جمعه 10 فروردین 1403

جای خالی وزارت راه و شهرسازی در انتشار نرخ تورم مسکن!

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
جای خالی وزارت راه و شهرسازی در انتشار نرخ تورم مسکن!

طبق اعلام مرکز آمار نرخ اجاره از ماه گذشته تاکنون 3درصد افزایش را در کل کشور تجربه کرده است.

این روزها وضعیت بازار مسکن کم کم با ارائه طرح جدید بسته حمایتی دولت رنگ آرامش به خود گرفته و به گفته بسیاری از کارشناسان از زمان اعلام این طرح شاهد آن هستیم که این بازار روند آرامش به خود گرفته و شاهد ایجاد ثبات در این بازار هستیم.

اما علت اصلی گرانی مسکن به ویژه در شهر تهران ناشی از چیست: هر ماه شاهد آن هستیم که آمارهای مختلفی در خصوص قیمت مسکن توسط بانک مرکزی ارائه می شود که همین ارائه آمار به گفته برخی از کارشناسان خود اثرات روانی بسیاری را در بازار مسکن بر جای می گذارد.

میانگین هرمترمربع مسکن در تهران 40 میلیون تومان

طبق آخرین آمار ارائه شده در بانک مرکزی هم اکنون میانگین قیمت مسکن در تهران به 40 میلیون تومان رسیده که از زمان ارائه این آمار تاکنون بازار مسکن خود به رکود سنگین تری در حوزه خرید وفروش رفته است.

براساس این گزارش همواره آقای محمود محمود زاده معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده بود که آمارهای بانک مرکزی که برای بحث خرید وفروش ارائه میکند تنها مربوط به چند منطقه تهران و به ویژه مناطق غرب وشمال غرب کشور است و این آمار ارائه شده آمار واقعی بازار مسکن نیست.

این در حالی است که عدم ارائه آمار توسط معاونت مسکن و ساختمان خود همواره در این حوزه مشهود است چراکه اگر این حوزه خود همواره اقدام به ارائه آمارهای ماهانه خرید وفروش مسکن در کشور کند زمینه ساز بهبود وثبات قیمتی بازار مسکن خواهد شد.

این در حالی است که آخرین آماری که معاونت مسکن و ساختمان برای بازار مسکن ارائه کرده بود مربوط به سال گذشته بود که همین آمار خود توانست تا حدودی فیتیله گرانی خرید و فروش را بکشد.

آقای مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفته است: یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت مسکن و اثرات روانی که بازار مسکن وارد می شود ناشی از انتشار آمارهای بانک مرکزی است چراکه این آمار تنها برای چند منطقه است و همین خود بر بازار مسکن اثرات روانی بر جای می گذارد

بسیاری از افراد علت اصلی گرانی بازار مسکن را به نرخ تورم در کشور ربط می دهند که این خود یک باور غلط در حوزه مسکن به شمار می رود در همین خصوص ایلاتی کارشناس بازار مسکن به باشگاه خبرنگاران گفت: درخصوص بحث تورم و نقدینگی متأسفانه یک باور غلطی در کشور شکل گرفته است که کلاً به‌عنوان یک اصل بدیهی پذیرفته شده است که هرگونه افزایش نقدینگی حالا چه از جنس پایه پولی و چه از جنس ضریب فزاینده و نقدینگی از سمت بانک‌ها موجب تورم می‌شود.

به گفته این کارشناس مسکن آمارها و نمودارها و عملکردهای بانک مرکزی و بانک‌ها گزاره‌ی قطعی نیست. برخی دوره‌ها نسبت مستقیم داشته و برخی دوره‌ها نسبت مستقیم و معناداری نداشته است. از یک سمتی بحث تورم در کشور بیش‌تر از جنس نوسانات ارزی بوده تا مبحث افزایش نقدینگی.

کارشناس اقتصادمسکن می گوید: ما به خاطر سیاست‌های پولی غلطی که در کشور وجود داشته است، اجازه دادیم همه‌ی کالاها به یک نوعی با نرخ تورم تعدیل شود یعنی اصطلاحاً خودش را اصلاح کند اما متأسفانه به‌عنوان یک سیاست تبلیغاتی غلطی که خیلی از دولت‌ها آن را در پیش گرفته‌اند و بحث ثبات ارز را به‌عنوان یک دستاورد برای دولت‌ها در نظر گرفتند و این‌که اجازه ندادند دلار هم مانند بقیه‌ی کالاها بتواند خودش را سالانه با نرخ تورم عمومی تعدیل کند همین امر باعث شده که در دوره‌های مختلف تراکم و فشاری روی نرخ دلار انباشته شده است.

براساس این گزارش حال با توجه به اینکه دولت بسته جدیدی در حوزه بازار اجاره تهیه کرده و بسته حمایتی در خصوص ساماندهی بازار مسکن به ویژه اجاره در نظر گرفته که خود می تواند این بازار را تقویت کند. این بسته هفته گذشته در هیئت دولت به تصویب رسیده و به زودی ابلاغ می شود که به گفته پروانه اصلانی بسته جدید وزارت راه و شهرسازی در پنج محور برای کمک به اقشار اجاره‌نشین ارایه شده که تعیین سقف برای قراردادهای اجاره، دائمی شدن پرداخت کمک ودیعه مسکن، تسهیل وثایق بانکی وام اجاره، اولویت قرار دادن دهک های اول تا سوم در پرداخت وام ودیعه و ارایه مشوق های تسهیلاتی و مالیاتی به موجرانی که مصوبات دولت را رعایت می‌کنند، محورهای این بسته را تشکیل می‌دهد.

حال با توجه به آنکه دولت بسته جدیدی را در این حوزه ارائه کرده است باید منتظر ماند ودید که چه آثار روانی را بر بازار مسکن بر جای خواهد گذاشت اما به گفته بسیاری تنها راهکار برای بازگشت بیشتر آرامش به بازار مسکن منوط به آن است که معاونت مسکن وساختمان خود اقدام به انتشار ماهانه قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران و کشور کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی