شنبه 2 تیر 1403

خاستگاه مشروطیت در پستوی فراموشی مدیران شهری / ترافیک؛ هدیه نمایشگاه‌داران به شهروندان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
خاستگاه مشروطیت در پستوی فراموشی مدیران شهری / ترافیک؛ هدیه نمایشگاه‌داران به شهروندان

چهاردهمین بخش از سلسله گزارشات به محله تاریخی "امیرخیز" و مشکلات آن پرداخت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار؛ کوی "امیرخیز" تبریز که روزگاری خاستگاه مشروطیت بود و ستارخان و باقرخان را از بطن خود به فکر انقلاب انداخت اکنون وضعیت نابسامان آن زبان زد خاص و عام شده و ساکنان این منطقه از مواجهه مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی شدیدا گلایه مند هستند.

غبار نامهربانی بر کوی عدالتخواهی

وارد این محله که می شوم چهره ستارخان و باقرخان در ذهنم تداعی می شود، روزگاری او و همرزمانش در کوچه پس کوچه های امیرخیز قدم زده اند و چه گعده هایی که برای عدالت خواهی و ظلم ستیزی در خانه های قدیمی این منطقه تشکیل شده و چه عدالت خواهانی که جان خود را پای چوبه دار در راه عدالت تقدیم کرده اند.

ظهر روز بهاری وارد خیابان شمس تبریزی شدم و به درخواست یکی از شهروندان راهم را به سوی کوی امیرخیز کج کردم. با مردی مسن به نام حسن آقا روبرو شدم او با انتقاد از وضعیت این کوی تاریخی می گوید: من در این محله چشم به جهان گشودم و از کودکی با داستان هایی از دلاورمردی های سردار ملی و سالار ملی رشد کرده ام اما اکنون با دیدم وضعیت این محله تاریخی احساس غریبی دارم چرا که ما نتوانسته ایم این محله را آنگونه که باید و شاید به مردم معرفی کنیم، از وضعیت آسفالت خیابان گرفته تا وضعیت جوی ها؛ از وضعیت خانه های تاریخی گرفته تا خانه ستارخان و باقرخان!

او در ادامه با انتقاد از مدیریت شهرداری در مناطق تاریخی تبریز می گوید: در سفرهایی که به شهرهای تاریخی مانند اصفهان و شیراز داشتم وقتی به محلات قدیمی و تاریخی قدم می گذاشتم شاهد حفظ بافت تاریخی آن محلات می شدم و با مقایسه آنها با محلات تاریخی تبریز، اندوه تمام وجودم را فرا می گرفت. مدیریت شهری در سطح کلان و از سال ها قبل باید به فکر حفظ و مرمت بافت های تاریخی تبریز می بود اما هنوز هم برای احیای این مناطق دیر نشده است فقط همیت تمام مسئولین شهری و استانی را می طلبد.

ترافیک؛ هدیه نمایشگاه داران به شهروندان

این شهروند، نمایشگاه های خودرو را از دیگر معضلات این منطقه عنوان کرده و می گوید: شهرداری برای گرفتن جریمه و ماده 100 کاربری های مسکونی و پارکینگ ها را به تجاری تبدیل کرده است و با عدم رعایت پراکندگی این صنف باعث بروز مشکلات زیادی برای ما شده است؛ این نمایشگاه ها با پارک خودروها در پیاده روها و به صورت دوبله و حتی سوبله در مقابل خیابان باعث ترافیک شدیدی می شود!

شهروند دیگری در حین مصاحبه در کنارم ایستاد و در تشریح مشکلات محله می گوید: این محله فاقد کتابخانه و فضای سبز است و خانه سلامت نیز ندارد، فرزندانمان برای بازی مجبورند به فضای سبز میدان منجم روی آورند که آنجا هم محل مناسبی برای بازی کودکان نیست.

تهدید خانه های خالی برای اهالی / کابل های برق 40 ساله

او در ادامه می گوید: خانه های فرسوده و خالی از سکنه مامنی برای معتادان و موش ها تبدیل شده و امنیت و بهداشت محله را به خطر انداخته اند.

او به قطعی های مکرر برق در فصل تابستان اشاره می کند و می گوید: در فصل تابستان در ساعات اوج مصرف کابل های برقی که بیش از 40 سال قبل بر تیرهای برق چوبی نصب شده اند توان مصرف نداشته و دچار اتصال می شوند، حتی در مواقع وزش باد شدید و بارش برف و باران شدید نیز باعث اتصال برق و آسیب به وسایل برقی می شود.

 انتقال مشاغل مزاحم در انتظار تعیین بودجه!

اعضای شورای شهر تبریز، اولین گام برای پیگیری این مشکلات می باشد. با احد صادقی عضو هیئت رئیسه شورای شهر صحبت می کنم.

او در گفت‌وگو با تبریزبیدار اظهار می کند: احداث خانه سلامت مشخصاً جزو وظایف علوم پزشکی است اما فرهنگسراهای شهرداری به عنوان خانه سلامت مورد استفاده قرار می گیرند.

وی در خصوص مشکلات به وجود آمده توسط نمایشگاه های ماشین نیز می گوید: شهرداری کمیسیون های بند 20 ماده 55 دارد که طبق آن باید به شغل هایی که مزاحمت ایجاد می کنند تذکر بدهد تا پیاده رو ها را سد نکنند.

صادقی تصریح می کند: باید برخی شهرک ها برای شغل های خاص مانند نمایشگاه های اتومبیل احداث شود. شهرداری باید انتقال برخی مشاغل مزاحم را در برنامه های خود بگذارد که این کار فعلا در بودجه امسال تدارک دیده نشده است.

فریدون بابایی اقدم، دیگر عضو شورای کلانشهر تبریز نیز در گفت‌وگو با تبریزبیدار در خصوص خانه های تاریخی موجود در امیرخیز می گوید: در خصوص بازآفرینی شهری، پنج محور وجود دارد. یکی از آنها بافت ناکارآمد یا همان فرسوده و دیگری بافت حاشیه نشین است. یکی دیگر از آنها، محور های تاریخی است و دیگری نیز کاربری های ناسازگار است.

مدیریت دوگانه بین میراث‌فرهنگی و شهرداری

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز با بیان اینکه در بافت های تاریخی، چون بافت، نفوذ ناپذیر است، کارمان سخت است؛ می‌افزاید: مدیریت دوگانه بین اداره میراث‌فرهنگی و شهرداری باعث بروز مشکل شده است. محلاتی که در محدوده تاریخی فرهنگی شهرداری قرار دارند، شهرداری ملزم به استعلام از میراث فرهنگی است و میراث‌فرهنگی هم برای بخشی از شهرم ضوابط محدودیت شهرسازی و ارتفاعی دارد و این محدودیت منجر به از بین رفتن توجیه اقتصادی سرمایه گذاری و نوسازی می‌شود.

وی در خصوص فضای سبز محله امیرخیز نیز اظهار می‌دارد: بافت محله، بافت پر است و غلبه مسکونی دارد. در این بلوک، در نبش سه راه توکلی یک پارک محله ای داریم که در دوره شورای چهارم زمین آن را با 59 ورثه و چهارهزار مترمربع تملک کردیم. در همسایگی آن پارک، قطعه بزرگی نیز وجود دارد و شهرداری ملزم به شناسایی قطعات بزرگ است.

وی در خصوص ایجاد ترافیک توسط برخی نمایشگاه های ماشین در خیابان دوه چی نیز تصریح می کند: یک بی تدبیری در سال های گذشته انجام شده به اینصورت که حد فاصل بلوار منجم تا چهارراه ملل متحد تبدیل به خیابان یکطرفه شده است و این موضوع چندین سال به شورای ترافیک برده شده و در نهایت وضع موجود همان چیزی است که می بینیم و نمایشگاه ها نیز از این فضا به نوعی استفاده می کنند.

این عضو شورای شهر بر لزوم بازبینی طرح ترافیکی این خیابان تاکید می‌کند و می گوید: اگر یک بازبینی در طرح ترافیکی آنجا شود به این موضوع کمک می کند. باید فکری به انتقال آنها به شهرک مبل و خودرو بکنیم.

انتهای پیام /