چهارشنبه 4 مهر 1403

جلسه سازمان جهانی بهداشت برای بررسی کرونای بوتسوانایی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جلسه سازمان جهانی بهداشت برای بررسی کرونای بوتسوانایی

تهران - ایرنا - سازمان بهداشت جهانی امروز جمعه برای ارزیابی نوع جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی دگاردین، این جلسه تعیین خواهد کرد که آیا این سویه جدید ویروس کرونا با نام علمی B.1.1.529 که بیم آن می رود بدترین نوع کووید -19 باشد که تا کنون شناسی شده است، باید به عنوان یک گونه «مورد علاقه» یا «نگرانی» تعیین شود. این گونه که ابتدا روز سه شنبه شناسایی شد، توجهات زیادی را به خود جلب کرد زیرا حامل «تعداد بسیار بالایی» جهش است.

برخی از سران جهان عجولانه با اتخاذ تدابیر احتیاطی و اعمال محدودیت‌های جدید سفر نسبت به این سویه جدید واکنش نشان داده‌اند و باعث شد که بازارهای شاهد سقوط هایی در سراسر جهان بر اثر این عدم اطمینان شوند.

مقامات بهداشتی هند روز جمعه ایالت ها را در حالت آماده باش قرار دادند و از آنها خواستند تا «غربالگری و آزمایش دقیق» مسافرانی را که از آفریقای جنوبی، بوتسوانا و هنگ کنگ وارد شده اند انجام دهند و تماس های آنها را ردیابی و آزمایش کنند.

«راجش بوشان»، وزیر بهداشت هند از همه ایالت‌های این کشور خواست تا اطمینان حاصل کنند که نمونه‌های مسافران مبتلا به کووید مثبت برای آزمایش به آزمایشگاه‌های توالی‌یابی ژنوم ارسال می‌شوند.

مقامات در سنگاپور که یک مرکز حمل و نقل بزرگ است، روز جمعه اعلام کردند که ورودی ها از آفریقای جنوبی و کشورهای اطراف را محدود می کنند. وزارت بهداشت سنگاپور گفت: تمام ساکنان غیرسنگاپوری یا غیردائم با سابقه سفر اخیر به «بوتسوانا»، «اسواتینی»، «لسوتو»، «موزامبیک»، «نامیبیا»، «آفریقای جنوبی» و «زیمبابوه» از ورود یا ترانزیت از طریق سنگاپور منع خواهند شد.

ایتالیا امروز جمعه با اعمال ممنوعیت ورود مشابهی، اعلام کرد: محققان ما سرگرم مطالعه نوع جدید B.1.1.529 هستند. «روبرتو اسپرانزا»، وزیر بهداشت ایتالیا، گفت: در عین حال، ما بیشترین احتیاط ممکن را اتخاذ خواهیم کرد.

سرویس خبری «جیجی» در ژاپن گزارش داد که این کشور نیز کنترل های مرزی را برای بازدیدکنندگان از آفریقای جنوبی و پنج کشور دیگر آفریقایی کاهش خواهد داد.

وزارت بهداشت نیوزیلند نیز اعلام کرد که توصیه های جهانی را در مورد نوع جدید کووید -19 از نزدیک زیر نظر دارد. «گرانت رابرتسون» معاون نخست وزیر نیوزلند گفت که نوع جدید کووید -19، «زنگ بیدارباش واقعی برای همه ما است، که این بیماری همه گیر هنوز ادامه دارد» و بر لزوم ادامه با احتیاط تاکید کرد.

دکتر «ماریا ون کرخوف»، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد کووید -19، روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی گفت: ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد این سویه جدید نداریم. آنچه می دانیم این است که این نوع دارای تعداد زیادی جهش است. و نگرانی این است که وقتی جهش‌های زیادی دارید، می‌تواند بر نحوه رفتار ویروس تأثیر بگذارد.

این اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی گفت که محققان برای «کشف محل این جهش ها و اینکه به طور بالقوه چه معنایی می تواند داشته باشد از نظر اینکه آیا این جهش ها قابل انتقال تر هستند یا پتانسیل فرار از سیستم ایمنی بدن را دارد، ملاقات خواهند کرد.

تعداد بالای جهش لزوما یک سویه را قابل انتقال تر نمی کند. در ماه آگوست، نگرانی های مشابهی در مورد یک گونه کووید در آفریقای جنوبی، به نام C.1.2 ظاهر شد، اما هرگز به عنوان یک نوع مورد علاقه یا نگرانی در لیست قرار نگرفت.

در ژاپن، برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش شدید موارد ابتلا به کرونا در این کشور به دلیل جهش هایی است که آن را به سمت «انقراض طبیعی» سوق داده است.

مقامات سازمان جهانی بهداشت در جلسه امروز ممکن است تصمیم بگیرد که نامی از الفبای یونانی به گونه B.1.1.529 بدهند یا نه. اگر این کار را کردند، احتمالا این سویه جدید کووید -19 نام Nu، حرف بعدی موجود را دریافت خواهد کرد.

انگلیس اعلام کرد که پروازهای آفریقای جنوبی، نامیبیا، بوتسوانا، زیمباوه، لسوتو و اسواتینی را از نیمه شب جمعه به طور موقت ممنوع می کند و مسافرانی که از این مقاصد باز می گردند باید قرنطینه شوند. رژیم صهیونیستی نیز از این روش پیروی کرده و گفته است که شهروندان خود را از سفر به جنوب آفریقا منع خواهد کرد.

منابع خدمات غیر نظامی انگلیس اعلام کردند، این سویه جدید کرونا که بیم آن می رود قابلیت سرایت بیشتر و پتانسیل فرار از سیستم ایمنی را داشته باشد، تهدید بالقوه قابل توجه ای برای برنامه واکسیناسیون است که باید به هر قیمتی از آن محافظت کنیم.

اسکاتلند اواخر روز پنجشنبه تأیید کرد که همه افرادی که از آفریقای جنوبی، نامیبیا، لسوتو، بوتسوانا، اسواتینی و زیمبابوه وارد می‌شوند باید خود را قرنطینه کنند و از ظهر روز جمعه دو آزمایش PCR انجام دهند، در حالی که هر کسی که بعد از ساعت 4 صبح روز شنبه وارد می شود باید در یک هتل مدیریت شده قرنطینه اقامت کند.

«گرگ هانت» وزیر بهداشت استرالیا، گفت که در حال بررسی است و اگر سازمان جهانی بهداشت این سویه جدید کووید را به عنوان یک نوع جدید اصلی طبقه بندی کند، به سرعت مرزهای خود را به روی مسافران این کشور آفریقایی خواهد بست.

وی صبح جمعه به خبرنگاران گفت: «اگر توصیه پزشکی این است که نیاز است تغییراتی انجام دهیم، درنگ نخواهیم کرد.

وزارت خارجه آفریقای جنوبی نیز با عجولانه خواندن تصمیم انگلیس برای ممنوعیت پروازها از این کشور اعلام کرد: این تصمیم نگرانی هایی را در مورد آسیب احتمالی به گردشگری و تجارت در هر دو کشور ایجاد می کند.

*س_برچسب‌ها_س*