یک‌شنبه 15 مهر 1403

حمله ملخ‌های صحرایی از هند و پاکستان به اراضی چابهار و دشتیاری

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حمله ملخ‌های صحرایی از هند و پاکستان به اراضی چابهار و دشتیاری

چابهار - ایرنا - ریزش جدید دستجات ملخ صحرایی مهاجر از کشورهای هند، پاکستان و برخی کشورهای عربی به اراضی کشاورزی، مراتع و طبیعت چابهار و دشتیاری نگران کننده و نیازمند تخصیص اعتبار و تامین تجهیزات لازم از سوی وزارت جهادکشاورزی است.

هجوم ملخ‌ها به استان سیستان و بلوچستان بویژه مناطق چابهار و دشتیاری و سایر نقاط کشور با سیل و بارندگی‌ها همزمان شد که در صورت تعلل در مقابله با این آفت مخرب کشاورزی پوشش گیاهی منطقه بیش از پیش از بین می‌رود.

با نگاهی به عملیات مبارزه 30 ساله ملخ‌های بومی و ملخ‌های مهاجر چنین استنباط می‌شود که هر ساله به طور متوسط 150 تا 200 هزار هکتار مبارزه با ملخ‌های بومی در کشور صورت گرفته است.

این میزان مبارزه بیشتر در مناطق کانونی، کوهپایه‌ها و ارتفاعات انجام شده و چنانچه عملیات کنترل ملخ‌ها در مناطق کانونی انجام نشود بدون شک این سطح مبارزه می‌تواند تا پنج برابر افزایش داشته باشد.

علاوه‌بر انواع ملخ‌های بومی باید به امر دیده بانی و پیش آگاهی از وضعیت ملخ صحرایی اهمیت بیشتری داده شود چراکه اهمیت تخریب‌های این آفت جهانی بر هیچکس پوشیده نیست.

به گفته مدیر جهادکشاورزی چابهار؛ رصد پوره ملخ صحرایی در نقاط مختلف این شهرستان در حال انجام است اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات لازم برای مبارزه با ملح صحرایی مسائل و مشکلات بیشتری دامنگیر مسوولان جهادکشاورزی و کشاورزان می شود.

هم اینک هجوم ملخ‌های صحرایی تهدیدی جدی برای مزارع کشاورزی و امنیت اقتصادی و غذایی خواهد بود، زیرا هر ملخ صحرایی روزانه به اندازه وزن خودش تغذیه می‌کند و در مواقع هجوم به صورت دسته جمعی تعداد آنها به میلیون‌ها ملخ می‌رسد، این نشان از دامنه وسیع از خسارت ها دارد که حاصل دسترنج اندک کشاورزان طعمه ملخ می شود.

سمپاشی 8290 هکتار از اراضی شهرستان‌های چابهار و دشتیاری علیه ملخ صحرایی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دسته‌های پروازی ملخ صحرایی نابالغ مهاجر از آن سوی مرزهای پاکستان وارد شهرستانهای چابهار و دشتیاری شده اند و کار برای مبارزه در این روزهای کرونایی و گرم سال را سخت کرده است.

نورالدین میرلاشاری با اشاره به اینکه این ملخ های نابالغ نیاز به تغذیه بیشتر دارند و با توجه به خشک شدن مراتع به کشاورزان هشدار داده می شود تا آمادگی لازم و مشارکت با جهاد کشاورزی در زمینه مبارزه با این آفت خطرناک را داشته باشند.

وی افزود: تاکنون هشت هزار و 290 هکتار از اراضی شهرستان های چابهار ودشتیاری علیه آفت خطرناک ملخ صحرایی مهاجر سمپاشی شده است که از این سطح مبارزه چهار هزار و700 هکتار علیه پوره ملخ و سه هزار و 590 هکتار علیه ملخ صحرایی بالدار بوده است.

وی ادامه داد: پس از اعلام ریزش جدید ملخ صحرایی نابالغ مهاجر به باغات منطقه عورکی بلافاصله تیم مبارزه به همراه یک دستگاه یو ال وی پاش پشت وانتی، سه دستگاه سمپاش موتوری 200 لیتری، 100 لیتری و یک دستگاه پشت تراکتوری به منطقه اعزام وبا توجه به بالدار بودن ملخ صحرایی بصورت شبانه روزی مبارزه در حال انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چابهار با اشاره به اینکه ملخ صحرایی نابالغ مهاجر از کشورهای عربی و همسایه مانند هند و پاکستان و عمان به ایران هجوم آورده اند، خاطرنشان کرد: قبل از هجوم این دسته‌های ملخ، بیشترین حجم مبارزه در سطح شهرستان با پوره ملخ صحرایی بود که به موقع کنترل شده و از بالدار شدن آن جلوگیری بعمل آمد و در حال اتمام مبارزه با پوره هستیم.

میرلاشاری تصریح کرد: با ریزش های دستجات پروازی جدید، با کمک کشاورزان و بهره برداران مبارزه شبانه را علیه این آفت خطرناک با جدیت دنبال کرده تا از خسارت حداقلی هم به باغات و مزارع جلوگیری شود.

وی گفت: از اواخر اسفند سال گذشته با وجود همه گیری ویروس کرونا همکاران جهادکشاورزی شهرستان و استان سیستان وبلوچستان بعنوان مدافعان امنیت غذایی بی وقفه و شبانه روزی مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه ملخ صحرایی می‌تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 کیلومتر برساعت پرواز کند، خاطرنشان کرد: ارتفاع پرواز دسته های ملخ صحرایی از 100 تا هزار متر گزارش شده و در روزهای آفتابی و گرم این ارتفاع افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت شان تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند. ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند. این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم نیز می‌شوند.

*س_برچسب‌ها_س*
حمله ملخ‌های صحرایی از هند و پاکستان به اراضی چابهار و دشتیاری 2
حمله ملخ‌های صحرایی از هند و پاکستان به اراضی چابهار و دشتیاری 3