پنج‌شنبه 3 خرداد 1403

خیرین کرمانشاه برای اطفاء حریق مراتع به میدان آمدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خیرین کرمانشاه برای اطفاء حریق مراتع به میدان آمدند

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری کرمانشاه گفت: خیرین استان با اهدا 29 دستگاه دمنده اطفاء حریق، برای مهار آتش‌سوزی های احتمالی در مراتع و جنگل‌های زاگرس به میدان آمدند.

ماشاالله کولانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: هرکدام از این دستگاه های دمنده بالغ بر 15 میلیون تومان توسط خیرین خریداری شده است.

وی افزود: علاوه بر خیرین برخی از سازمان های مردم نهاد نیز با جمع آوری کمک از اعضای خود به منظور تهیه دستگاه های دمنده دست به اقدام زده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری کرمانشاه عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج مورد آتش سوزی عمده در سطح 36 هکتار از مراتع زیرنظر منابع طبیعی استان رخ داده است.

کولانی با بیان اینکه در این آتش سوزی ها کمتر از سه درصد به درختان خسارت وارد شده است، افزود: در تمام آتش سوزی های مراتع و جنگل ها نقش نیروهای مردمی برای اطفاء حریق بسیار چشمگیر است که جای قدردانی دارد.

وی افزود: منابع طبیعی ضمن انجام تکلیف خود دست عزیزان همیار و همراه طبیعت را می فشارد و از هیچ کوششی در جهت پیشگیری و مقابله و اطفاء به موقع حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع چشم پوشی نمی کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه 95 درصد عامل اصلی این آتش سوزی ها ناشی از خطاهای انسانی است، گفت: باوجود هشدارهای مکرر مسوولان در خصوص حفظ نکات بهداشتی و کاهش تردد در محافل عمومی و تفرجگاه‌ها متاسفانه بی توجهی عده ای ناآگاه موجبات گسترش بیماری و ورود استان به مرحله هشدار را فراهم کرده است.

کولانی اضافه کرد: ادامه این بی احتیاطی نه تنها گسترش و شیوع بیماری کرونا را به همراه خواهد داشت بلکه زمینه ساز خطرات احتمالی برای طبیعتی است که با گرم شدن هوا مواد آتش زا در آن به وفور یافت می‌شود.

وی خطاب به مردم گفت: برای حفظ سلامتی خود، خانواده و طبیعتی که سرمایه ملی است این روزها در خانه بمانید و اگر هم به طبیعت وارد شدید از بی مهری در حق آن خودداری کرده و با روشن کردن آتش عامل این خیانت بزرگ در حق جنگل‌ها نباشید تا حریقی در آنها حادث نشود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کرمانشاه همچنین از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان با شماره تماس رایگان امداد جنگل به شماره 1504 مراتب را اطلاع دهند.

استان کرمانشاه 2 میلیون و 499 هزار هکتار مساحت دارد که 70 درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

در این استان سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون با 54 هزار هکتار، بوزین و مره‌خیل در پاوه با 23 هزار هکتار و قلاجه هم با حدود 43 هزار هکتار وجود دارد.

*س_برچسب‌ها_س*