یک‌شنبه 8 مهر 1403

حریم محدوده های تاریخی کرمان اصلاح می شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حریم محدوده های تاریخی کرمان اصلاح می شود

کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: با توجه به برخی ساخت و سازها در عرصه و حریم بناهای تاریخی، این حرایم نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.

فریدون فعالی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: برخی از ساخت و سازهای صورت گرفته در داخل این عرصه و حریم هستند که باید طبق قانون تخریب، تملک و یا تهاتر شوند که همین امر باعث بروز مشکلات زیادی برای برخی از مردم در این منطقه شده است که در این راستا به دنبال بازنگری و اصلاح حرایم این محدودها هستیم.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از آثار تاریخی استان کرمان در مالکیت میراث فرهنگی نیست اما در برنامه ششم توسعه و قانون 98، دستگاه‌های اجرایی مکلف به حفظ آثار تاریخی در اختیار خودشان هستند و ما در تلاشیم این آثار تاریخی را با کمک دستگاههای مذکور ساماندهی کنیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیاناینکه ساماندهی بناهای تاریخی تنها بر عهده وزارت میراث فرهنگی نیست تاکید کرد: باتوجه به اینکه منابع مالی این وزارت در این خصوص محدود است باید تمامی دستگاه‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانیم به بهترین شکل ساماندهی بناهای تاریخی در کرمان را به سرانجام برسانیم. وی با اشاره به اینکه در این راستا بسته های سرمایه‌گذاری آماده شده است افزود: 42 خانه تاریخی در حوزه اوقاف و 30 اثر در حوزه میراث فرهنگی شناسایی شده که در قالب همایش های سرمایه گذاری این بسته های ارائه خواهد شد.

فعالی تصریح کرد: بافت فرسوده شهری هیچ ارتباطی با حوزه میراث فرهنگی ندارد اما تعدادی از بناهای تاریخی همچون قلعه اردشیر و قلعه دختر، یخدان مویدی و غیره که حریم تاریخی برای آنها تعیین شده است که ارتباط تنگاتنگی با حوزه میراث فرهنگی دارند.

15 هزار هنرمند صنایع دستی کرمان پروانه تولید دارند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نامگذاری 20 خردادماه به عنوان روز جهانی صنایع دستی گفت: 70 هزار صنعتگر در 70 رشته صنایع دستی در استان کرمان فعال هستند که امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

وی افزود: محصولات صنایع دستی استان کرمان تحسین برانگیز هستند بطوریکه روح در آن دمیده شده که باید برای این آثار هنری احترام قائل شد.

فعالی با اشاره به برنامه های روز جهانی صنایع دستی در کرمان اظهار داشت: امروز در همین راستا با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از گلیمی که منقش به تمثال سردار شهید سلیمانی است به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مقام رقابت، هنرمندان کرمانی از هنرمندان نامدار کشوری کم ندارند تاکید کرد: از میان 70 هزار صنعتگر و هنرمند استان کرمان تاکنون 15 هزار هنرمند شناسایی و پروانه تولید به آنها اعطا شده است که انتظار داریم بقیه هنرمندان نیز به این مجموعه اضافه شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید کرد: باید به سوی ایجاد مجتمع های کارگاهی برویم و انتظار می رود هنرمندان صنایع دستی نیز به این سمت بیایند تا بتوانند از بسته های حمایتی دولتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در سال 1398، چهار میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار درصد به صنعتگران استان در قالب 349 طرح اعطا شده است.

فعالی تصریح کرد: استان کرمان دارای ظرفیت های بالقوه ای است که در صورت توجه به این آثار از محور تک محصولی نفت خارج خواهیم شد و تولید ناخالص ملی را افزایش خواهیم داد.

برای گردشگری کرمان برنامه مدون تعریف شود

وی تاکید کرد: میراث فرهنگی یک سازمان فرابخشی است و باید همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط کمک کنند تا ظرفیت‌های موجود استان از حالت بالقوه خارج و به بالفعل تبدیل شود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه کرمان اولین استان کشور است که هفت اثر ثبت جهانی را در خود داده است افزود: این استان دارای آثار باارزشی است که قابل اتکا، قابل ارائه و قابل رقابت هستند که باید محیط این آثار توانمند شود.

وی اظهار داشت: برای اینکه استان کرمان به یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور و دنیا تبدیل شود باید برای آن یک برنامه مشخص و مدونی تعریف کرد.

فعالی ادامه داد: امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته بتوانیم محیط گردشگری استان کرمان را توانمند و شرایط را بهبود بخشیم که سرمایه گذاری موردی بر روی پروژه های هدف گردشگری از اولویت اصلی اداره کل میراث فرهنگی این استان است.

وی گفت: استان کرمان دارای ظرفیت های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی است که قابل رقابت با استان های سرآمد کشور در این حوزه است که با برنامه ریزی و تزریق مناسب منابع می توانیم به توانمندسازی محیط کمک کنیم.

*س_برچسب‌ها_س*