 18 عیار به مبلغ 930 هزار تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نسبت به آخرین معاملات بیش از 30 هزار تومان کاهش یافته است.

*س_عقب گرد مجدد دلار در بازار جهانی_س*

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم مجددا کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با 0.11 درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح 90.203 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل 1.110 دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

*س_توصیه های سومین ثروتمند جهان به معامله گران ارزهای دیجیتالی_س*

ایلان ماسک - مدیرعامل گروه خودرویی تسلا و شرکت اسپیس ایکس - که در ماه های اخیر به دلیل حمایتش از ارزهای دیجیتالی به ویژه دوج کوین جنجال های زیادی به پا کرده است، یک بار دیگر به دفاع از رمزارزها برخواست و ضمن اشاره به جذابیت این بازار، به سرمایه گذاران توصیه کرد در نهایت احتیاط اقدام به سرمایه گذاری کنند: بگذارید خیلی واضح بگویم، کسی نباید پولی که یک عمر را صرف جمع کردن آن کرده است، در بازار رمزارزها سرمایه گذاری کند. ایلان ماسک ارزهای دیجیتالی را دارای پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به نسل بعدی پول های روی زمین دانست و افزود: سوال اصلی سرمایه گذاران این است که (ارز در اختیارشان) چند برابر خواهد شد. شاید این اتفاق بیافتد اما تنها یک احتمال است نه یک قطعیت پس عاقلانه نیست که فردی دار و ندار خود را به این بازار بیاورد. سومین فرد ثروتمند جهان تاکنون بارها و بارها از ارزهای دیجیتالی حمایت کرده است که در بین این ارزها وی علاقه خاصی به دوج کوین از خود نشان داده است. تنها در یک مورد، پس از آن که وی از احتمال رسیدن قیمت دوج کوین به آسمان خبر داد، قیمت این رمزارز شدیدا افزایش یافت. ماسک حتی به شوخی خود را دوج فادر (پدر دوج) خوانده که شباهت لغوی زیادی به فیلم گاد فادر (پدرخوانده) دارد.

*س_روزهای رویایی اتریوم ادامه دارد_س*

اتریوم مسیر صعودی خود به سمت کانال 4000 دلاری را ادامه می دهد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر 2430 میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل 0.94 درصد بیشتر شده است. در حال حاضر 50 درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و 18 درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین 12 سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال 2009 معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت 13 ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی 10 ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

1- بیت کوین

قیمت: 58 هزار و 168.80 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 0.97 درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 1.32 درصد افزایش

2- اتریوم

قیمت: 3789.04 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 6.92 درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 30.13 درصد افزایش

3- بایننس کوین

قیمت: 648.08 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 2.29 درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 4.39 درصد افزایش

4- دوج کوین

قیمت: 0.656 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 7.51 درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 84.53 درصد افزایش

5- ریپل

قیمت: 1.56 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 2.78 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 0.49 درصد کاهش

6- تتر

قیمت: 1.00 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 0.03 درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 0.02 درصد کاهش

7- کاردانو

قیمت: 1.58 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 5.91 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 19.13 درصد افزایش

8- پولکا دوت

قیمت: 39.07 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 6.06 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 7.92 درصد افزایش

9- بیتکوین کش

قیمت: 1341.49 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 2.0 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 35.99 درصد افزایش

10- لایت کوین

قیمت: 337.27 دلار

تغییرات قیمتی 24 ساعت گذشته: 4.06 درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: 25.04 درصد افزایش

*س_وام اجاره 1400 به ستاد کرونا پیشنهاد شد_س*

سال گذشته دولت اعلام کرد که مالکان اجازه ندارند مستاجران را بیرون کنند، مگر اینکه مستاجر خودش تمایلی به ماندن نداشته باشد. به صاحب‌خانه‌ها اجازه داده شد در تهران 25 درصد، سایر کلانشهرها 20 درصد و دیگر نقاط شهری 15 درصد به نرخ اجاره سالیانه بیافزایند. هرچند بخشنامه تمدید قراردادهای اجاره به دلایلی همچون آگاه نبودن برخی مستاجران از حقوق قانونی خود و سوءاستفاده بعضی مالکان در مواردی عقیم ماند اما در بسیاری دیگر از موارد به اجرا رسید. پرداخت وام کمک ودیعه مسکن موسوم به تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات نیز مصوبه دیگری بود که مردادماه سال 1399 در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد. این وام در تهران 50 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ 30 میلیون و در سایر شهرها 15 میلیون تومان با نرخ سود 13 درصد بود که به مستاجر پرداخت شد و کل مبلغ بعد از اتمام قرارداد اجاره به بانک مسترد می‌شود. امسال نیز آنطور که محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، کمک ودیعه اجاره و تمدید اجاره‌ها به ستاد ملی کرونا پیشنهاد شده که در این‌باره ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری خواهد کرد. او توضیحات بیشتری درباره مبلغ وام اجاره در سال جاری ارایه نداده اما احتمال افزایش ارقام وجود دارد.

*س_توافق هند و اروپا برای احیای مذاکرات تجاری_س*

اتحادیه اروپا و هند توافق کردند مذاکرات تجاری خود برای دستیابی به توافق تجارت آزاد را از سر بگیرند. این مذاکرات در سال 2013 به علت اختلافات نظر مختلف دو طرف رها شده بود. حالا در اجلاسی که روز شنبه طی یک ویدئو کنفرانس بین رهبران اروپا و نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی برگزار شده است، طرفین به توافقاتی دست یافتند که راه را برای تقویت تجارت دوجانبه هموار خواهد کرد. پس از این اجلاس قرار بر این شد که علاوه بر مذاکرات در مورد تجارت آزاد، اتحادیه اروپا و هند در مورد دو مسأله به طور جداگانه کار کنند؛ حفاظت از سرمایه‌گذاری و نمادهای جغرافیایی که که می‌تواند از محصولاتی با مبدا و اصالت خاص محافظت کند. چارلز میشل، رئیس انجمن اروپا، به دنبال این اجلاس گفت: ما امروز روی گام‌های محکمی توافق کردیم که تا این شراکت استراتژیک را توسعه دهیم. مطالعات پارلمان اروپا در سال گذشته نشان داد که توافق تجاری هند و اروپا می‌تواند 8.5 میلیارد یورو سود عاید اروپا کند.