شنبه 1 اردیبهشت 1403

دانلود غیر مجاز؛ چالش اصلی جشنواره های آنلاین

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
دانلود غیر مجاز؛ چالش اصلی جشنواره های آنلاین

محمدرضا عباسیان، تهیه کننده و مستندساز، بزرگترین چالش برگزاری جشنواره های سینمایی به صورت آنلاین را دانلود غیر مجاز این فیلم ها عنوان کرد و برگزاری هرگونه جشنواره در بستر پلتفرم های مجازی را اشباهی بزرگ و استراتژیک عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با توجه به شرایط کرونایی و عدم امکان برگزاری جشنواره‌های فیلم به سبک و سیاق سال‌های گذشته، مدیران وزارت ارشاد تصمیم گرفته‌اند جشنواره‌های پیش‌رو را بصورت مجازی برگزار کنند.

این روزها خبرهای بسیاری درباره فیلیمو (سرویس پخش آنلاین فیلم و سریال) در رسانه‌ها منتشر می‌شود و در اقدامی رانتی شنیده شده که وزارت ارشاد قرار است انحصار پخش سه جشنواره فیلم کودک، تهران و حقیقت را به این VOD واگذار کند.

این سه جشنواره یک محک و آزمایشی است تا جشنواره فیلم فجر امسال نیز به فیلیمو واگذار شود و فیلم‌های جشنواره نیز از این طریق اکران شوند.

بدون شک با مدیریت خلاقانه و حمایت های یک طرفه از این سرویس آنلاین، حالا فیلیمو یکی از سرویس های بزرگ این حوزه است ولی سوالی که مطرح است آیا وزارت ارشاد خود قادر به راه‌اندازی یک سرویس اکران آنلاین فیلم نبوده و یا توزیع جشنواره‌ها در بین VODهای موجود راه حل منصفانه‌تر و عادلانه تری نیست؟

به همین بهانه با محمدرضا عباسیان، مدیر سابق موسسه رسانه های تصویری به گفت و گو نشستیم تا نظر او را در این خصوص جویا شویم.

محمدرضا عباسیان با اعلام اینکه این موضوع فعلا در حد یک شایعه مطرح شده است، به خبرنگار «دانا» گفت: چون بعد از انتشار این خبر در فضای مجازی، من با مسئولان جشنواره کودک صحبت کردم و آن ها نیز می گفتند که هنوز هیچ قطعیتی وجود ندارد و همه چیز در حالت پیش فرض است.

وی افزود: اگر همچین اتفاقی بیافتد (تاکید می کنم اگر) که یک جشنواره ای بر بستر یک پلتفرم اقتصادی عرضه شود، مطمئننا یک اشتباه استراتژیک از طرف برگزارکنندگان جشنواره است. برگزاری یک جشنواره به صورت آنلاین می بایستی در بستر سایت های خود جشنواره صورت بگیرد و برگزارکنندگان و سازمان سینمایی می باید سایتی را طراحی کنند که البته این امکان برای آن ها وجود دارد.

عباسیان، تهیه کننده و مستندساز سینما در خصوص بزرگترین چالش برگزاری جشنواره های سینمایی به صورت آنلاین گفت: بزرگترین مشکلی که وجود دارد این است که شما به هر شکل آنلاینی محتوای خود را در فضای مجازی قرار دهید، قطعا قابل دانلود است و الان به نظرم بزرگترین چالش برگزارکنندگان این جشنواره ها، اگر که قرار باشد فیلم های خود را به صورت آنلاین در اختیار عموم مردم قرار دهند، این است که ارزش اقتصادی تمام فیلم هایی که در بخش مسابقه جشنواره قرار دارد، از بین خواهد رفت و بیشترین آسیب آن را فیلم های سینمایی مخصوصا در جشنواره کودک می بینند؛ چون براحتی می شود آن را دانلود کرد؛

وی ادامه داد: همانطور که شما الان می بینید این موضوع در حال اتفاق است و وقتی فیلمی در همین پلتفرم ها در حال اکران آنلاین است، در واقع صبح اولین اکران آن شروع می شود و به بعدازظهر نرسیده در تمام فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای نسخه فیلم در حال نمایش است. یعنی بحث سرقت فیلم ها که متولی اصلی آن وزارت فرهنگ و ارشاد است، کاملا فراموش شده است و برخوردی صورت نمی گیرد و اینکه حالا در مقطع جشنواره همچین اتفاق خطرناکی بیافتد، قطعا بسیار نگران کننده است.

مدیر سابق موسسه رسانه های تصویری در ادامه توضیح داد: به نظر من مسئولان جشنواره باید تمهید مناسبی برای ارائه آثار برای دیدن مخاطب، حداقل برای فیلم های سینمایی داشته باشند. چون برای فیلم های کوتاه و مستند این دغدغه ها کمتر وجود دارد، چون جشنواره می تواند آن فیلم های کوتاه را خریداری کند و آن وقت نگران دیدن آن ها نیز نباشد، ولی درباره فیلم های سینمایی اگر مسئولان جشنواره بخواهند همچین کاری انجام دهند، حداقل 12 فیلم را شما حساب کنید، چون کمتر از این که دیگر امکان برگزاری نیست، و برای خریداری رایت هر کدام حدود چندین میلیارد هزینه کند؛ حدود ده ها میلیارد تومان فقط جشنواره بابد بابت خریداری این فیلم ها هزینه کند و به خاطر برگزاری جشنواره کودک، این فیلم ها از چزخه اکران خارج می شوند و حتما یک ضربه خیلی بزرگی برای سینمای کودک خواهد بود و به این صورت اگر جشنواره برگزار نشود، بهتر خواهد بود.

عباسیان افزود: من بعبد می دانم مسئولان سینمایی وزارت ارشاد همچین اشتباه بزرگی انجام دهند که فیلم های مثلا جشنواره ای مثل فجر را از طریق سامانه و پلتفرمی که در حال فعالیت اقتصادی است و فیلم ها براحتی از آن طریق قابل دانلود هستند، اجرایی کنند؛ چون اصلا کسی حاضر نیست با این شرایط در جشنواره شرکت کند.

عباسیان در پایان تاکید کرد: برگزاری جشنواره به صورت آنلاین، اگر چالش دانلود غیر مجاز را به خصوص برای فیلم های سینمایی حل نکند، منطق حکم می کند که نمایش عمومی جشنواره متوقف شود و فیلم ها صرفا داوری و در نهایت برگزیدگان معرفی شوند.

انتهای پیام /

دانلود غیر مجاز؛ چالش اصلی جشنواره های آنلاین 2
دانلود غیر مجاز؛ چالش اصلی جشنواره های آنلاین 3