چهارشنبه 6 تیر 1403

خبر مهم درباره بیماری تب دنگی،/ پشه آئدس چطور فراگیر شد؟/ آخرین آمار مبتلایان در ایران

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
خبر مهم درباره بیماری تب دنگی،/ پشه آئدس چطور فراگیر شد؟/ آخرین آمار مبتلایان در ایران

اقتصاد نیوز: با توجه به افزایش آمار مبتلایان به بیماری تب دنگی معاون بهداشت وزارت بهداشت از ورود کیت های تشخیص این بیماری به کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به افزایش شیوع و تعداد مبتلایان به پشه آئدس و بیماری تب دنگ، با اشاره به شناسایی 92 مورد این بیماری در کشور، ضمن توصیه به مردم، درباره اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از وفور پشه آئدس توضیحاتی ارائه داد.

وی در ادامه سخنانش درباره ورود کیت‌های تشخیص این بیماری نیز گفت: با همکاری گمرک دستور ترخیص کیت‌های وارداتی تشخیص تب دنگ صادر شده است و طی چند روز آینده در مراکز درمانی توزیع می‌شود. من از شرکت های دانش‌بنیان می‌خواهم در زمینه ساخت کیت‌های تشخیصی و واکسن این بیماری فعالیت کنند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی برای ساخت واکسن 4 سوش ویروس تب دنگی اقداماتی انجام شده است و در حال حاضر این واکسن به صورت آزمایشی در بازار وجود دارد اما از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم به موضوع ساخت واکسن ورود کنند.

مناطق پرخطر از نظر وجود بیماری تب دنگ 

وی اعلام کرد پشه «آئدس ایجیبتی» در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان کشف شده است. عمده موارد استان سیستان و بلوچستان مربوط به شهر چابهار است. همچنین پشه «آئدس آروپکتوس» در استان‌های شمالی کشور مازندران، گیلان و گلستان نیز روئیت شده. منشاء ورود و بیماری‌هایی که توسط این دو پشه ایجاد می‌شود نسبت به یکدیگر متفاوت است.

علائم بیماری تب دانگ چیست؟

به طور معمول چهار تا هفت روز پس از اینکه افراد توسط یک پشه آلوده شدند، علائم آغاز می‌شود و تا 10 روز ادامه دارد. علایم این بیماری شامل بروز تب بالای 40، سردرد‌های شدید، درد پشت چشم، درد شدید مفصل و عضله، خستگی، استفراغ، بثورات پوستی، خونریزی خفیف بینی و لثه، کاهش پلاکت خون، لکه‌های خونی زیر پوست، نبض ضعیف و افت فشار خون است.

توصیه می شود اگر علائمی مانند درد شدید شکمی، استفراغ مکرر، خونریزی از لثه یا بینی، وجود خون در ادرار، مدفوع یا استفراغ، خونریزی زیرپوستی که ممکن است مانند کبود شدن به نظر برسد، تنفس دشوار یا سریع، پوست سرد یا مرطوب، شوک، خستگی، تحریک‌پذیری یا بی‌حوصلگی را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید، چراکه فرم شدید ابتلاء به تب دانگ می‌تواند به ریه‌ها، کبد یا قلب آسیب برساند.، فشارخون نیز می‌تواند افزایش یابد و باعث شوک و در بعضی موارد مرگ در فرد مبتلای به این بیماری شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید