شنبه 31 شهریور 1403

حوزه و دانشگاه است که جامعه را زنده می‌کند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
حوزه و دانشگاه است که جامعه را زنده می‌کند

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: خداوند در چندین آیه از شهید نام برده اما به شهدا قسم یاد نکرده؛ اما به قلم و مرکب عالم قسم یاد کرده: «ن والقلم و ما یسطرون» چراکه قلم عالم شهیدپرور است، حوزه و دانشگاه است که جامعه را زنده می‌کند و راه انحراف را می‌بندد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با سالروز ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) مراسم عمامه‌گذاری جمعی از طلاب به دست آیت‌الله العظمی جوادی آملی برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله العظمی جوادی آملی در سخنانی ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت این ایام، اظهار داشت: امام صادق (ع) را پیامبر (ص) نامگذاری کردند قبل از اینکه آن حضرت به دنیا آمده باشند و فرمودند ششمین فرزند از این خاندان جعفر صادق است.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: انسان به دنبال عمر ابدی و آب حیات است و این خواسته خوبی است اما باید بدانیم که این آب حیات و آب زندگانی نه مثل باران است که از آسمان ببارد و نه مثل چشمه است که از زمین بجوشد بلکه خداوند در قرآن می‌فرماید «استجیبوا للَه و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید تا زندگی جاودان داشته باشید.

صاحب تفسیر تسنیم خاطرنشان کرد: اگر انسان بخواهد زندگی کمال‌آفرین و عدل‌آفرین داشته باشد و اگر بخواهد مثل فرشته‌ها زندگی کند، باید از خدا و رسول او اطاعت کند.

نشانه‌ای از محبت عمیق خدا نسبت به پیامبر (ص)

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برخی از انسان‌ها خودشان را فراموش می‌کنند که از کجا آمده‌اند و برای چه آمده‌اند، باید بررسی شود که منشأ این فراموشی چیست. این جنایاتی که صهیونیست و غرب بر علیه ملت فلسطین روا می‌دارد برای این است که خودشان را فراموش کرده‌اند

این مفسر قرآن با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید: «وَلَا تَکُونُوا کَالَذِینَ نَسُوا اللَهَ فَأَنسَاهُم أَنفُسَهُم»؛ سر اینکه انسان خودش را فراموش می‌کند چون به یاد توحید نیست، این‌ها که خدا را فراموش می‌کنند خود را فراموش کرده‌اند. چنین اشخاصی تنها به فکر دنیا هستند.

آیت الله جوادی آملی حدیث شریف «من عرف نفسه فقد عرف ربه» را نقیض همین آیه قرآن عنوان کرد و گفت: این حدیث و آیه قرآن یک هماهنگی علمی با هم دارند، آنجا می‌فرمایند خدا را فراموش نکنید که خود را فراموش خواهید کرد و اینجا می‌فرمایند هر کس خودش را بشناسد، خدای خود را شناخته است. لذا اگر ما قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت را کنار بگذاریم جنگ جهانی اول و دوم و این فجایع اخیر در فلسطین و غزه پیش می‌آید.

این مفسر قرآن با بیان اینکه تنها عاملی که به انسان، آب حیات و زندگی جاودان می‌دهد، دین الهی است، اظهار داشت: عترت طاهرین بر طبق آیه تطهیر، مطهر هستند: «اِنَما یُرِیدُ اللَهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِرَکُم تَطهِیراً». اگر آنها مطهرند، شاگردان آنها نیز باید مطهر باشند، اگر ائمه اطهار معصومند، شاگردان آنها نیز باید سعی کنند از گناه دوری کنند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: آن زمانی که پیامبر گرامی اسلام مسجد قبا را ساخت آیه نازل شد که «فِیهِ رِجَال یُحِبُونَ أَن یَتَطَهَرُوا» یعنی برنامه مسجد این است که انسان مطهر باشد، انسان مسجدی باید پاک باشد، کسی که آزاد نیست و در بند هوا و هوس هست، پاک نیست. مسجد برای این است که انسان آزاد بشود، مسجد تنها برای این نیست که انسان به جهنم نرود، خیلی هستند که به جهنم نمی‌روند. مسجد به ما درس طهارت می‌دهد و این خیلی بالاتر از آن است که انسان به بهشت برود.

مرجع تقلید جهان تشیع با تأکید بر اینکه باید ائمه اطهار علیهم السلام را الگوی خود قرار دهیم، اظهار داشت: اگر عترت مطهر است و مسجد برای تطهیر است، یعنی مسجدی شاگرد اهل بیت است. امیدوارم همه مسلمانان، همه حوزویان، خصوصا شما طلاب گرامی این گونه باشید که به یاد خدا باشید تا خود را فراموش نکنید. شاگردان خوبی برای ائمه اطهار باشید و جامعه را به سمت پاک خودتان پاک باشید و جامعه را به سمت پاکی هدایت کنید.

آیت الله جوادی آملی در پایان تصریح کرد: خداوند در چندین آیه قرآن از شهید نام برده که شهدا زنده‌اند، اما در هیچ کجا به شهدا قسم یاد نکرده است. در حالی که در قرآن به قلم و مرکب عالم قسم یاد کرده است: «ن والقلم و ما یسطرون»، چرا که این قلم عالم هست که شهیدپرور است، حوزه و دانشگاه است که جامعه را زنده می‌کند و راه انحرافات را می‌بندد تا مردم راه ائمه علیهم السلام را طی کنند و طاهر شوند.