جمعه 28 اردیبهشت 1403

خسارت 900 میلیارد تومانی به باغات استان سمنان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
خسارت 900 میلیارد تومانی به باغات استان سمنان

خدابخش عرب معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی سمنان گفت: در 5 ماه نخست سال جاری بیش از900 میلیارد تومان خسارت به دلیل سرمازدگی، خشکسالی و سیل به باغات استان وارد شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ استان سمنان از نظر اقلیمی دارای تنوع آب و هوایی گسترده است و از شرق تا غرب استان به دلیل این تنوع گسترده امکان کشت بسیاری از محصولات کشاورزی را دارا هستند.

به طوری که در کنار محصولاتی مانند زیتون و پسته که نیازمند اب و هوای گرم و خشک هستند، انگور و زرد آلو هم بخش عمده ی محصولات زیر کشت را در استان تشکیل می دهد.

اما این استان مستعد و قابلیت دار در توسعه کشاورزی متاسفانه همانند سایر نقاط کشور از مجموع عوامل قهری خشکسالی و سرمازدگی و سیل رنج می برد و هرساله موجب خسارات زیادی به باغات استان می شوند.

خدابخش عرب معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با میزان خسارت وارده به باغات استان بر اثر عوامل تهدید آمیز سیل و خشک سالی و سرمازدگی گفت: مجموع این عوامل خسارات فراوانی را به باغات استان وارد کرده است و در 5 ماه نخست سال جاری سرمازدگی 144 میلیارد تومان، خشک سالی 736 میلیارد تومان و سیل 43 میلیارد تومان خسارت در باغات استان به جای گذاشته است.

عرب در ادامه افزود: سازمان جهاد کشاورزی در چارچوب وظایف خود در مقابله با بحران ها و مخاطرات توصیه هایی را به کشاورزان در مورد استفاده از اقلام مقاوم در برابر سرمازدگی، سرشاخه کاری و توصیه اکید به کشاورزان در رعایت اصول تغذیه انجام داده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان درمورد راهکارهای نوین و سنتی مقابله با سرمازدگی اذعان کرد: استفاده از طرح سایه بان به عنوان یک راهکار نوین در دست بررسی است و هنوز نمی توان در مورد آن نظر قطعی داد و از سوی دیگر روش سنتی آب ریختن روی درخت برای محافظت از آن هب هیچ عنوان توصیه نمی شود و پایه و اساس علمی ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: استفاده از وسایل گرمایشی در باغ به عنوان یک راهکار سنتی هنوز قابل استفاده است و ازنظر کارشناسی منعی ندارد و همچنین روش آب پاشی پای درختان نیز توصیه می شود.

عرب بابیان اینکه 80درصد باغات استان صنعتی و مهندسی شده هستند، تصریح کرد: رویکرد جهاد کشاورزی حفظ باغات سنتی است و با توجه به اینکه مساحت آنها کمتر از یک هکتار است هزینه کرد استفاده از آبیاری نوین صرفه اقتصادی ندارد و استفاده از استخرهای ذخیره آب برای این باغات توصیه می شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان به کشاورزان درای راضی کم بازده توصیه کرد: برای تبدیل اراضی خود به باغات اقتصادی تلاش کنند و کشت محصولاتی کم آبی مانند پسته و یا گیاهان دارویی را در دستور کا رخود قرار دهند.

وی همچنین با بیان اینکه استان سمنان در آغاز راه اصلاح الگوی کشت قرار دارد، در رابطه با استانداردهای آن توضیح داد: کاشت گیاهانی که کمترین میزان مصرف آب و بیشترین بازده اقتصادی و بازار خوب و قابلیت صادرات و استفاده در صنایع تبدیلی را داشته باشند، توصیه می شود.

به گفته عرب تنها 11 هزار هکتار از راضی استان تحت پوشش بیمه قرار دارند که تلاش می شود این مقدار افزایش یابد زیرا موثرترین راه جبران خسارت به کشاورزان است.

انتهای پیام / ک