جمعه 31 فروردین 1403

حالا دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک نمی‌خورد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حالا دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک نمی‌خورد

تهران - ایرنا - یکی از مسائل شورای عالی انقلاب فرهنگی درسال‌های گذشته همواره عدم توجه دولت‌ها به مصوبات کارشناسی شده این شورا برای اجرا و برزمین ماندن آنها بوده است؛ مسئله‌ای که در دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی با احترام به خِرَد جمعی رویه دیگری یافته و امیدواری‌ها به نقش موثرتر این شورا را افزایش داده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، فروردین ماه 1359 بود که امام خمینی (ره) در پیام نوروزی خود به مردم بر ضرورت ایجاد «انقلاب اساسی در دانشگاه‌های سراسر کشور»، «تصفیه اساتید مرتبط با شرق و غرب» و «تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی» تأکید کردند.

پیامی که باید آنرا نقطه عطفی در تاریخ انقلاب فرهنگی کشور دانست چراکه پس از آن بود که شورایی راهبردی تحت عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدیریت راهبردی کلان حوزه علم و فرهنگ درکشور شکل گرفت و ریاست این شورا بعنوان نهادی که رهبر معظم انقلاب اشخاص حقوقی و حقیقی آن را برای عضویت چهار ساله منصوب می کند، نیز برعهده رییس جمهور وقت است.

تهیه و تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله در حوزه‌های زنان، تبلیغات، اطلاع‌رسانی، چاپ و نشر، بیسوادی، دانشگاه‌ها، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های دینی و معنوی، تهاجم فرهنگی و سایر حوزه‌های فرهنگی مربوطه از جمله وظایف سیاست‌گذاری این شورا محسوب می‌شود.

همچنین تعیین ضوابط تأسیس مراکز علمی و آموزشی و نیز ضوابط گزینش مدیران و استادان و دانشجویان از جمله وظایف این شورا می‌باشد.

بررسی و تحلیل شرایط فرهنگی ایران و جهان، بررسی الگوهای توسعه و پیامدهای فرهنگی آن، بررسی وضع فرهنگ و آموزش کشور و نیز نظارت بر اجرای مصوبات شورا از جمله وظایف نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

حالا دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک نمی خورد

اما یکی از معضلات شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول سالهای گذشته همواره عدم توجه دولت ها به مصوبات کارشناسی شده این شورا برای اجرا و برزمین مانده این مصوبات بوده است، مسئله ای که در دولت پرانرژی سیزدهم ضمن احترام به خرد جمعی رنگ باخته است.

سوم شهریورماه 1400 و تنها چند روز پس از پیروزی سیدابراهیم رییسی برای سکانداری دولت سیزدهم، سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی هفته دولت و رای قاطع مجلس شورای اسلامی به کابینه سیزدهم را به رییس جمهوری و اعضای جدید هیأت دولت تبریک گفت.

وی از دولت خواست که با کار علمی و تخصصی، توجه به شرایط حال و آینده ایران و خدمت صادقانه به مردم همه وجود خود را وقف پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی و گره گشایی از مشکلات کشور در این شرایط بحرانی کند.

عاملی 14 شهریورماه 1400 نیز در جلسه هم اندیشی با وزرای جدید عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه، حدود 65 رصد مصوبات شورا مربوط به حوزه علم و فناوری است گفت: در طول سال های گذشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی 2 هزار و 323 مصوبه صادر کرده که از این تعداد، 65 درصد مصوبات مربوط به حوزه علم و فناوری بوده است.

وی افزود: تلقی نادرستی به خاطر نام شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهادهای کشوری وجود دارد و گاها تصور می شود که مصوبات این شورا فقط مربوط به حوزه فرهنگ است. برخی بر این باور بودند بسیاری از موضوعات حوزه علم و فناوری که رییس جمهوری به معاونت حقوقی ارجاع می‌داد، در صلاحیت بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست.

اما 16 شهریورماه بود که دکتررییسی بعنوان رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت کرد و سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از این جلسه تاکید کرد: نقطه عطف جدیدی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌وجودآمده است.

وی گفت: حدود «29 مصوبه» شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های گذشته به‌دلیل «ایرادهای حقوقی»، «ایرادهای دستگاه مجری ذینفع» یا «دلایل نامشخص» در دولت قبل ابلاغ نشده بود که دکتررییسی «هفت مصوبه» را ابلاغ کرده و بقیه نیز در دست بررسی است.

وی افزود: در این زمینه امیدهای جدی شکل گرفت که شاهد نقش موثرتر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در آینده باشیم. ضمن اینکه پیش بینی می شود بیش از 90 درصد مصوبات «بر زمین مانده» شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی دولت جدید ابلاغ شود.

در نخستین حضور رییس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین سه سند ملی و کلان کشور یعنی «نقشه جامع علمی کشور»، «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» و «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» مبنای اولویت‌های مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن تعیین شد.

