جمعه 15 تیر 1403

خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی

تهران - ایرنا - آغاز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با استقبال بیش از 42 هزار نفری که سرآغازی است بر رخدادهای جشنواره‌ای تئاتر در نیمه دوم سال، خبر خوب جشنواره تئاتر فجر برای گروه‌های جامانده از اجرا جهت حضور در این رویداد معتبر و آغاز فصل تازه اجراهای نمایشی از اخبار مهم تئاتر هفته جاری به شمار می‌رود.

ورود به نیمه دوم سال همواره برای هنرمندان، مسئولان و دست‌اندرکاران عرصه تئاتر کشور به مثابه آغاز فعالیت و تکاپو برای برگزاری خیل جشنواره‌های عرصه هنرهای نمایشی به شمار می‌رود. ازجمله مهم‌ترین این رویدادها که در ماه‌های آبان و آذر برگزار می‌شود می‌توان به جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و جشنواره ملی استان‌های سراسر کشور اشاره کرد که خود آغاز پذیرش آثار منتخب و برگزیده هنرمندان استانی برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به شمار می‌رود.

خوشبختانه از ابتدای پاییز 1400 خورشیدی با فروکش کردن پیک پنجم کرونا در جامعه، شاهد شور و نشاط هرچه بیشتر هنرمندان تئاتر برای گرمابخشی به فصل اجراها و همچنین تلاش مسئولان و دست‌اندرکاران برای برگزاری رخدادها و رویدادهای ملی و بین‌المللی جشنواره‌های تئاتری هستیم.

همه این‌ها دست‌به‌دست یکدیگر داده تا در کنار خنکای آخرین پاییز قرن حاضر شاهد گرمابخشی تنور اجراهای نمایشی به اتمسفر و جغرافیای تئاتر ایران باشیم.

برهمین اساس از مهم‌ترین تیتر اخبار حوزه هنرهای نمایشی از ششم تا 10 آبان می‌توان به امکان حضور گروه‌های نمایشی جامانده از اجرای عمومی، در جشنواره فجر، استقبال بیش از 42 هزار نفری مخاطبان از آثار جشنواره تئاتر مریوان، معرفی داوران طرح و ایده و نمایشنامه و داوران بخش ایثار و شهادت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، اعلام اسامی اعضای چهار هیات انتخاب جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، روشن شدن دوباره چراغ آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان توسط پسر زنده‌نام حمید سمندریان، انتشار فراخوان دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها»، درگذشت ساشا کشوادی کارگردان جوان تئاتر، رسیدن «اسب قاتلین» به شهرزاد، «دروغ رستاخیز» دومین میهمان تئاتر شهرزاد و «حیاط خانه ما»، هدیه تئاتری کانون پرورش فکری به خردسالان و کودکان اشاره کرد.

امکان حضور گروه‌های نمایشی جامانده از اجرای عمومی، در جشنواره فجر

دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی اطلاعیه‌ای، امکانی تازه برای حضور گروه‌های نمایشی در این رویداد را فراهم کرد.

بر اساس اطلاعیه دبیرخانه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در اجرای نمایش‌ها در سال منتهی به این رویداد (آذرماه 1399 تا آبان ماه 1400) به دلیل تعطیلی‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و بازماندن گروه‌های نمایشی از اجرای عمومی آثار در سطح کشور، در پی تقاضای فعالان تئاتر و بنا به تصمیم دبیر جشنواره این امکان ایجاد شده تا گروه‌های تئاتری که فرصت اجرای نمایش آن‌ها فراهم نبوده است، بتوانند متقاضی حضور در جشنواره باشند.

بدین‌منظور تمامی گروه‌هایی که آثار خود را آماده کرده و در نوبت اجرا بودند، این امکان را دارند حداکثر تا تاریخ 15 آذرماه تقاضای خود را به منظور حضور در جشنواره ثبت کنند. این امکان صرفا ویژه آن دسته از گروه‌هایی است که برای اجرا پیش از تعطیلی‌ها با تالارهای نمایشی توافق کرده باشند. از این رو ارائه تاییدیه تالارهای نمایشی مبنی بر توافق با گروه به منظور اجرا جزو الزامات این تقاضا خواهد بود.

فرایند ثبت تقاضا از طریق سایت جشنواره امکان‌پذیر خواهد بود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره بین‌المللی تئاترفجر نسبت به ارائه مدارک لازم و ثبت تقاضای خود در جشنواره اقدام کنند. فرصت تعیین شده (15 آذر ماه) به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بهمن ماه سال جاری به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار خواهد شد.

استقبال بیش از 42 هزار نفری مخاطبان از آثار جشنواره تئاتر مریوان

رحمان هوشیاری دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به آنکه پس از دو سال وقفه از برگزاری این رویداد هنری شاهد حضور هنرمندان شاخص هنرهای نمایشی کشور در مریوان هستیم. گفت: بیش از 42 هزار نفر از مردم هنردوست این شهرستان مرزی از 60 اجرای عمومی این رویداد هنری دیدن کرده اند.

علی رغم شرایط کرونایی و با تمهیدات به عمل آمده در حین برگزاری اجراهای عمومی شاهد استقبال بی نظیر مردم هنردوست مریوان هستیم. تمام 60 اجرای عمومی انجام شده در نقاط مختلف شهر مریوان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده و به صورت میانگین در هر اجرا بیش از 700 مخاطب حضور داشته‌اند.

دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان خاطرنشان کرد: با هماهنگی دبیرخانه جشنواره در حرکتی ابتکاری اقدام به اجرای اختصاصی چند نمایش خیابانی در محوطه زندان و بیمارستان مریوان کردیم که این حرکت خیرخواهانه با استقبال مواجه شده و در دوره‌های آتی نیز تکرار خواهد شد.

معرفی داوران طرح و ایده و نمایشنامه برای فضاهای بیرونی جشنواره تئاتر مریوان

عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان طی احکام جداگانه‌ای، نادر برهانی مرند، رحمت امینی و علی ظفر قهرمانی‌نژاد را به عنوان داوران بخش طرح، ایده و نمایشنامه برای فضاهای بیرونی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان منصوب کرد.

این بخش در سال جاری به پیشنهاد دبیر و در راستای اهداف آموزشی و پژوهشی جشنواره خیابانی مریوان به سایر بخش‌های دیگر جشنواره اضافه شد.

معرفی داوران بخش ایثار و شهادت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

همچنین عبید رستمی طی احکامی داوران بخش ایثار و شهادت پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را معرفی کرد و بر این اساس محمد لارتی و حمید ساروخانی ارزیابی و بررسی آثار حاضر این بخش از جشنواره را برعهده دارند.

وفاق، همدلی و انسجام و نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، ترویج مفاهیم دینی و ارزش‌های انسانی و همچنین پاسداشت فداکاری‌ها و ایثار مدافعان امنیت کشور و قهرمانان ملی و مدافعان سلامت از جمله محورهای موضوعات است که داوران این بخش مورد نظر قرار می دهند.

پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از 5 تا 10 آبان 1400 به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان در حال برگزاری است.

اعلام اسامی اعضای چهار هیات انتخاب جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

اعضای هیات‌انتخاب چهار بخش صحنه‌ای، آیینی و قهوه‌خانه‌ای، جوانه‌ها و شبیه‌خوانی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند.

بر این اساس امیر دژاکام، قطب‌الدین صادقی، ابراهیم گله‌دارزاده، سیدوحید فخر موسوی و حسین جمالی مسئولیت انتخاب آثار بخش صحنه‌ای پانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را برعهده دارند.

آثار بخش آیینی و قهوه‌خانه‌ای نیز توسط اردشیر صالح پور، پوپک عظیم پور و بهمن صادقی حسنی انتخاب خواهند شد.

همچنین هنگامه مفید، داریوش نصیری و مهدی صفاری‌نژاد به عنوان هیات انتخاب بخش جوانه‌ها و علی عزیزی، عظیم موسوی و سیدمحسن هاشمی مسئولیت انتخاب آثار بخش شبیه‌خوانی این دوره از جشنواره را عهده‌دار هستند.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی آذر سال جاری برگزار خواهد شد.

آکادمی سمندریان محیطی برای تربیت هنرجو نه کار تجاری!

کاوه سمندریان فرزند و مدیر آکادمی هنرهای نمایشی حمید سمندریان همزمان با آغاز کار مجدد این موسسه بعد از 21 ماه تعطیلی، اظهار داشت: وجه ممیز این آکادمی، اتکا به تعهد و رسالت آموزشی سمندریان است، نگاه‌مان در آموزش هنرجویان تئاتر تجارت نیست.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین آرزوی من این بود که کاش پدرم حمید سمندریان و مادرم هما روستا امروز در قید حیات بودند تا تغییر و تحولات و آغاز به کار مجدد آکادمی را بعد از این دوران سکون و تلخ شیوع ویروس کرونا به چشم می‌دیدند. برهمین اساس مهم‌ترین محور ما در آغاز فعالیت مجدد پای‌بندی به نگاه، اصول، چارچوب و قوانینی است که حمید سمندریان و هما روستا در حوزه آموزش هنرهای نمایشی برای هنرجویان مدنظر داشتند.

سمندریان در پاسخ به این پرسش که هم‌زمان با آغاز فعالیت آموزشی آکادمی هنرهای نمایشی سمندریان آیا تصمیمی برای استمرار جشن و اهدای نشانه زنده‌نام سمندریان نیز در دستور کار مجدد آکادمی قرار دارد یا خیر؟ گفت: بی تردید آن راه را ادامه خواهیم داد اما اولویت ما در گام نخست در کنار شرایط نسبی ایمنی، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن و نشانه استاد سمندریان با همان کیفیت قبلی است. اتفاقی که پنج دوره آن برگزار شده بود و دو دوره بعدی آن به‌سبب تعطیلی فعالیت‌های هنری برگزار نشد.

مدیر آکادمی هنرهای نمایشی سمندیان در پایان با تاکید بر آنکه آکادمی هیچ‌وقت نه برای پدر و مادرم و نه برای من تجارت نبوده‌، گفت: این را حتی در پذیرش هنرجویان می‌توانیم رصد کنیم. در این راه تلاش کردیم مبلغ آموزش را با نگاه منطقی در قیاس با بسیاری آموزشگاه‌ها پایین‌تر نگه داریم و در کنار آن از لطف اساتید بنام عرصه تئاتر کشورمان به دلیل وامداری آن‌ها نسبت به شاگردی هنرمندی چون حمید سمندریان بهره خواهیم برد.

انتشار فراخوان دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها»

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ضمن انتشار فراخوان دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی گلدسته‌ها، در راستای پویا نگه‌داشتن جریان مردمی تئاتر بچه‌های مسجد و ارتقای کیفی نمایشنامه‌های ویژه اجرا در مساجد حوزه هنری انقلاب اسلامی با مشارکت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور (فهما) از تمامی نویسندگان علاقه‌مند دعوت کرده آثار خود را متناسب با شرایط اعلام شده در فراخوان ارسال کنند.

در این فراخوان آمده است: با توجه به اهداف دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد و تأکید بر تربیت نسل نوجوان و جوان ترجیحا نمایشنامه‌ها به گونه‌ای نگارش شوند که توسط نوجوانان و جوانان قابل اجرا باشند. و نکته مهم آنکه طرح‌ها و در نهایت متون ارسالی نباید قبلا در هیچ جشنواره‌ای شرکت کرده و یا به چاپ رسیده باشند.

اقتباس از قصص قرآنی؛ داستان‌های پیامبران و ائمه اطهار؛ کتاب‌های داستان، رمان، خاطرات و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ مفاهیم برآمده از قرآن، نهج البلاغه، روایات و احادیث ائمه اطهار، سخنان و سیره بزرگان دین؛ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سرفصل‌های هفتگانه توصیه شده از سوی مقام معظم رهبری (علم و پژوهش؛ معنویت و اخلاق؛ اقتصاد؛ عدالت و مبارزه با فساد؛ استقلال و آزادی؛ عزت ملی؛ روابط خارجی و مرزبندی با دشمن؛ سبک زندگی اسلامی - ایرانی)؛ مناسبت‌های‌مذهبی؛ ملی و انقلابی؛ ایثار؛ مقاومت و شهادت (شهدا، جانبازان قهرمان و خانواده‌های ایثارگران) و سرگذشت مسجد (نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، محله و جامعه و همچنین تربیت نامداران و نام‌آوران عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی) به عنوان محور تولید آثار برای نویسندگان ذکر شده است.

حداکثر زمان ارسال طرح‌ها اول آذر ماه 1400، زمان اعلام طرح‌های پذیرفته شده و شروع نگارش متون نمایشی: 20 آذر ماه 1400، حداکثر زمان تحویل متون نهایی 20 اسفند 1400 و اعلام آثار تأیید شده نهایی همزمان با هفته هنر انقلاب در سال 1401 خوشیدی اعلام شده است.

درگذشت ساشا کشوادی؛ کارگردان جوان تئاتر

ساشا کشوادی کارگردان جوان تئاتر که بنا بود از 11 آبان ماه نمایش «اتاق» را در یکی از تماشاخانه‌های پایتخت به صحنه ببرد روز یکشنبه (9 آبان ماه) بر اثر ایست قلبی درگذشت.

هیوا کشوادی خواهر زنده‌نام ساشا کشوادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تأیید خبر درگذشت برادرش گفت: برادرم تا بامداد روز یکشنبه (نهم آبان ماه) سر تمرین نمایش اتاق برای اجرای عمومی بود و با تمام فشار و استرس تولید اثر نمایشی با شور، اشتیاق، نشاط و هیجان زیادی کارها را انجام می‌داد و منتظر روز اجرا بود که ناگهان با خبر درگذشت او مواجه شدیم.

خواهر زنده‌نام کشوادی خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه برادرم جدا از ما زندگی می‌کرد طبق نظر اولیه پزشکان گویا در خواب دچار ایست قلبی شده و دار فانی را وداع گفته است.

زنده‌نام ساشا کشوادی متولد 1364 بود و با وجود جوان بودن پیش از این چندین تجربه کارگردانی تئاتر از جمله نمایش واگیر ندارد را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده بود.

رسیدن «اسب قاتلین» به شهرزاد

اسب قاتلین عنوان نمایشی است به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی زهرا کتیرایی که اجرایش از 12 آبان شروع می شود و به مدت 15 شب ساعت 21 در پردیس تئاتر شهرزاد میزبان علاقه مندان خواهد بود.

در خلاصه نمایش آمده است: در روستایی نا کجا آباد به ارباب خبر میرسد که شورشیان در حال غارت روستاهای مجاور هستند. نوکر ارباب به حیله ی زن و اطرافیانش نقشه ی قتل ارباب را میکشند تا از خطر شورشیان در امان باشند...

کارگردان درباره نمایش نوشته است: گاهی گمان می‌شود با یک انقلاب و دگرگونی همه چیز درست خواهد شد اما تغییر باید از خود شروع شود و تک تک انسان‌ها درون خود را تغییر دهند و انقلاب را از خود آغاز کنند. در فضای سختی که بیماری کرونا برای ما درست کرده است خصوصا برای جامعه تئاتر گروه ما با عشق و علاقه و پشتکار تمرین نمایش اسب قاتلین را شروع کرده و با همکاری خوب بازیگران و عوامل توانستیم آنطور که مد نظرمان بود کار را به سرانجام برسانیم. اما باز هم بحث نبودن بودجه مناسب برای گروههای تئاتری اذیت کننده بود.

علی پیله ور، یاشار خمسه، آرمین افتخار زاده، نوشین سرکوبی، مرتضی حفار، امیرحسین صفاپور، احمدرضا نوراللهی، زهرا کتیرایی، تیرداد حاتمی، شبنم برجی، مرتضی فرجی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

«دروغ رستاخیز» دومین میهمان تئاتر شهرزاد

نمایش دروغ رستاخیز به کارگردانی طاها محمدی آماده اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد می‌شود. محمدی پیش از این دو نمایش شاهدین اعدام و موسیقی مجلسی را در تماشاخانه مهرگان به صحنه برده بود.

دروغ رستاخیز بر اساس نمایشنامه «سرود رستاخیز» نوشته آرتور میلر است که داوود دانشور ترجمه و طاها محمدی دراماتورژی آن را به عهده داشته است.

سرود دروغ رستاخیز از آخرین نمایشنامه های آرتور میلر است که سیاست های جهان مدرن را به شکلی صریح و قدرتمند به چالش می‌کشد و زیر سوال می‌برد.

«حیاط خانه ما»، هدیه تئاتری کانون پرورش فکری به خردسالان و کودکان

نمایش حیاط خانه ما به کارگردانی وحید خسروی از 11 آبان روی صحنه مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌رود.

داستان نمایش حیاط خانه ما درباره درخت گیلاس کهنسالی است که یک روز صبح، رنگ قرمز گیلاس تصمیم می‌گیرد که رنگ قرمز گیلاس نباشد و سفری عجیب را در حیاط آغاز می‌کند...

این نمایش که با اقتباس از یک داستان نوشته زهره پری‌رخ از سوی وحید خسروی به نگارش در آمده است ساعت 16:15 ویژه گروه سنی خردسالان و کودکان اجرا می‌شود.

نمایش حیاط خانه ما پیشتر در بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به عنوان اثر برگزیده خانه تئاتر معرفی و موفق به دریافت جایزه بازیگری و نمایشنامه بخش خردسال شد.

امیرحسین انصافی به عنوان بازیگر و عروسک‌گردان در این اثر نمایشی حضور دارد.

*س_برچسب‌ها_س*
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 2
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 3
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 4
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 5
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 6
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 7
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 8
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 9
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 10
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 11
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 12
خبرخوب تئاتر فجر برای جاماندگان تا استقبال 42 هزارنفری درنقطه صفر مرزی 13