شنبه 29 اردیبهشت 1403

جوان‌ترین خلبان شهید دفاع مقدس که بود؟ / رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سپاه پاسداران در حوزه ضد تروریسم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
جوان‌ترین خلبان شهید دفاع مقدس که بود؟ / رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سپاه پاسداران در حوزه ضد تروریسم

معرفی جدیدترین سامانه‌های ضد تروریسم سپاه پاسداران و جوان‌ترین خلبان شهید دفاع مقدس از جمله اخبار پربازدید حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران جوان در شهریور 1400 هستند.

حوزه دفاعی امنیتی در مسائل مختلف منطقه و موضوعات نظامی در یک سال گذشته گزارش‌های متنوعی را تهیه کرده که در بسته‌های خبری آتی به مرور پربازدید‌های این گزارش‌ها می‌پردازیم.

روایتی از راویان دفاع مقدس | از سنگر‌های میدان نبرد تا جلوگیری از تحریف حقیقت

راویان دفاع مقدس نقش مهمی در این دوران داشتند و بانی حفظ دستاورد‌های رزمندگان اسلام شدند. راویان دفاع مقدس نقش مهمی در این دوران داشتند و در مراسم یادها و نام‌ها از آن‌ها تقدیر شد. (بیشتر بخوانید)

جوان‌ترین خلبان شهید دفاع مقدس که بود؟

نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نیز نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است. یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به لقب جوان‌ترین خلبان جنگ تحمیلی معروف شده است. (بیشتر بخوانید)

رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سپاه در حوزه ضد تروریسم

آیین افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های راهبردی و رونمایی از تجهیزات حوزه چک و خنثی‌سازی بمب و ضد تروریسم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح دوشنبه 29 شهریورماه با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، برگزار شد. (بیشتر بخوانید)

خلبان ایرانی که فقط 10 ساعت پس از تجاوز بعثی‌ها به ایران پاسخ آن‌ها را داد

نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در 31 شهریور ماه 1359 نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات 140 فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.

یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش فقط 10 ساعت پس از تجاوز بعثی‌ها به کشورمان پاسخ آن‌ها را داد. (بیشتر بخوانید)

پایان سفر 133 روزه / ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش به خانه بازگشت

ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از 133 روز به کشورمان بازگشت و در منطقه یکم نداجا واقع در بندرعباس پهلو گرفت. امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش در مراسم استقبال از این ناوگروه حضور پیداکرد.

گفتنی است، فرمانده معظم کل قوا و رهبر انقلاب اسلامی نیز در پی این دریانوردی موفق پیام تبریکی خطاب به فرمانده کل ارتش صادر فرمودند. (بیشتر بخوانید)

جدیدترین سامانه پدافندی هوافضای سپاه چه نام دارد؟

پدافند هوایی از جمله موضوعاتی است که دائما مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و به دلیل اشتراک این حوزه میان ارگان‌های نظامی (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج) از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کشف، رصد، پایش، درگیری و انهدام اهداف هوایی به ویژه پهپاد‌ها و حتی نشاندن و سالم گرفتن آن‌ها از جمله قابلیت‌های نرم و سخت پدافند هوایی است که نمونه‌های متفاوتی از آن را طی سال‌های اخیر شاهد بودیم.

سامانه پدافند موشکی 9 دی جدیدترین دستاورد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در ارتقای بازدارندگی کشورمان نقش مهمی دارد. (بیشتر بخوانید)

وقتی انگلیس پول فروش تانک را می‌گیرد و زیر میز معامله می‌زند

پرونده خرید تسلیحاتی کشورمان از انگلیس لقب «پروژه ناتمام تانک ها‌ی چیفتن» را به خود اختصاص داده است.

