شنبه 15 اردیبهشت 1403

تکیه شاخص کل بر لبه حمایت اصلی!/ پیش بینی بازار سهام امروز 5 اردیبهشت

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تکیه شاخص کل بر لبه حمایت اصلی!/ پیش بینی بازار سهام امروز 5 اردیبهشت

اقتصادنیوز: بورس تهران شاهد کاهش نوسانات بازار سهام پس از فتح تراز 2 میلیون و 300 هزار واحدی بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز، در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 13 هزار و 421 واحد ریزش کرد و به رقم 2 میلیون و 303 هزار و 382 واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن هزار و 321 واحد بالا آمد و در رقم 759 هزار و 22 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 47 واحد افت کرد و به رقم 25 هزار و 488 رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز افزایش 264 واحدی داشت و به سطح 139 هزار و 821 واحد رسید.

در پایان معاملات روز سه شنبه، 49 درصد بازار رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 51 درصد از نمادهای بازار افت کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم)، شرکت پشم شیشه ایران (کپشیر) و شرکت صنایع بهشهر ایران (وصنا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر)، شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان (فگستر) و شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود (ثرود) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای دامین (شرکت داروسازی امین)، چکاپا (شرکت صنایع کاغذ پارس) و تکمبا (شرکت کمباین سازی ایران) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت واسپاری تجار ایرانیان (ولتجار)، شرکت آ س پ (آ. س. پ) و شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، 98 نماد صف خرید داشتند و 38 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 305 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 36 درصدی به 111 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس چهارشنبه

در حالی که شاخص کل بورس تهران در سه روز ابتدایی هفته روند صعودی داشت، دیروز تعدیل شد. بنابراین معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات چهارشنبه می‌روند که دیروز تقریبا نیمی از بازار سبزپوش بود و نیمی دیگر قرمزپوش.

شاخص کل بورس تهران با پیشرانی نمادهای فولاد، فملی، نوری و شبندر 13 هزار و 421 واحد معادل 0.58 درصد افت کرد.

دیروز برای چهارمین روز متوالی پول حقیقی به بورس وارد شد که رقم آن 53 میلیارد تومان بود. نمادهای خاهن، خزامیا، واعتبار، فاراک، خدیزل، زکوثر، وتوسم، ذوب، بوعلی، وتجارت و خاور بیشترین ورود سرمایه بازار را داشتند.

همچنین تقاضا بیشتر از عرضه بود، تعداد نمادهای صف خرید و نیز ارزش صف‌های خرید بیش از فروش‌ها بود.

بنابراین فاکتورهای عملکردی بازار نشان از غلبه نیروهای صعودی دارند.

ناظران معتقدند که ریزش دیروز بازار تعدیل کوتاه مدت است و بورس در روزهای آتی رشد خواهد کرد. برخی نیز معتقدند حساسیت بازار به اخبار و مواضع سیاسی شدت گرفته و ممکن است هر خبر منفی روند بازار را نزولی کند. در چنین شرایطی دولت باید برای سیاست‌گذاری در حوزه اقتصاد از سیاست‌های تبلیغی و پوپولیستی اجتناب کند و به تصمیمات کارشناسی و علمی روی بیاورد. هرچند در دوره دولت سیزدهم کمتر شاهد تصمیمات علمی بوده‌ایم، اما این امید وجود دارد که تجربه کار اجرایی موجب تعدیل نگاه مدیران و تصمیم گیران قوه مجریه به مسائل اقتصادی شود.

در موارد بسیاری دیده شده که دولت برای حل مشکلات اقتصادی به جای علت‌ها به معلول‌ها پرداخته و به همین خاطر نتوانسته مسائل اقتصاد ایران را حل کند یا از مشکلات بکاهد. مثلا در بازار سرمایه به جای افزایش شفافیت و کاهش ریسک‌های بازار به اعمال نفوذ برای خرید و فروش‌های دستوری، دستکاری سازوکارها و تزریق پول پرداخته است. در حوزه بازار ارز به برخورد پلیسی و ارزپاشی در بازار و نیز برخورد انتظامی و قضایی با کانال‌های تلگرامی روی آورده است. در حوزه بازار مسکن نیز دیروز خبری مبنی بر برخورد با پلتفرم‌های آنلاین منتشر شد. این در حالی است که بازار مسکن به علت عمق زیاد چندان قیمت پذیر نیست و دولت با بازارها دن کیشوت‌وار برخورد می‌کند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید