شنبه 7 مهر 1403

خروج گندم از شهرستان کرمانشاه ممنوع است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خروج گندم از شهرستان کرمانشاه ممنوع است

کرمانشاه - ایرنا - فرماندار کرمانشاه بااشاره به شروع برداشت محصولات کشاورزی گفت: خروج گندم به خارج از شهرستان ممنوع است، پلیس راه و نیروی انتظامی باید مراقب تردد کامیون‌های گندم از جاده‌ها باشند که گندم به خارج از این شهرستان قاچاق نشود.

فضل الله رنجبر روز سه شنبه در جلسه شورای کشاورزی کرمانشاه که به برداشت گندم، جو و کلزا اختصاص داشت، به اهمیت راهبردی محصول گندم اشاره کرد و افزود: امسال در زمینه برداشت محصولات کشاورزی به ویژه گندم و کلزا و خرید تضمینی آنها از کشاورزان باید عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

او از جهاد کشاورزی خواست با کمک اداره استاندارد از استاندارد بودن دهنه کمباین ها برای جلوگیری از ریزش محصولات در مزارع و سکوهای باسکول مراکز خرید نظارت جدی داشته باشد.

وی از کارشناسان مراکز خرید گندم نیز خواست در افت گیری محصولات نهایت دقت داشته باشند تا نارضایتی کشاورزان فراهم نشود و معاون فرمانداری با بانک کشاورزی در زمینه پرداخت مطالبات در ارتباط مستمر باشد که به موقع طلب گندمکاران پرداخت شود.

رنجبر همچنین از شرکت پخش و پالایش خواست کرمانشاه نسبت به تامین سوخت (گازوییل) کمباین ها و تراکتورها در زمان برداشت محصولات توجه لازم داشته باشد.

فرماندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به وقوع آتش سوزی مزارع با توجه به خشک شدن محصولات هشدار داد و گفت: بخشداری ها، دهیاری ها، مراکز جهاد کشاورزی و کارشناسان کشاورزی و گشت ها به افراد و کشاورزان نسبت به رعایت موارد احتیاطی مانند پرت نکردن ته سیگار و آتش نزدن پس چرها هشدار لازم را بدهند.

رنجبر، همچنین خواستار تیغ زنی شانه (کنار) جاده ها شد که ته سیگار مسافران خودروها باعث وقوع آتش سوزی نشود.

او در ادامه از جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه خواست با اطلاع رسانی، همچنین برگزای جلسات توجیهی نسبت به آتش نزدن جارها و پس چرهای کشاورزی برپا کنند و برای افرادی که جارها و پس چرها را آتش می زنند جریمه و مجازت هایی تعیین کنند.

رنجبر در پایان خواستار نصب بنر پرداخت زکات در مراکز خرید گندم تضمینی به عنوان یک امر دینی شد و گفت: کشاورزان را باید نسبت به برکات پرداخت زکات آگاه کرد.

پیش بینی برداشت 260 هزار تن گندم از مزارع شهرستان کرمانشاه 

مدیر جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز در این جلسه پیش بینی کرد از مزارع آبی و دیم گندم این شهرستان 260 هزار تن گندم، مزارع دیم و آبی جو 128 هزار و 815 تن و کلزار هزار و 800 تن محصول برداشت شود.

ابراهیم دارابی با بیان اینکه حدود 520 دستگاه کمباین محصولات گندم، جو و کلز زمان اوج برداشت در شهرستان کار برداشت انجام می دهند، گفت: برداشت از مزارع جو دیم شروع شده و تاکنون 2 هزار و 500 تن نیز برداشت داشته ایم.

وی اضافه کرد: 47 کارشناس و ذیحساب جهاد کشاورزی برکیفیت گندم ثبت مطالبات کشاورزان و همچنین 34 کارشناس نظام مهندسی کشاورزی بر استاندارد کمباین ها و مراکز خرید گندم نظارت می کنند.

او همچنین سهمیه سوخت هر دستگاه کمباین در روز را بین 200 تا 250 لیتر برآورد کرد و گفت: در این زمینه نیازمند همکاری شرکت پخش و پالایش نفت هستیم.

برداشت گندم، جو و کلزا توسط دستگاه کمباین از سوی وزارتخانه قیمت گذاری شده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه در ادامه از نرخ گذاری برداشت محصولات کشاورزی (گندم، جو و کلزا) با دستگاه کمباین برای اولین بار خبر داد و گفت: در گذشته کشاورزان و صاحبان دستگاه های کمباین قیمت برداشت (درو) محصولات را باهم توافق می کردند اما امسال برای رعایت عدالت از سوی وزارتخانه برداشت محصولات بسته به نوع دستگاه و متوسط، نیمه سنگین، سنگین و مدرن بودن کمباین ها همچنین نوع مزارع دیم و آبی از 156 هزار تومان تا 350 هزار تومان قیمت گذاری کرده و مزارع کلزا نیز برحسب نوع کمباین از 420 هزار تا 523 هزار تومان برای هر هکتار نرخ گذاری شده است.

دارابی اضافه کرد: برداشت محصولات برحسب سنگلاخی بودن مزارع، 20 درصد و نصب تجهیزات غربالگری در کمباین ها 10 درصد به قیمت ها فوق افزوده می شود.

21 مرکز در شهرستان کرمانشاه خرید گندم تضمینی برعهده دارند

مدیر شرکت غله و بازرگانی شهرستان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: به 21 مرکز خرید تضمینی گندم و چهار مرکز خرید کلزا در شهرستان کرمانشاه مجوز داده شده است که از این تعداد 18 مرکز خصوصی، یک مرکز تعاونی و 2 مرکز دولتی است.

سیف پور در ادامه: قیمت هر کیلوگرم گندم را 2 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: محصول جو به صورت خصوصی خرید و فروش می شود.

او همچنین احتمال داد یک تا سه مرکز از مراکز خرید تضمینی گندم بدلیل بدهی کاهش یابد.

سیف پور، در بخش دیگری از سخنان خود از کشاورزان خواست حتما در سامانه پهنه سازمان جهاد کشاورزی برای دریافت مطالبات خود ثبت نام کنند.

شهرستان کرمانشاه بیش از نیمی از جمعیت 2 میلیون نفری کرمانشاه در خود جای داده است

*س_برچسب‌ها_س*