دوشنبه 9 مهر 1403

جامعه آمریکا مات و مبهوت از اعتراض‌های گسترده

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جامعه آمریکا مات و مبهوت از اعتراض‌های گسترده

تهران - ایرنا - خبرگزاری رسمی کوبا در گزارشی عنوان کرد: حضور گسترده مردم آمریکا در خیابان‌های این کشور برای اعتراض علیه تبعیض نژادی و خشونت پلیس، کل جامعه آمریکا را نسبت به حجم خشم معترضان شوکه کرده است.

به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، گزارش‌ها از اعتراض‌های گسترده در آمریکا علیه تبعیض‌نژادی و خشونت پلیس تیتر اصلی رسانه‌های این کشور طی چند روز اخیر بوده و فضای مجازی در آمریکا مملو از اخبار، عکس فیلم‌های مرتبط با این اعتراض‌ها بوده است.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که شمار معترضان شنبه گذشته در واشنگتن، سانفرانسیسکو، لس‌آنجلس، نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا و بوستون رکورد زد.

پلیس واشنگتن اعلام کرد که بیش از شش هزار نفر در یک روز در این شهر دست به تظاهرات زدند و اعتراض ها در کالیفرنیا نیز با حضور هزاران نفر برگزار شد.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که حضور گسترده مردم آمریکا در این اعتراض‌ها موجب شوکه شدن جامعه این کشور نسبت به حجم خشم مردم این کشور نسبت به تبعیض‌نژادی شده است.

اعتراض‌ها به قتل فجیع جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور به خیزش بزرگ علیه نژادپرستی و تنگدستی در اقشار پایین در دست‌کم 75 شهر آمریکا تبدیل شده است. خیزشی که عامل آن ناامیدی بخشی از جامعه از تغییر اوضاع، خشم از نژادپرستی عریان، اوضاع بد اقتصادی و سیاست داخلی دولت ترامپ است.

دونالد ترامپ اعتراضات اخیر آمریکا را شورش و غارت نامیده است. او برخلاف دیگر روسای جمهور آمریکا که در موارد مشابه سعی در آرام کردن مردم داشتند، با سخنان خود بر آتش اعتراضات دامن زده است. ترامپ که رئیس جمهور یک دولت فدرال است، کنترل پلیس و گارد ملی در ایالتهای مختلف و شهرها را در دست ندارد، اما او تهدید کرد که در اعتراضات از ارتش و پلیس نظامی استفاده می کند موضوعی که با واکنش جدی در جامعه، سیاستمداران‌آمریکایی و حتی نظامیان ارشد این کشور داشته است.

ترامپ اولین رییس جمهوری است که خود را رییس جمهور همه آمریکایی‌ها نمی‌داند و تنها آن بخش از سفیدپوستان جامعه را نمایندگی می‌کند که طرفدار او هستند و قرار است که در ماه نوامبر (آبان) به نفع او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*