دکتر رییسی رییس جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی شهریورماه سال گذشته نیز هفت مصوبه مهم این شورا را که مدت‌ها بود ابلاغ نشده بود را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

این مصوبات که به گفته سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مدت ها بر روی زمین مانده بود، شامل «لغو اجرای سند 2030»، «بنیاد ایرانشناسی»، «قانون تشکیل هیات امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی»، «تاسیس گروه برنامه‌ریزی مراکز و موسسه‌های آموزشی و پژوهشی خاص» و «اصلاح و تکمیل آیین نامه کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی و ورزش کشور» است از مهم ترین مصوباتی بود که از سوی رییس جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

همچنین 27 مهرماه و تنها دو ماه از شروع به کار دولت سیزدهم، سیدابراهیم رییسی رییس جمهور بعنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم بازنگری در مسائل فرهنگی کشور و همچنین ارائه برنامه ای جامع برای غلبه بر مشکلات کلان فرهنگی و علمی در کشور تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی در این جلسه چندین مصوبه ابلاغ نشده شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های گذشته را که از سوی دولت یازدهم و دوازدهم بر روی زمین مانده بود را برای اجرا ابلاغ کرد.

ابلاغ مصوبات سیاست‌های راهبردی رسانه‌ای در شرایط بحران‌های طبیعی همچون شیوع ویروس کرونا مصوب سال 1399، ساماندهی برگزاری آزمون‌های بین‌المللی مصوب سال 1396، اصلاح و تکمیل ماده یک اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوب سال 1394، تایید عضویت معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی مصوب سال 1395، انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در شورای سیاست‌گذاری مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی مصوب سال 1398، سیاست‌ها، راهبردها، وظایف و ضوابط اجرایی ترویج فرهنگ حضور، توانمندی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان از طریق ورزش مصوب سال 1396 و اصلاح و تکمیل بند 6 ماده 5 آیین‌نامه تشکیل هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال 1393 از جمله آنها بود.

رییس جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین آبان ماه 1400 ضمن تاکید بر الزام آور بودن اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام دستگاه‌ها و نهادها را ملزم به اجرای مصوبات شورا کرد و در عین حال چهار مصوبه مهم دیگر را برای اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش مصوبه "بنیاد علم ایران" که در واقع جایگزین صندوق حمایت از پژوهشگران می‌شود. یکی از اسناد ابلاغی "صندوق علم و فناوری کشور" است که مجموعه حمایت‌های پژوهشی وزارت علوم در این صندوق متمرکز شده و این صندوق ظرفیتی را برای حمایت از پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی ایجاد خواهد کرد.

همچنین ابلاغ مصوبه "سند انرژی‌های تجدیدپذیر" نیز بعنوان یک سند مهم برای فراهم کردن ظرفیت های لازم درسطح ملی برای انرژی‌های جایگزین از سوی رییس جمهور ابلاغ شد. سندی که در واقع در حراست از محیط زیست و سلامت جسمانی مردم اهمیت محوری برخوردار است و می‌توان از طریق آن از جایگزین‌های لازم برای انرژی‌های فسیلی بهره برداری کرد.

سند "ملی معماری اسلامی ایرانی" که از مصوبات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، نیز توسط آیت الله رییسی رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.

اما یکی دیگر از مصوبات مهم ابلاغی از سوی رییس جمهور که در تیرماه سال جاری به دستگاه های وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و سازمان سنجش آموزش کشور، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور برای اجرا ابلاغ شد ماده واحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب 15 تیرماه 1400 بود.

هدف از ابلاغ این مصوبه جنجالی مرتبط با آزمون سراسری یا همان کنکور که به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جرات ورود به آن به دلیل هجمه مافیای کنکور با گردش هزاران میلیاردتومانی از همه حتی مجلس شورای اسلامی سلب شده بود، در حقیقت اصلاح سیستم معیوب فعلی برگزاری کنکور و برقراری عدالت اجتماعی برای افزایش سهم پذیرش دانش آموزان مناطق کم برخوردار در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، افزایش عمق یادگیری و از همه مهمتر جلوگیری از فاجعه کاهش قدرت علم و فناوری کشورمان بود.

همچنین ماده واحده «افزایش ظرفیت پذیرش دندان‌پزشکی در مقطع عمومی» یکی دیگر از مصوبات بسیار مهمی بود که مردادماه امسال توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

این مصوبه مهم نیز در راستای اتخاذ تدابیر مناسب برای رفع کمبود دندانپزشک؛ افزایش دسترسی اقشار مختلف مردم به خدمات بهداشتی و درمانی دندانپزشکی و تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر اساس نیاز جامعه، به‌منظور دستیابی به نسبت سرانه دندان پزشک به جمعیت؛ معادل 70 در 100 هزار نفر در سال 1415، ابلاغ شد.

بر این اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که مجموع ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای رشته دندانپزشکی در مقطع عمومی در سال 1401؛ 10 درصد نسبت به سال قبل، در سال 1402؛ 15 درصد نسبت به سال قبل، در سال 1403؛ 20 درصد نسبت به سال قبل و در سال 1404؛ 25 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد.

برچسب‌ها

حالا دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک نمی‌خورد 2
حالا دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک نمی‌خورد 3
حالا دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک نمی‌خورد 4
حالا دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک نمی‌خورد 5
حالا دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک نمی‌خورد 6
حالا دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک نمی‌خورد 7
حالا دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک نمی‌خورد 8