درسال 1355 و در زمان پهلوی دوم تهران مبلغ یک میلیارد دلار به شرکت لیلاند موتورز پرداخت کرد، اما تنها تعداد 150 دستگاه تانک به ایران تحویل داده شد. با پیروزی انقلاب در سال 1357 طرف انگلیسی از انجام تعهد خود سر باز زد. ایران تمام مبلغ قرارداد را پرداخت کرده بود، اما 10 درصد از کل تعداد ذکرشده در قرارداد را تحویل گرفت. این مسئله زمینه‌ساز مشاجراتی بین تهران و لندن شد که حدود 40 سال طول کشید. پرونده خرید تسلیحاتی کشورمان از انگلیس لقب «پروژه ناتمام تانک ها‌ی چیفتن» را به خود اختصاص داده است. (بیشتر بخوانید)

حرز نهم؛ سامانه‌ای که هیچ‌گاه دشمن از محل حضور آن اطلاع ندارد

مسئولان دفاعی کشورمان در نخستین روز‌های دفاع مقدس و با حمله رژیم بعث و همچنین ضعف سیستم پدافندی ایران به این فکر افتادند که صرف اتکا به سامانه‌های پدافندی بومی اطمینان بخش نیست و باید برای تامین امنیت آسمان ایران اسلامی به سراغ ساخت سامانه‌های بومی بروند. شاید بتوان یکی دیگر از علت‌های اصلی این موضوع علاوه بر نیاز به سامانه بومی، مواجه شدن با تحریم‌های بی سابقه آمریکا در همه زمینه‌ها از جمله زمینه نظامی دانست.

پدافند هوایی که از مهم‌ترین بخش‌های کشورمان در دفاع سراسری بود نیز آماج این تحریم‌ها قرار گرفت و در تامین قطعات اصلی با مشکل روبرو شد. به همین دلیل هم مسئولان دفاعی کشورمان با مهندسی معکوس قطعات و همچنین آغاز طراحی سامانه‌های بومی به سوی ساخت این سامانه‌ها حرکت کردند.

سامانه پدافندی حرز نهم یکی از دستاورد‌هایی است که صنایع دفاعی کشورمان آن را به صورت بومی طراحی کرده‌اند. (بیشتر بخوانید)

آقا سید حسن از ریاست هلال احمر تا ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح

صبح 12 شهریور 1400 بود که خبر درگذشت سردار سرلشکر بسیجی سید حسن آقایی فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا و رئیس سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح بر اثر ابتلا به بیماری اعلام شد. سرلشکر فیروزآبادی در کارنامه خود مسئولیت‌ها و فعالیت‌های بسیاری دارد که در ادامه با زندگی‌نامه و مسئولیت‌های او بیشتر آشنا می‌شویم. (بیشتر بخوانید)

دریادار سیاری: از سال 87 تاکنون 5 هزار کشتی تجاری را اسکورت کرده‌ایم / آمریکایی‌ها نمی‌دانستند مسیر ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش کجاست

امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی امشب سه‌شنبه 23 شهریور 1400 با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره ماموریت ناوگروه 75 نیروی دریایی ارتش مطالبی را بیان کرد. (بیشتر بخوانید)

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی
جوان‌ترین خلبان شهید دفاع مقدس که بود؟ / رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سپاه پاسداران در حوزه ضد تروریسم 2
جوان‌ترین خلبان شهید دفاع مقدس که بود؟ / رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سپاه پاسداران در حوزه ضد تروریسم 3
جوان‌ترین خلبان شهید دفاع مقدس که بود؟ / رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سپاه پاسداران در حوزه ضد تروریسم 4
جوان‌ترین خلبان شهید دفاع مقدس که بود؟ / رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سپاه پاسداران در حوزه ضد تروریسم 5
جوان‌ترین خلبان شهید دفاع مقدس که بود؟ / رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سپاه پاسداران در حوزه ضد تروریسم 6
جوان‌ترین خلبان شهید دفاع مقدس که بود؟ / رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سپاه پاسداران در حوزه ضد تروریسم 7
جوان‌ترین خلبان شهید دفاع مقدس که بود؟ / رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های سپاه پاسداران در حوزه ضد تروریسم 8